printlogo


کد خبر: 154133تاریخ: 1394/12/4 00:00
وکلای ملت نسبت به کم‌کاری محیط‌زیست درباره هجوم دوباره گرد و غبار گلایه دارند
از مرز تا پایتخت
پیشنهاد تشکیل جلسه هیأت دولت در خوزستان

گروه اجتماعی: اولین روز هفته جاری استان خوزستان زیر چتری از غبار خاکستری قرار گرفت و تداوم این وضعیت تا روز دوشنبه همه ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس را در 15 شهرستان این استان تعطیل کرد.  علاوه بر این طبق خبرهای منتشرشده در استان البرز هم مدارس ابتدایی، پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها در شهرستان‌های نظرآباد، اشتهارد و فردیس روز گذشته – دوشنبه– به دلیل وضعیت بحرانی کیفیت هوا تعطیل بودند. البته این تمام ماجرا نیست و طی روزهای گذشته و همزمان با وزش باد از سمت جنوب‌شرق و فعال شدن کانون ریزگردها، گرد و غبار عربی هم سری به آسمان 11استان کشور کشید تا در نبود مدیریت صحیح و اقدامات پیشگیرانه که تاکنون وعده‌های فراوانی درباره آن از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح شده، بتواند نقش خود را در تهدید سلامت شهروندان تمام و کمال اجرا کند. این در حالی است که براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته دامنه این موج خاک‌آلود به پایتخت هم رسید و هوای این کلانشهر را تا مرز وضعیت هشدار به پیش برد. چنبره ذرات گرد و غبار که نیمی از کشور را تحت نفوذ خود قرار داده بیش از آنچه به عنوان یک مشکل زیست‌محیطی مورد توجه ساکنان این مناطق قرار گیرد از نظر سلامت و مخاطرات تنفسی برای شهروندان اهمیت پیدا کرده است.  این روزها خوزستانی‌ها و بویژه ساکنان اهواز که گرد و غباری با غلظت 66 برابر حد مجاز را تجربه کرده‌اند با ابراز نارضایتی از عملکرد مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست در به انجام رساندن وعده‌های مطرح شده و رایزنی با کشورهای همسایه خواستار توجه بیشتر به این استان و نجات شهروندان از ذراتی هستند که مسیر تنفس آنها را سد کرده است. جالب اینجاست که با دامنگیر شدن آسیب‌های ذرات گرد و غبار و رسیدن این موج به پایتخت بهارستان‌نشینان هم با ابراز نارضایتی از عملکرد سازمان محیط‌زیست بر ضرورت تصمیم‌گیری درباره ساماندهی این اوضاع تاکید کردند و حتی نماینده مردم اهواز خواستار تشکیل جلسه هیات دولت در این شهر شده است.   
سرکشی گرد و غبار به آسمان پایتخت
در همین حال معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران از افزایش میزان غلظت آلاینده‌ها در هوای تهران و جولان گرد و غبار در آسمان این شهر خبر داده است. محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران درباره آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران بیان داشت: براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی میزان غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون در 24ساعت منتهی به روز دوشنبه 135 بوده که نشان دهنده شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است. به گفته معاون محیط‌زیست استان تهران آلودگی تهران به دلیل موج گرد و غباری است که از غرب کشور به تهران رسیده است.
پیشروی گرد و خاک تا صحن بهارستان
این در حالی است که در ادامه گلایه‌های شهروندان از کم‌کاری‌های صورت گرفته در کنترل کانون ریزگردها و تشدید گرد و غبار در هفته جاری، وکلای ملت نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. سیدشریف حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس از بی‌انگیزگی دولت برای حل بحران ریزگردها در خوزستان انتقاد کرد و بیان داشت: اگر دولت توان مقابله با ریزگردها را ندارد به طور رسمی اعلام کند. نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنچه در توان داشتیم در بحث ریزگردها انجام دادیم اما متاسفانه در حال حاضر یک موضوع را نداریم و آن همت و انگیزه دولت برای حل بحران ریزگردهاست. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم هرزمانی که هواشناسی نسبت به وقوع پدیده ریزگردها هشدار داد روحانی جلسه هیات دولت را در خوزستان برگزار کند.
خوزستانی‌ها قربانی تصمیمات دولت
همچنین نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن انتقاد از دولت و کم کاری‌های صورت گرفته درباره خوزستان بر این باور است که مردم این استان قربانی تصمیمات اشتباه مدیران شده‌اند. اسماعیل جلیلی، نماینده مردم مسجد سلیمان با اشاره به مشکلات زیست محیطی خوزستان خاطرنشان کرد: زمانی که به شرایط بحرانی می‌رسیم مدیران تنها اظهار نگرانی و تأسف می‌کنند و یک کارگروه برای 48 یا 72 ساعت فعال و پس از آن دوباره همه چیز به امان خدا رها می‌شود و آن کسانی که زیر چرخ برخی رفتارها و تصمیمات اشتباه مدیران در حال از بین رفتن هستند مردم مظلوم استان هستند که همیشه قربانی ضعف عملکرد مدیران ملی خود شده‌اند.


Page Generated in 0/0054 sec