printlogo


کد خبر: 154178تاریخ: 1394/12/5 00:00
چرا بعضی‌ها آسیب‌های خطرناک محصولات تراریخته را انکار می‌کنند؟
بازی با سلامت و امنیت غذایی مردم

گروه اجتماعی: بتازگی رئیس انجمن علمی بیوتکنولوژی کشور در واکنش به انتشار برخی اخبار منتشر شده درباره آثار مخرب و سوء محصولات تراریخته به بیان استدلال‌هایی پرداخته و تمام منتقدان را افراد بی‌سواد، خودفروخته، فناوری‌هراس، رانتخوار و حامی واردات برای ضربه زدن به تولید ملی معرفی کرده است. به‌دلیل تأثیرات مستقیمی که تولید و مصرف محصولات تراریخته با سلامت امروز و فردای مردم کشورمان دارد و تا به امروز اسناد متقن و متعددی از اثرات مخرب مصرف این محصولات در کشورهای گوناگون جهان توسط مراکز علمی منتشر شده است، در این گزارش تلاش داریم به واکاوی آنچه تاکنون در این حوزه گفته شده بپردازیم تا مردم بهتر بتوانند در این باره قضاوت کنند.
انتقاد جدی نسبت به ورود محصولات تراریخته
به گزارش تسنیم، رئیس انجمن بیوتکنولوژی در بخشی از هجمه خود از واژه فناوری‌هراس برای منتقدان محصولات تراریخته استفاده کرده است.
درباره ادعای فناوری‌هراس بودن منتقدان محصولات تراریخته باید گفت موج مخالفت با تولید و مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی  توسط برجسته‌ترین اساتید حوزه‌های بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک و معتبرترین مراکز آکادمیک آغاز شده است. دبیر انجمن زیست‌فناوری سلامت ایران از جمله منتقدان جدی محصولات تراریخته به حساب می‌آید. همچنین آندره لویی، رئیس انجمن بین‌المللی ارگانیک که از جایگاه ویژه‌ای در سطح دنیا برخوردار است نیز با بیان اینکه محصولات تراریخته (GMO) برای محیط‌زیست و انسان بسیار خطرناک است، اظهار داشته: «مصرف این مواد برای محیط زیست و انسان عوارض خطرناک و نامناسبی دارد».
هشدار درباره بروز تغییرات ژنتیکی
به‌عنوان نمونه دیگری از مستندات علمی که بر مخاطرات تولید محصولات تراریخته اشاره دارد می‌توان به مجله علمی معتبر Environmental Science & Technology اشاره کرد که نتایج تحقیقی در دانشگاه اکستر انگلستان را فاش کرد که نشان می‌دهد ماده راندآپ که به‌عنوان پرمصرف‌ترین علف‌کش در  محصولات دستکاری شده ژنتیکی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مقادیر 10 میلی‌گرم و بیشتر از آن سبب اخلال در برخی ژن‌ها در اندام تناسلی ماهی می‌شود.
همچنین مستندات بسیاری از طرح‌های پنهانی برخی شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده بذرهای تراریخته منتشر شده مبنی بر اینکه شرکت‌هایی نظیر مونسانتوی آمریکا وابسته به خانواده راکفلر، تنها با هدف تأمین سود بیشتر اقدام به تولید بذرها و محصولات تراریخته می‌کنند.
آیا کسانی که با ارائه آمار غلط درباره محصولات تراریخته در پی فریب افکار عمومی و توجیه تولید و مصرف این محصولات هستند، نمی‌دانند که «برخی کشورهای پیشرفته همچنان ممنوعیت‌های شدیدی در تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیک دارند؛ کشوری مانند روسیه با برنامه‌ریزی برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات عاری از دستکاری ژنتیکی در نقطه مقابل ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است به‌گونه‌ای که بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان، عملکرد دولت ولادیمیر پوتین در ممنوعیت واردات و کشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی را ستایش می‌کنند و بنابر آمارهای رسمی، طی 10 سال گذشته، سهم محصولات دستکاری شده ژنتیکی در صنایع غذایی روسیه از 12 درصد به 01/0 درصد (نزدیک به صفر) کاهش یافته است».
در پایان باید متذکر شد مساله «امنیت غذایی و سلامت مردم» موضوعی نیست که برخی بخواهند یا اجازه داشته باشند برای دستیابی به اهداف و مقاصد پس‌پرده خود بر سر آن معامله کنند و با دادن اطلاعات غلط به مردم و با دفاع از محصولات دستکاری شده ژنتیکی باعث انحراف افکار عمومی و به خطر افتادن سلامت مردم شوند.
امروز دیگر در دنیا مساله مضرات و مخاطرات تولید و مصرف محصولات تراریخته برای انسان و محیط زیست به‌حدی روشن و آشکار شده که غیر از آمریکا و برخی کشورهای فقیر جهان سومی، کشت و تولید محصولات تراریخته از هیچ جایگاهی برخوردار نیست. در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته با استناد به نتایج آزمایشات و تحقیقات متعدد که در آن عوارض محصولات دستکاری شده ژنتیکی به اثبات رسیده از کشت و مصرف این محصولات در کشور خود جلوگیری کرده‌‌اند.
تکنولوژی سنجش عوارض محصولات تراریخته را نداریم
تراریخته‌ها یک بحث پیچیده و در عین حال بسیار مهم است اما هنوز به‌طور جامع به فناوری تراریخته‌ها دست پیدا نکرده‌ایم. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت با بیان این مطلب گفت: تراریخته‌ها یک بحث پیچیده و در عین حال بسیار مهم است که یک عده درباره آن نظر مثبت داشته و عده‌ای دیگر با آن مخالف هستند که در حال حاضر با گذشت زمان نیز به تعداد مخالف‌ها افزوده می‌شود چرا که ممکن است این محصولات توسط افراد سودجو برای موارد مخاطره‌آمیز استفاده شود. وی خاطرنشان کرد: کارگروه این موضوع توسط دولت به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است و این وزارتخانه مکلف به پیگیری مباحث مربوط به تراریخته است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: ما در کشور هنوز به طور جامع و کامل به فناوری تراریخته‌ها دست پیدا نکرده‌ایم و درباره عوارض و مشکلات آن نیز هنوز تجهیزات و تکنولوژی کامل و لازم را در اختیار نداریم و شاید با توجه به برنامه‌های سازمان غذا و دارو در این باره سال آینده بیشتر بتوانیم بحث و بررسی و اعلام نظر کنیم. هاشمی اظهار داشت: وزارت بهداشت در بحث‌های تغذیه و واردات، عرضه و مصرف مواد غذایی بسیار سخت‌گیر است و به طور دقیق به این موارد نظارت می‌کند.
 


Page Generated in 0/0061 sec