printlogo


کد خبر: 154240تاریخ: 1394/12/6 00:00
2 روز قبل از انتخابات مجلس و خبرگان کلید خورد
آغاز فعالیت کنسولی سفارت انگلیس در تهران

گروه سیاسی: انگلیسی‌ها از دیروز ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان را در سفارت خود در تهران از سر گرفتند.
براساس اعلام دولت انگلستان و در اجرای توافقات قبلی به عمل آمده میان 2 کشور، بخش کنسولی سفارت انگلستان در ایران از روز چهارشنبه ۵ اسفندماه ۱۳۹۴ فعالیت دوباره خود را آغاز کرد.
انگلیس از ۴ سال پیش سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و پاییز امسال با سفر وزیر خارجه این کشور به تهران، سفارت لندن فعالیت خود را از سر گرفت اما تا دیروز از ارائه خدمات کنسولی خودداری می‌کرد. انگلیس سفارتش در تهران را  آذرماه سال 1390، بعد از ورود عده‌ای از دانشجویان معترض به داخل این سفارتخانه، تعطیل کرد. اول شهریورماه سال‌جاری بود که فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان در سفر به تهران این سفارتخانه را دوباره بازگشایی کرد ولی اعلام شد بخش خدمات کنسولی در آینده بازگشایی خواهد شد.
به گزارش «وطن امروز»، این اقدام سفارت انگلیس در تهران در حالی انجام می‌شود که انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری روز جمعه 7 اسفند برگزار می‌شود. این در شرایطی است که دخالت انگلیسی‌ها در این انتخابات و حمایت «آنها از لیست انتخاباتی هاشمی‌رفسنجانی» باعث‌شده حساسیت عمومی نسبت به این موضوع ایجاد شود.  تاکید رسانه‌های انگلیسی بر مهندسی لیست هاشمی برای جلوگیری از ورود آیات جنتی، یزدی و مصباح به مجلس خبرگان رهبری باعث شد هم موضوع برنامه‌ریزی انگلیسی‌ها در پسابرجام و هم خطوط ارتباطی آنها در سطوح تصمیم‌گیری فاش شود. این اتفاق با واکنش رهبر انقلاب مواجه و باعث شد طی روزهای اخیر موج ضدانگلیسی در کشور حاکم شود  بویژه در تهران این موج به‌عنوان مهم‌ترین جریان خبری و تحلیلی بر انتخابات حاکم شود.
اکنون در چنین شرایطی به نظر می‌رسد اقدام دولت انگلیس برای آغاز فعالیت‌های کنسولی، تلاشی برای شکسته شدن جو سنگین مطالبه ضدانگلیسی است؛ جوی که دوستان انگلیس را در انتخابات منفعل کرده است. برخی کارشناسان معتقدند این اقدام انگلیسی‌ها آن هم در شرایطی که تاکنون رغبتی به آغاز فعالیت‌های کنسولی نداشتند، قطعا یک اقدام برای کمرنگ کردن احساسات ضدانگلیسی مردم ایران در این برهه است. از سوی دیگر کارشناسان امنیتی معتقدند آغاز فعالیت‌های کنسولی، آن هم 2 روز قبل از موعد رای‌گیری در ایران می‌تواند قابل تامل باشد. در انتخابات سال 88 و در ماجرای فتنه، نقش ورود وخروج افراد مشکوک به ایران از مبدأ یا به مقصد انگلیس بسیار اثرگذار بود کمااینکه در ماجرای کشته شدن یک دختر در خیابان امیرآباد، نقش یکی از نزدیکان عطا مهاجرانی و همکار بی‌بی‌سی فارسی، در تصویرسازی از این کشته، بسیار ویژه بود! او یک روز قبل از آن اتفاق به ایران آمده بود و یک روز بعد از آن اتفاق نیز به لندن بازگشت! به همین خاطر کارشناسان امنیتی معتقدند این اقدام روباه پیر در آغاز فعالیت‌های کنسولی را باید بشدت زیر نظر داشت و به صورت بسیار ویژه، نسبت به خطوط ارتباطی انگلیس میان سیاسیون ایرانی، تمرکز و رصد دقیق صورت گیرد.


Page Generated in 0/0054 sec