printlogo


کد خبر: 154241تاریخ: 1394/12/6 00:00
نقل‌قول جان کری از گابی اشکنازی
برجام خیال نظامیان اسرائیل را راحت کرد!

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفت براساس اظهارات نظامیان اسرائیلی، برجام موجودیت خطر ایران برای اسرائیل را از بین برده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  
جان کری در این جلسه گفت: ما در سال گذشته به توافقنامه تاریخی و چندجانبه با ایران دست یافتیم که همه شما نقشی مهم در آن داشتید، این(توافقنامه) باعث قطع شدن مسیرهای این کشور به سلاح هسته‌ای شد و از این رو باعث شد دنیا برای ما و همپیمانان ما امن‌تر شود. اگر شما در این‌باره تردید دارید، سخنرانی ژنرال اشکنازی(رئیس سابق ارتش اسرائیل) را گوش کنید که اخیرا در یک کنفرانس امنیتی در اسرائیل گفت اکنون به علت این توافقنامه، دیگر هیچ تهدید موجودیتی از طرف ایران و براثر تهدید هسته‌ای، برای اسرائیل وجود ندارد؛ این از منظر امنیت آنها  در اسرائیل!
اظهارات جان کری به نقل از گابی اشکنازی در حالی است که پیش از این منتقدان عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در ایران بارها تاکید کردند که نحوه عملکرد دولت در مذاکرات هسته‌ای منجر به افزایش امنیت و تقویت رژیم صهیونیستی می‌شود با این حال اما جواد ظریف منتقدان را متهم به همراهی با اسرائیل کرد. اکنون جواد ظریف باید پاسخ دهد چرا به گونه‌ای رفتار کرده‌است که نظامیان اسرائیلی احساس امنیت می‌کنند؟
در ادامه سناتور باب کورکر  پرسشی درباره روسیه و اقدامات آن در اوکراین و سوریه پرسید و به ایران اشاره کرد و گفت: اکنون در ایران، پس از آنکه این توافقنامه مورد مذاکره قرار گرفت، این کشور با نقض شدید قطعنامه شورای امنیت، خود را برای خرید جت‌های جنگنده روسی آماده می‌کند. روابط امروز ما با روسیه چگونه روابطی است؟
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت: روابط ما با روسیه روابطی پیچیده است چون روشن است که ما درباره اوکراین مواضع متفاوتی داریم، درباره سوریه مواضع متفاوتی داریم، دست‌کم درباره حمایت از بشار اسد و اینکه آنها درباره روند سیاسی جدی هستند یا خیر، اختلاف داریم. از سوی دیگر، روسیه در مذاکرات ایران همکاری نسبتا زیادی داشت. روسیه به ما پیوست و کمک کرد ما تسلیحات شیمیایی اعلام شده را از سوریه برچینیم. روسیه در قطعنامه سازمان ملل برای پیش بردن دیپلماتیک این تلاش، با ما همکاری کرد. روسیه در اجلاس وین با ما همکاری کرد که بدون روسیه ممکن نبود. در واقع  مطمئن نیستم بدون همکاری روسیه بتوانیم به توافق(درباره سوریه) دست یابیم. آنها وزیر دفاع خود را به ایران فرستادند تا همین کار را بکند(درباره توافق سوریه هماهنگی انجام دهد). هیچکس در این کمیته نباید دچار هیچ گونه توهمی باشد. روسیه سال‌ها پیش به روشنی نشان داده بود از اسد حمایت می‌کند. این برای ما جای تعجب ندارد. اصلا عجیب نیست که آنها به حمایت خود از اسد ادامه می‌دهند. آنها نیز مورد تهدید تروریست‌ها هستند. شاید 2 هزار تا 3 هزار چچنی هستند که در سوریه می‌جنگند. روس‌ها نگرانی جدی درباره بازگشت این چچنی‌ها به خاک روسیه دارند.
خرج دولت روحانی محرمانه است اما
جان کری می‌داند
در ادامه این جلسه دیوید پردو، سناتور ایالت جورجیا درباره همکاری ایران و کره‌شمالی در زمینه هسته‌ای اظهار نگرانی کرد و به مسائل دیگری مثل جنگ سایبری اشاره کرد و گفت: ابتدا گفته شد آنها چیزی بین 100 تا 150  میلیارد دلار پول دریافت خواهند کرد. دولت آمریکا گفت رقم، نزدیک به 50 میلیارد دلار است. یعنی پول نقد نزدیک به 50 میلیارد دلار است. ما شنیدیم مقامات ایرانی اخیرا گفتنه‌اند رقم بیش از 100 میلیارد دلار خواهد بود. شما دقیقا می‌گویید این رقم چقدر است؟ جان کری در پاسخ  گفت این رقم کمتر از 50(میلیارد  دلار) است. سناتور دیوید پردو گفت آیا شما اطلاعات دارید آنها این پول را امروز چگونه هزینه می‌کنند؟ جان کری گفت ما می‌توانیم در این‌باره در یک جلسه محرمانه صحبت کنیم. جان کری گفت برخی مسائل باید در جلسه محرمانه مورد بررسی قرار گیرند اما ما معتقدیم میزان پولی که تاکنون به ایران رسیده، برخلاف آن چیزی است که گفته می‌شود و باعث ایجاد عدم توازن و حمایت از فعالیت‌هایی نشده است که ما مخالف آن هستیم.


Page Generated in 0/0057 sec