printlogo


کد خبر: 154248تاریخ: 1394/12/6 00:00
اخبار

صادرات و واردات‌ آب رفت
گمرک ایران از کاهش 3/23 درصدی واردات و 7/16 درصدی صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماهه اول امسال خبر داد. به گزارش مهر، گمرک ایران اعلام کرد: حجم تجارت خارجی در ۱۱ ماهه اول امسال به ۷۵ میلیارد و ۸۳۵ میلیون دلار رسید. واردات کشور نیز در مدت یادشده به ۳۷ میلیارد و ۷۷ میلیون دلار رسید که این میزان واردات 3/23 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. همچنین در ۱۱ ماهه امسال میزان صادرات غیرنفتی به ۳۸ میلیارد و ۷۵۸ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 7/16 درصد کاهش داشت.


نرخ تورم بهمن؛ 6/12 درصد
بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ تورم در 12ماه منتهی به بهمن‌ماه ۱۳۹۴ نسبت به 12 ماه منتهی به بهمن‌ماه ۱۳۹۳ معادل 6/12 درصد است. همچنین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن‌ امسال به عدد 1/233 رسید که نسبت به دی‌ماه 2/0 درصد افزایش یافت. این شاخص در بهمن 94 نسبت به بهمن 93 معادل 9/8 درصد افزایش داشته است.


صدور دستور ساماندهی بازارروزها
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور دستور ویژه‌ای برای بازار شب عید، آیین‌نامه ساماندهی بازارروزها را به منظور کمک به تولید، رفع سدمعبر و کمک به فروشندگان کم‌سرمایه ابلاغ کرد. حمایت از تولیدات داخلی از جمله صنایع دستی، خانگی و روستایی و کمک به رفع سد معابر عمومی و فروشندگان کم‌سرمایه از اهداف آیین‌نامه اجرایی نحوه برگزاری بازارروزهای جمعی عنوان شده است. این آیین‌نامه برای اجرا به رؤسای سازمان صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور ابلاغ شده است. براساس ماده یک آیین‌نامه اجرایی نحوه برگزاری بازارروزهای جمعی موضوع ماده ۸۵ قانون نظام صنفی، «بازارروزها» مکانی است برای عرضه کالا و محصولات فقط داخلی توسط افراد یا واحدهای صنفی که به صورت موقت وفق شرایط این آیین‌نامه ایجاد می‌شود. همچنین ضرورت ایجاد یک یا چند بازارروز، تعیین ضوابط واگذاری، تعداد غرف، مکان‌های قابل واگذاری و ضابطه تولیدات داخلی به منظور جلوگیری از اختلال در عرضه محصولات توسط واحدهای صنفی با پیشنهاد مشترک شهرداری و اتاق اصناف برعهده کارگروه گذاشته شده است. متقاضیان اعم از صنفی، صنعتی، مشاغل خانگی و روستایی، صنایع دستی و نیز فروشندگان کم‌سرمایه و فاقد مکان می‌توانند از امکانات بازارروزهای پیش‌بینی‌شده طبق مقررات تعیین شده توسط کارگروه استفاده کنند.


کاهش 15 درصدی
نرخ آجیل و خشکبار
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار از کاهش 15 درصدی قیمت‌ها در بازار در مقایسه با زمان مشابه پارسال خبر داد.  به گزارش رادیو اقتصاد، مصطفی احمدی در این‌باره گفت: بازار آجیل و خشکبار هم مانند دیگر بازارهای اقتصادی با رکود روبه‌رو است و دوره پرنشاط خرید سال‌های گذشته بویژه در دوره بازار شب عید دیده نمی‌شود.  وی افزود: بیش از 70 قلم کالا در ترکیبات آجیل و خشکبار دیده می‌شود که این کالاها مشمول قیمتگذاری نیست بلکه تابع عرضه و تقاضا و میزان توزیع است.  احمدی تصریح کرد: البته قیمت‌ها در این بازار رهاسازی نشده است بلکه نظارت داریم و فعالان این حوزه می‌توانند حداکثر 10 درصد به قیمت خرید خود در برگه‌های رسمی اضافه کنند ولی نرخ مصوب نداریم.  به‌گفته وی، بازرسان اتحادیه در کنار دیگر همکاران بر کیفیت و کمیت کالاهای عرضه‌شده نظارت دارند.  گفتنی است، در حال حاضر هر کیلو پسته اکبری تا 60 هزار تومان عرضه می‌شود و دیگر اقلام پسته قیمت‌های به مراتب پایین‌تری دارند. وی با انتقاد از برگزاری نمایشگاه بهاره گفت: برخی غرفه‌های این نمایشگاه به افراد بدون مجوز و وانت‌های سیار آجیل‌فروش واگذار شده است که تولید‌کننده و توزیع‌کننده نیستند و در خیابان‌ها یا برخی مناطق اقدام به فروش آجیل و خشکبار می‌کنند که این کار کاملا غیرقانونی است.


Page Generated in 0/0055 sec