printlogo


کد خبر: 154251تاریخ: 1394/12/6 00:00
رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد
تمتع 95 در انتظار پیگیری دستگاه دیپلماسی

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برگزاری جلسه درباره حج تمتع با وزارت امور خارجه کشورمان از مسؤولیت دستگاه دیپلماسی برای انجام مقدمات دیدار با وزیر حج عربستان به منظور گفت‌وگو برای حج تمتع سال ۹۵ خبر داد.
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام این خبر اظهار داشت: در هفته‌ای که گذشت جلسه‌ای در شورای برنامه‌ریزی بعثه رهبری برگزار شد و با وجود قطع روابط با عربستان مصوب کردیم کارهای برنامه‌ریزی برای حج تمتع سال 95 را آغاز کنیم. این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که در روزهای گذشته هم خبرهایی مشابه به نقل از مدیران سازمان حج و زیارت در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود مبنی‌ بر اینکه انجام حج تمتع ۹۵ منوط به توافقنامه و پذیرش شروط ایران توسط عربستان است. براساس این اخبار انجام حج در سال ۹۵ منوط به امضای توافقنامه متعارف بین سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان و پذیرش شروط ایران در راستای حفظ کرامت، شأن و جایگاه حجاج ایرانی و صیانت از حقوق این عزیزان در طول موسم حج خواهد بود. به گزارش تسنیم، به گفته اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، حج تمتع یکی از فریضه‌های واجب دینی به حساب می‌آید و مورد درخواست افرادی است که سال‌های متمادی را در انتظار گذرانده‌اند که بنابراین در شورای هماهنگی بعثه مصوب کردیم کارها را برای تمتع 95 انجام دهیم و  در صورت دیدار با وزیر حج عربستان و گفت‌وگوهای نهایی، برنامه‌های کامل را برای این سفر انجام دهیم.
ارسال دعوتنامه برای حج و زیارت در ابهام
وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها درباره سفر حج تمتع 95 را دیدار مسؤولان حج کشورمان و وزیر حج عربستان دانست و افزود: قبل از قطع روابط 2 کشور دعوتنامه‌ای به تاریخ
 19 اسفندماه برای سازمان حج و زیارت ارسال می‌شد اما بعد از قطع روابط این موضوع و زمان آن هنوز مشخص نیست. اوحدی با یادآوری اینکه شنبه گذشته سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه در همین باره دیدار داشته‌اند، گفت: یکی از مصوبات این دیدار تماس وزارت امور خارجه کشورمان و تعیین تکلیف برای دیدار با مقامات حج عربستان بود که باید مسؤولان کشورمان در این باره کارها را هر چه زودتر نهایی کنند. وی ادامه داد: وزارت امور خارجه موظف شد پیرامون نهایی شدن موضوع حج تمتع و دیدار با وزیر حج عربستان کارها را انجام دهد و امیدواریم این مهم هر چه زودتر به نتیجه برسد. رئیس سازمان حج و زیارت درباره این پرسش که چه موضوعاتی در صورت دیدار احتمالی با وزیر حج عربستان مطرح خواهد شد، گفت: در صورت به نتیجه رسیدن تلاش‌های وزارت امور خارجه برای برقراری رابطه به منظور سفر حج تمتع 95 و دیدار با عربستانی‌ها، یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث تامین امنیت زائران کشورمان خواهد بود. اوحدی تاکید کرد: در صورت برگزاری جلسه با طرف عربستانی که نماینده وزارت امور خارجه کشورمان نیز حاضر خواهد بود، موضوع تامین امنیت زائران کشورمان باید مورد لحاظ قرار بگیرد و با توجه به فاجعه منا، حصول اطمینان از امنیت زائران ایرانی ضروری است. وی ادامه داد: بعد از این موضوع بحث لیست‌های قیمتی یا سایر موضوعات پیرامونی برای حج تمتع 95 است که بحث و بررسی لازم انجام خواهد گرفت که امیدواریم این روند هر چه زودتر به انجام برسد. اوحدی در پایان تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای سفر به حج تمتع 95 انجام می‌گیرد و همه چیز منوط به رایزنی‌های نهایی و همچنین تامین امنیت زائران کشورمان است.
اعلام زمان ثبت‌نام حج تمتع 95
«زائران تمتع 95 می‌توانند هزینه اعزام خود را از یکشنبه 9  اسفند پرداخت و ثبت‌نام خود را انجام دهند». سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این مطلب اظهار داشت: براساس مصوبه شورای هماهنگی بعثه رهبری، سازمان حج و زیارت به منظور آمادگی زائران برای اعزام به تمتع 95 باید برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهد. وی عنوان کرد: بر همین اساس از متقاضیانی که دارای فیش اولویت تا تاریخ 20 خرداد سال 1385 هستند درخواست می‌شود از روز یکشنبه 9  اسفند با مراجعه به شعب بانک ملی نسبت به پرداخت 5 میلیون تومان ودیعه به صورت علی‌الحساب اقدام کنند. به گفته اوحدی، هنوز هیچ اقدامی از طرف وزارت حج عربستان برای انجام مقدمات حج صورت نگرفته است، از این رو اعلام کردیم این مبلغ در حساب شخصی خود متقاضیان واریز می‌شود و به آن سود تعلق می‌گیرد. رئیس سازمان حج و زیارت  خاطرنشان کرد: اگر تمهیدات لازم از جمله قراردادهای آشپزخانه، مسکن، چگونگی اعزام زائران و نحوه صدور روادید صورت گیرد و تفاهمنامه به امضا برسد، قسط دوم وجوه تمتع در اردیبهشت سال 95 دریافت خواهد شد.


Page Generated in 0/0057 sec