printlogo


کد خبر: 154284تاریخ: 1394/12/6 00:00
ترامپ در نوادا هم پیروز شد
گوانتانامو را از زندانی پر می‌کنیم

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ آخرین  انتخابات منطقه‌ای جمهوری‌خواهان پیش از «فوق سه‌شنبه» را نیز با پیروزی پشت‌سر گذاشت.میلیاردر جنجالی نیویورکی که در 3 دور انتخابات منطقه‌ای برگزار شده در  ایالات نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی پیروز شده بود این بار در ایالت نوادا حدودا 2 برابر حریفان اصلیش مارکو روبیو و تد کروز رای آورد.اما او دقایقی پس از اعلام پیروزی در نوادا با تاکید بر اینکه برخلاف خواسته اوباما زندان گوانتانامو را نخواهد بست، گفت: «آنجا را از افراد شرور پر خواهیم کرد. کنترل مرزهایمان را تقویت خواهیم کرد و باوجود تمام احترامی که برای مکزیک قائل هستم و نتایج گواه آن است اسپانیایی‌زبان‌ها به من رای داده‌اند، ما دیواری خواهیم ساخت و مکزیک را مجبور خواهیم کرد که هزینه‌اش را بپردازد.» پیروزی ترامپ در نوادا از آن جهت حائز اهمیت است که حدود یک سوم جمعیت این ایالت را اقلیت‌های لاتین‌تبار تشکیل می‌دهند و جلب آرای آنها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند راه صعودش به کاخ سفید را هموار کند. در عین حال هیلاری کلینتون و برنی سندرز نیز در آوردگاه دموکرات‌ها برای جلب آرای اقلیت تیره‌پوست در ایالت کارولینای جنوبی رقابت می‌کنند. مرحله بعدی انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری، سه‌شنبه آینده برگزار خواهد شد. روزی سرنوشت‌ساز که به «ابر سه‌شنبه» مشهور است و در جریان آن ساکنان ده‌ها ایالت آمریکا به نامزد‌های جمهوری‌خواه و دموکرات رای خواهند داد.
طرح تعطیلی گوانتانامو با 7 سال تأخیر
اوباما با 7 سال تاخیر طرح تعطیلی زندان گوانتانامو را به کنگره ایالات متحده ارسال کرد.این در حالی است که او پیش‌تر هدف خود را نه فقط تعطیلی این زندان بلکه پایان دادن به فصل مربوط به آن در تاریخ آمریکا می‌دانست که به نظر می‌رسد او در این راه ناکام بماند. طبق قوانین آمریکا، زندان گوانتانامو را نمی‌توان بدون موافقت کنگره تعطیل کرد اما مجلس‌های سنا و نمایندگان  به انتقال محبوسان این زندان به دیگر زندان‌های ایالات متحده رای مخالف داده‌اند که به معنای پا بر جا ماندن گوانتانامو خواهد بود. احتمالا این آخرین فرصت اوباما برای عمل کردن به یکی از اولین وعده‌های انتخاباتی خود در سال 2008 است.در عین حال  مخالفت سرسختانه برخی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری 2016  کار را دشوارتر کرده است. دونالد ترامپ  و ماکو روبیو، 2 نامزد پیشتاز
جمهوری‌خواهان وعده داده‌اند در صورت پیروزی، تروریست‌ها را در خاک ایالات متحده محاکمه نخواهند کرد بلکه آنها را به زندان گونتانامو اعزام خواهند کرد.


Page Generated in 0/0055 sec