printlogo


کد خبر: 154286تاریخ: 1394/12/6 00:00
چهارگوشه

ایتالیا سفیر آمریکا را احضار کرد
در پی انتشار اسناد جدیدی توسط ویکی لیکس که به برخی از روزنامه‌های ایتالیایی نیز راه یافت، وزارت خارجه این کشور روز سه‌شنبه سفیر آمریکا در این کشور را احضار کرد. تارنمای افشاگر ویکی لیکس مدعی شده است که سازمان امنیت ملی آمریکا(NSA)  مکالمات سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا را شنود کرده است. یکی از مکالمات مذکور، گفت‌وگوی برلوسکونی  با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس پس از تنش میان تل‌آویو و واشنگتن بر سر ساخت ۱۶۰۰ منزل مسکونی در اراضی اشغالی بود. تعدادی از روزنامه‌های ایتالیایی از جمله «اسپرو» نیز همزمان اسنادی را که به ادعای ویکی لیکس محرمانه بوده منتشر کرده‌اند. به گفته ویکی لیکس، در مجموع ۱۳ شماره تلفن که به رهبران و مقامات 5 کشور تعلق داشته‌اند شنود شده است که اتریش، فرانسه، ایتالیا و سوییس نیز هدف سازمان امنیت ملی آمریکا بوده‌اند.

2020 پایان مورالس
مردم بولیوی در یک همه‌پرسی با ادامه ریاست‌جمهوری اوومورالس برای چهارمین دوره  متوالی مخالفت کردند. بدین ترتیب اوو مورالس  نمی‌تواند بعد از سال ۲۰۲۰ بار دیگر نامزد انتخابات ریاستی شود. در همه‌پرسی روز یکشنبه که به ابتکار دولت مورالس برگزار شد  
33/51 درصد از شرکت‌کنندگان به این پرسش که آیا  مورالس می‌تواند برای دوره ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ رئیس‌جمهوری بولیوی شود پاسخ منفی دادند. این نخستین شکست رئیس‌جمهور سرخپوست بولیوی و محبوب‌ترین سیاستمدار آمریکای جنوبی در صندوق رای از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۰۶ محسوب می‌شود.

ممنوعیت سفر اتباع عربستانی اماراتی و بحرینی به لبنان
سه‌شنبه 3 کشور عربی حوزه خلیج‌فارس از جمله عربستان سعودی، امارات و بحرین با صدور بیانیه‌هایی مشابه به شهروندان خود درباره سفر به لبنان هشدار دادند. این کشورها از اتباع خود خواستند هرچه سریع‌تر لبنان را ترک کنند. این هشدارها چند روز پس از آن منتشر شده که عربستان سعودی تصمیم گرفت کمک
3 میلیارد دلاری خود به نیروی امنیتی لبنان را به حال تعلیق درآورد. مقام‌های سعودی مدعی شده‌اند که دلیل این تصمیم محکوم نکردن حمله به سفارت عربستان در تهران از سوی دولت لبنان است.

تشدید فشارها علیه انقلابیون بحرینی
دولت بحرین «حسین خیرالله محمد محمدی» را که چندی‌پیش سلب تابعیت کرده بود، بالاجبار از کشور اخراج کرد. طبق این گزارش، شیخ محمد خجسته، روحانی برجسته شیعه، یکشنبه از کشور اخراج و به بیروت، پایتخت لبنان تبعید شد. پیش از این یک دادگاه بحرینی به اتهام پیوستن به فعالیت‌های اعتراض‌آمیز ضددولتی، به لغو تابعیت شیخ خجسته و اخراج وی از کشور حکم داده بود.
 


Page Generated in 0/0056 sec