گروه ورزشی: اگر پیشنهاد وزارت ورزش برای تغییر در اساسنامه فدراسیونهای ورزشی در هیات دولت به تصویب برسد، دقیقا همان اشتباهی رخ میدهد که محسن مهرعلیزاده در زمان حضورش در سازمان تربیت بدنی مرتکب شد و مشکلات فراوانی را در ورزش کشور ایجاد کرد. یک هفته پس از نامه گلایهآمیز کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک به جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور و گوشزد کردن خطرات تصویب احتمالی تغییرات در اساسنامه فدراسیونهای ورزشی، موج مخالفتها از درون خانواده ورزش شدت گرفته است و در این بین حتی صدای رؤسای فدراسیونهایی که با وزارت ورزش هماهنگ بودهاند نیز در آمده است. معاون حرفهای و قهرمانی وزارت ورزش هم در آخرین مصاحبهاش به موضوعاتی اشاره کرد که شائبهها و تردیدها را نسبت به روند تغییر اساسنامه تشدید کرد. چهارشنبه هفته گذشته بود که نصرالله سجادی، معاون حرفهای و قهرمانی وزارت ورزش در واکنش به صحبتهای کیومرث هاشمی درباره اضافه شدن یک بند خاص- مدیران کل استانها به جای رئیس فدراسیون میتوانند انتخابات هیاتها را برگزار کنند - که استقلال فدراسیونها را زیر سوال میبرد، صحبتهایی را مطرح کرد که با توجه به سابقه فعالیت وی در ورزش این حرفها تعجبآور بود. البته با توجه به اینکه این بند در وزارت ورزش و توسط مسؤولان این وزارتخانه به اساسنامه اضافه شده این صحبتها از سجادی مرد باسابقه ورزش ایران دور از انتظار نبود. سجادی در این باره گفته بود: واقعا تعجب میکنم موضوعی که هنوز در هیچ مجمعی تصویب نشده است چگونه در رسانه مطرح میشود یا از سوی برخی نهادها که خودشان در ورزش هستند به آن اعتراض میشود. سجادی افزود: وزارت ورزش و جوانان خواسته است یک اصلاحی در اساسنامه داشته باشد و درخواست داده و این درخواست به دولت رفته است و اول باید در کارگروه تخصصیاش و بعد هم در کمیسیون مربوط بررسی شود و سپس وارد هیات دولت شود. در حالی که هیچ کدام از این مراحل را طی نکرده است و نامه هنوز نرفته است ولی مطرح میشود که کار انجام شده است.حالا سوالی که اینجا مطرح میشود این است که منظور سجادی از اینکه این اساسنامه در هیچ مجمعی به تصویب نرسیده، چیست؟ اگر به تصویب نرسیده چطور به هیات دولت ارسال شده است؟ البته سجادی در پاراگراف بالا حرف خود را نقض کرده است! وی در ابتدا گفته وزارت خواستار یک اصلاحی در اساسنامه بوده و این درخواست به هیات دولت رفته و بعد در ادامه به این موضوع اشاره کرده که نامه هنوز به هیات دولت نرفته است. اما نکته قابل تامل اینجاست که طبق اساسنامه فدراسیونها اضافه شدن یک بند باید ابتدا در مجمع عمومی یک فدراسیون به تصویب برسد و بعد به هیات دولت برود. بند 3 ماده 7 اساسنامه فدراسیونها میگوید هرگونه تغییر در اساسنامه فدراسیونها باید از طرف فدراسیون به سازمان تربیت بدنی (وزارت ورزش) ارائه شود. از طرفی 3 ماه پیش سجادی در مصاحبهای گفته بود درباره پیشنویس اساسنامه نظر کمیته ملی المپیک و فدراسیونها را میگیرد و بعد این اساسنامه به هیات دولت ارسال میشود، در حالی که برخی از رؤسای فدراسیونها اصلا پیشنویس اساسنامه را دریافت نکردهاند که بخواهند نظراتشان را ارائه دهند. حالا نصرالله سجادی که در صحبتهایش گفته هنوز این پیشنویس در هیچ مجمعی به تصویب نرسیده، آیا اگر این اساسنامه مورد تایید هیات وزیران قرار میگرفت فدراسیونها میتوانستند بندهای درون آن را تغییر دهند؟ جواب منفی است.هیچ کدام از مسؤولان ورزش کشور تعلیق فوتبال، قایقرانی و تیراندازی با کمان را فراموش نمیکنند و این روزها هم اخبار تعلیق برخی از کشورها به دلیل دخالت دولت را میشنوند که کویت نمونه بارز آن است، اما مشخص نیست چرا چنین بندهایی به اساسنامه فدراسیونها اضافه میشود و این کار دخالت دولت را بیش از پیش نشان میدهد.
داورزنی و مهدوی علیه وزارت ورزش
از جمله رؤسای فدراسیونی که به مخالفت با پیشنهاد وزارت ورزش برخاستهاند میشود به محمدرضا داورزنی و سیدابوالحسن داوودی 2 تن از رؤسای فدراسیونهای والیبال و هندبال اشاره کرد که به صراحت اعتراض خود را نسبت به طرح این پیشنهاد و تصویب احتمالی در هیات وزیران مطرح کردهاند. داورزنی در اینباره گفته است: «شخصا با اصل اینکه بخواهم فدراسیونها را دولتیتر کنیم یا اینکه دخالت دولت را بیشتر کنیم خیلی موافق نیستم اما با نظارت دولت بر ورزش موافقم. در همه جای جهان این نظارت وجود دارد و دولتها کاملا ورزش را رصد میکنند. هر جا لازم باشد به شیوه قانونمندی ورود میکنند. در هیچ کجای دنیا اینطور نیست که فدراسیونها هر کاری بخواهند انجام دهند. در مترقیترین کشورهای دنیا فدراسیونها نمیتوانند بگویند کسی حق دخالت ندارد اما شیوه برخورد و نوع نظرات کاملا دموکراتیک است». وی در پایان گفت: «ما هم در اساسنامه فدراسیونها این جنبه را داریم. اعضای مجمع یا حتی وزیر یا معاونانش به عنوان رئیس مجمع میتوانند از رئیس فدراسیون پاسخ بخواهند و اگر لازم باشد جلسه بگذارند و رئیس را برکنار کنند اما سادهترین شکل کار این است که از اختیارات وزیر برای عزل و نصب رؤسای فدراسیونها استفاده کنیم که این مشکلات را ایجاد میکند». رئیس فدراسیون هندبال هم در اینباره میگوید: «اگر پیشنهاد وزارت ورزش درباره تغییر بندی از اساسنامه مورد تصویب قرار بگیرد مشکلاتی برای ورزش ایران ایجاد میشود و کمیته بینالمللی المپیک ما را زیر سوال میبرد. به عقیده من بخش قهرمانی ورزش باید زیرمجموعه فدراسیونها باشد». مهدوی با بیان اینکه احترام زیادی برای مدیران کل قائل هستم، ادامه داد: «از نظر تشکیلاتی با این پیشنهاد مخالف هستم و امیدوارم چنین پیشنهادی برگردانده و دوباره به صورت دقیقتر بررسی شود. من نمیدانم مواضع بخشهای مختلف وزارت ورزش در اینباره چیست و چرا این پیشنهاد را مطرح کردهاند، اما بدانید که مشکلات زیاد و خاصی برای ورزش قهرمانی کشور ایجاد خواهد کرد. من به عنوان فردی که مسؤولیت کوچکی در این ورزش دارد امیدوارم این پیشنهاد مورد تایید قرار نگیرد». وی گفت: «اختلاف خاصی بین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک وجود ندارد، بلکه تنها برخی از نظرات متفاوت است که باید با ارتباط بیشتر هماهنگ شود. باید تمام برنامههای خود را به گونهای برنامهریزی کنیم که همگام با هر دو ارگان مهم ورزشی کشور باشد. از طرفی آنها هم باید به گونهای رفتار کنند که مشکلی برای فدراسیونها ایجاد نشود. اعتقاد دارم کمیته ملی المپیک که منتخب فدراسیونهای ورزشی است و وزارتی که منتخب تمام جامعه است باید همسو باشند تا به سود ورزش کشور باشد».
بازی با آتش در سال المپیک
پس از شکوائیه رئیس کمیته ملی المپیک به معاون اول رئیسجمهور درباره پیشنهاد غیرکارشناسانه وزارت ورزش به هیات دولت، این خطر احساس میشود که در صورت تداوم و پافشاری بر این اشتباه بزرگ، ورزش ایران در سال المپیک با مشکلات بزرگی روبهرو خواهد شد؛ مشکلاتی که با اصرار نهادهای بینالمللی مبنیبر عدم دخالت دولت در ورزش منجر به تعلیق ورزش ایران در سال المپیک خواهد شد.