printlogo


کد خبر: 154328تاریخ: 1394/12/8 00:00
7 اسفند با مشارکت پرشور مردم در انتخابات، به روز حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد
لبیک ملت به رهبر

گروه سیاسی: 7 اسفند به عنوان یک حماسه دیگر در تاریخ جمهوریت نظام اسلامی ثبت شد. در لبیک به ندای رهبر انقلاب که صبح دیروز در دقایق ابتدایی رأی‌گیری، خواستار مشارکت همه علاقه‌مندان به ایران و عزت و عظمت ملی شدند؛ مردم در سراسر کشور یک حماسه بزرگ را رقم زدند.
به گزارش «وطن امروز»، در این دوره از انتخابات 54 میلیون و ٩١٥ هزار و ٢٧ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که از میان ٤ هزار و ٨٤٤ کاندیدا باید 290 را برای مجلس شورای اسلامی و همچنین از میان 161 کاندیدای خبرگان، 88 نفر را انتخاب می‌کردند.
در شهرستان‌ها حضور پرحجم مردم در همان ساعات اولیه رأی‌گیری باعث شد تا صف‌های بسیار طولانی در مقابل شعب اخذ رای شکل بگیرد. این حضور گسترده همانگونه که انتظار می‌رفت با تمدید زمان رای‌گیری نیز همراه شد. در حالی که از ساعت 8 صبح فرآیند اخذ رای در شعب سراسر کشور آغاز شد اما در برخی حوزه‌ها رای‌گیری تا ساعت 11 شب نیز ادامه یافت.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی(ره)، آرای خود را به صندوق انداختند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌‌العظمی خامنه‌ای سپس در سخنانی، انتخابات را هم وظیفه و هم حق ملت خواندند و افزودند: انتخابات، کاری بزرگ و خیر و همیشه حائز اهمیت است و در برخی مقاطع نیز اهمیت بیشتری دارد و در معارف و دستورات اسلامی نیز بر پیشروی و سرعت عمل در کار خیر توصیه شده است.
رهبر انقلاب با تأکید بر سرعت عمل در انجام این وظیفه و احقاق حق، خاطرنشان کردند: همانطور که قبلا گفته‌ایم همه مردم ایران، هر کس که ایران را و جمهوری اسلامی را و شکوه، عزت و عظمت ملی را دوست دارد، در انتخابات شرکت کند. ایشان همچنین مردم را به حضور در انتخابات با نیت خیر و با قصد ایجاد اعتبار فزاینده برای کشور و استقلال کامل کشور و پاسخ به عزت ملی فراخواندند و گفتند: نتیجه حضور در انتخابات، عزت و استقلال ملی است و ما دشمنانی داریم که چشم طمع دوخته‌اند و انتخابات باید به‌گونه‌ای باشد که دشمن را مأیوس و ناامید کند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تأکید کردند: مردم دقت کنند و با بصیرت و چشم باز رأی دهند و این کار از جمله حسناتی است که علاوه بر اجر کوتاه‌مدت و بلندمدت دنیوی، اجر اخروی نیز به همراه دارد. رهبر انقلاب اظهار امیدواری کردند که ملت ایران در این انتخابات نیز همچون انتخابات گذشته توفیق حضور پیدا کنند و مایه پیشرفت و عزت کشور شوند.
وزارت کشور: اعلام زودهنگام پیروزی جرم است
ستاد انتخابات کشور نیز دیروز با صدور اطلاعیه‌های مختلف، برنامه برگزاری این انتخابات را گزارش داد. در این میان با توجه به رفتار‌های غیرعادی و غیرقانونی برخی کاندیداها در دوره‌های گذشته انتخابات،  ستاد انتخابات کشور موضوع ادعای پیروزی زودهنگام کاندیداها را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد این موضوع جرم انتخاباتی است. در این راستا، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور نیز گفت  ادعای زودهنگام پیروزی در انتخابات برای مدعی هرنوع عواقبی به دنبال خواهد داشت.  محمدحسین ذوالفقاری با بیان اینکه از طرفداران کاندیداها می‌خواهیم که نکات امنیتی را رعایت کنند، گفت: تلاش را گذاشته‌ایم که اگر معاندان قصد داشتند امنیت را دچار اخلال کنند، با آن مقابله و اطلاع‌رسانی کنیم اما تاکنون هیچ موردی گزارش نشده است. ذوالفقاری تصریح کرد: به تمام استان‌ها ابلاغ شد هیچ‌کس و هیچ گروهی حق ندارد زودتر از مراجع رسمی و قانونی اعلام پیروزی کند و اگر کاندیدایی رعایت نکند هرگونه عواقب متوجه او خواهد بود. وی ادامه داد: مواردی را در فضای مجازی داشتیم که کاندیداها تا ساعات باقی‌مانده به اتمام رای اعلام پیروزی کرده بودند که این افراد احضار شدند و تذکرات لازم را دادیم، البته آنها در توضیحات خود گفتند منظورمان این بوده که ما وضعیت اجتماعی را دیدیم و استنباط کردیم که استقبال نسبت به ما زیاد بوده است، قطعا کاندیداها و کسانی که در صحنه رقابت هستند باید همه موارد را رعایت کنند و به هیچ وجه اعلام نکنند که ما پیروز انتخابات هستیم. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه لحظه به لحظه فضای مجازی را رصد کرده‌ایم، اظهار داشت: ما مواردی داشتیم که برخی اعلام کرده بودند که از رای خودتان عکس بگیرید و در فضای مجازی قرار دهید که ما تذکرات لازم را به این افراد دادیم و این مساله نیز برطرف شد. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور همچنین گفت: وضعیت انتخابات در سراسر کشور بویژه استان‌های مرزی از امنیت و آرامش خوبی برخوردار بوده است. وی تصریح کرد: صرفا در 2 تا 3 روز گذشته چند مورد درگیری‌های جزئی بین طرفداران برخی کاندیداها که بسیار هم سطحی بود داشتیم و این درگیری‌ها نسبت به دوره‌های قبلی بسیار کمتر بود.
وی از استقرار بالگردها برای حفاظت از صندوهای سیار خبر داد و گفت: بالگردهایی که قرار بود در اختیار استان‌ها قرار بگیرد با پشتیبانی نیروهای مسلح در محل ماموریت حاضر شدند و نیروی انتظامی در سطوح گسترده‌ای در قرارگاه‌هایی که تشکیل دادند با هماهنگی بسیج و سپاه کار را دنبال کردند.
باز هم قانون را شکستند
اما به‌رغم همه مراقبت‌های نهادهای مسؤول، باز هم جریان قانون‌گریز اصلاح‌طلب قواعد رقابت دموکراتیک را رعایت نکرد. به‌رغم ممنوعیت تبلیغات در روزهای پنجشنبه و جمعه، اما عوامل این جریان که اکنون در پوشش حامیان دولت فعالیت می‌کنند؛ روز پنجشنبه تبلیغات میدانی خود را در سطح شهر تهران دنبال کردند. از سوی دیگر رسانه‌های این جریان جنجالی دیروز در اقدامی هماهنگ، تراکت‌های تبلیغاتی جریان وابسته به دولت را در شعب اخذ رای توزیع کردند. رسانه‌های این جریان به صورت بسیار گسترده به حامیان خود توصیه می‌کردند این تراکت‌ها را در شعب اخذ رای بر روی میزها قرار دهند. همچنین در برخی حوزه‌ها نیز عوامل این جریان اقدام به تبلیغ لیست حامیان دولت می‌کردند. افراطیون حامی دولت در حسینیه ارشاد نیز باعث ایجاد هرج و مرج در این شعبه رای‌گیری شدند. عده‌ای از عوامل میدانی فتنه با استقرار در این شعبه، شعارهای ساختارشکنانه و علیه نظام سر دادند. حامیان فتنه برای ترغیب سایر فتنه‌گران، شعارهایی در حمایت از سران فتنه 88 نیز سر دادند. خبرگزاری دولتی ایسنا که طی ماه‌های اخیر به پایگاه فتنه‌گران تبدیل شده و پروژه‌های رسانه‌ای این جریان را رهبری می‌کند هم دیروز در اقدامی غیراخلاقی، از برگه رای آیت‌الله جنتی عکس گرفت و آن را روی خروجی خود قرار داد. این خبرگزاری که با بودجه دولتی اداره می‌شود،  در دوران تبلیغات انتخاباتی به صورت آشکار اقدام به تبلیغ جریان فتنه و حامیان دولت می‌کرد.   از جمله موارد عجیب دیگر در مورد انتخابات تهران، اقدام مشکوکی بود که وزارت کشور در نحوه نوشتن نام آیت‌الله مصباح‌یزدی و حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم در لیست‌های قرار داده شده در شعب رای انجام داد. دولتی‌ها در اقدامی حیرت‌انگیز، نام آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی را با عنوان «تقی مصباح» درج کرده و بخش «شهرت» را نیز درباره وی سفید گذاشتند. این اقدام عجیب زمانی مشکوک شد که در قسمت شهرت مربوط به آقای مصباحی‌مقدم، عنوان «مصباح» درج شد! این  موضوع در واقع باعث ریزش آرای آیت‌الله مصباح‌یزدی می‌شد و به همین خاطر دفتر وی در نامه‌ای به ستاد انتخابات کشور به این موضوع اعتراض کرد.  این اقدام مشکوک باعث شد برخی نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع اعتراض و حتی برخی نیز درباره این رفتار آقای مصباحی‌مقدم، از وی
انتقاد کنند.
حجت‌‌الاسلام مصباحی‌مقدم نیز در واکنش به اعتراضات مربوط به این شیطنت انگلیسی، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در هنگام ثبت‌نام کتباً اعلام کردم نام بنده «غلامرضا مصباحی مقدم»، مشهور به «مقدم»، «مصباحی» و «مصباح» است؛ از مردم شریف تقاضامندم به آیت‌الله مصباح و به اینجانب رأی دقیق داده شود تا هیچ گونه تردیدی باقی نماند.
اما این فستیوال بی‌قانونی زمانی قابل تامل می‌شود که رفتار دولتی‌ها و بویژه شخص حسن روحانی در این‌باره مورد توجه قرار گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد عملکرد روحانی و نیز نزدیکان وی در دولت، شائبه دخالت دولتی‌ها را بسیار تقویت کرده است. در حالی که اسم رمز جریان دولتی و حامی فتنه برای انتخابات کلید واژه «امید» بود؛ حسن روحانی در پیامک خود به مردم از این واژه استفاده کرد. از سوی دیگر شامگاه پنجشنبه، حساب توئیتری حسن روحانی نوشت «رای امروز ما فردای پر امید را می‌سازد». این پیام البته با هشتگ امید منتشر شد تا پیام انتخاباتی حسن روحانی نیز در لیست تبلیغاتی قرار گیرد. حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز طی پیامی در شبکه اجتماعی خود، با عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور خواستار رأی به یک لیست انتخاباتی شد.
معاون سیاسی دفتر حسن روحانی در این پیام نوشت: زیبایی صبح انتخاب ستودنی است؛ حضور پرشور، قلب صمیمی، پای استوار و دستان پرامید این ملت در برگزیدن و رای به «امید».
مجید انصاری، معاون پارلمانی حسن روحانی نیز دیروز پس از شرکت در انتخابات مردم را به رای دادن به نمایندگان متمایل به دولت دعوت کرد و گفت: امیدواریم مسیر انتخابات ۹۲ امروز تکرار شود و مجلسی قوی، معتدل، مستقل و همراه دولت رقم بخورد؛ مجلسی که همراه دولت در مسیر پیشرفت و توسعه کشور باشد و این مسیر را هموارتر کند و به برنامه‌های اقتصادی دولت و ساماندهی معیشت و اشتغال و عمران کمک کند.
اما این همه رفتارهای شائبه‌دار و غیرقانونی انتخاباتی نبود. درست در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی، علی فرهادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش از پرداخت عیدی فرهنگیان شاغل و بازنشسته خبر داد و گفت: اضافه تدریس فرهنگیان تا پایان دی‌ماه پرداخت شده است و پاداش پایان خدمت فرهنگیان نیز در حال پیگیری است. با وجود این اقدامات غیرقانونی و شائبه‌دار اما وزیر کشور گفته است رأی مردم را درست می‌شمارد.  رحمانی‌فضلی که چندی پیش با طرح ادعای حزبی پول‌های کثیف، یک عملیات روانی علیه جریان منتقد دولت راه انداخته بود؛ دیروز گفت: حفاظت از حق‌الناس وظیفه همگانی است.
به هر حال و به‌رغم همه بی‌قانونی‌ها، دیروز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با شکوه بسیار برگزار شد. تا آخرین لحظات نگارش این گزارش، خبرها از مشارکت بسیار بالای مردم در انتخابات حکایت داشت. این مشارکت گسترده یک بار  دیگر پایبندی مردم به نظام اسلامی و حراست آنها از سرحدات این نظام را نشان داد. به اعتقاد کارشناسان سیاسی، دعوت رهبر انقلاب از مردم برای حضور در انتخابات و لبیک مردم به این دعوت، با توجه به شرایط منطقه و نیز وضعیت ایران در دنیا، می‌تواند یک جهش امنیتی و اقتصادی را در کشور به دنبال داشته باشد.
 


Page Generated in 0/0058 sec