printlogo


کد خبر: 154338تاریخ: 1394/12/8 00:00
چهارگوشه

دعوت «سلام» به وحدت لبنانی‌ها در مقابل عربستان
نخست‌وزیر لبنان در پی تعلیق کمک 4 میلیارد دلاری ریاض به بیروت، خواستار وحدت ملی در قبال فشارهای عربستان سعودی شده است. رمزی جریج، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان گفت تمام سلام در جلسه روز پنجشنبه کابینه، بر اهمیت وحدت ملی تاکید کرد. در همین حال وزرای لبنانی از عذرخواهی از عربستان سعودی امتناع کردند. محمد فنیش، وزیر کشور در امور پارلمانی لبنان گفت بیروت «اقدام اشتباهی انجام نداده است که به خاطر آن عذرخواهی کند». همچنین حزب‌الله لبنان تعلیق کمک‌های ریاض به بیروت را محکوم کرده و گفته است این اقدام چهره واقعی عربستان سعودی را نمایان کرده است.

تظاهرات گسترده در شرق عربستان
شهر العوامیه در شرق عربستان، چهارشنبه‌شب شاهد برگزاری تظاهرات گسترده اعتراض‌آمیز علیه اقدامات سرکوبگرانه نیروهای امنیتی سعودی بود. این تظاهرات درپی یورش گسترده روز سه‌شنبه نیروهای سعودی با پشتیبانی خودروهای زرهی و شمار زیادی از مزدوران خود به شهر العوامیه در استان قطیف برگزار شد. نیروهای سعودی به همراه مزدوران خود روز سه‌شنبه در یورش به شهر العوامیه و تیراندازی پراکنده، علی محمود العبدالله را به شهادت رساندند.

4 کشته و 17 زخمی
در تیراندازی کانزاس
تیراندازی در یکی از ایالت‌های غرب میانه آمریکا، حداقل 4کشته و 17 زخمی بر جای گذاشت. این حادثه تیراندازی در کارخانه «صنعتی اکسل» در منطقه «هستون» رخ داد و پلیس می‌گوید فرد مهاجم احتمالا یکی از کارکنان داخل کارخانه باشد. ایالت کانزاس از ایالت‌های غرب میانه آمریکاست و به غیر از کانزاس سیتی، بیشتر آن جمهوری‌خواه هستند و هم‌اکنون در کنگره 4 نماینده جمهوری‌خواه دارد.

تظاهرات حامیان ‌صدر در بغداد
حدود یک میلیون نفر از مردم عراق، جمعه به درخواست مقتدا‌صدر، روحانی برجسته، علیه فساد و سیاست‌های دولت مرکزی در میدان التحریر در مرکز بغداد تجمع کردند. صدر در حضور انبوه تظاهرکنندگان از سیاست‌های دولت مرکزی انتقاد کرد و گفت دولت عراق با بی‌توجهی به ملت، آنها را مجبور کرد با ترس، مرگ و گرسنگی مبارزه کنند. صدر که ماه گذشته به حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به منظور انجام اصلاحات اولتیماتوم داده بود، در جمع معترضان، دولت را مسؤول بحران مالی عنوان کرد.

کشف مواد منفجره، مهمات و تسلیحات در نزدیکی آنکارا
به گفته مقام‌های ترکیه، مقادیری مواد منفجره، مهمات و تسلیحات در نزدیکی آنکارا، پایتخت این کشور کشف شده است. دفتر استانداری آنکارا روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این اقلام در نزدیکی یک پست بازرسی پیدا شده است. هنوز مشخص نشده این تجهیزات متعلق به چه کسی است اما مقام‌های ترکیه در موارد اینچنینی انگشت اتهام را به سوی کردها نشانه می‌روند. کشف این اقلام در حالی روی داد که آنکارا 28 بهمن هدف حمله‌ای مرگبار قرار گرفت. یک فرد 26 ساله که از اتباع ترکیه و متولد شهر وان بود، این حمله را انجام داده است.

ورود نیروها و تجهیزات عربستان و امارات به ترکیه
وزیر خارجه ترکیه پنجشنبه اعلام کرد نیروها و تجهیزات نظامی عربستان و امارات، روز سه‌شنبه وارد ترکیه شده‌اند. 2 فروند هواپیمای باربری عربستان، حامل 30 پرسنل نیروهای هوایی و تجهیزات نظامی، برای زمینه‌سازی استقرار جت‌های جنگی روز سه‌شنبه وارد فرودگاه اینجرلیک ترکیه شدند. با ورود جت‌های سعودی به خاک ترکیه، شمار کشورهای خارجی که به این کشور هواپیمای جنگی اعزام کرده‌اند، به
5 کشور رسیده است. اعزام ادوات و تسلیحات نظامی عربستان در ترکیه می‌تواند مقدمه‌ای برای شروع تجاوز زمینی به خاک سوریه باشد. پیشنهاد اعزام نیروی زمینی سعودی به سوریه با استقبال واشنگتن روبه‌رو شد، اما انتقاد شدید دولت سوریه را به همراه داشت.
 


Page Generated in 0/0056 sec