با افزایش نرخهای بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس و نیز برنامه دولت برای اخذ هزینه از خودروها بابت عبور از هر کیلومتر جاده، به نظر میرسد توان اقتصادی مردم برای سفر نوروزی کاهش یابد. نرخ بلیت هواپیما روز نهم آذرماه امسال در 170 مسیر داخلی آزاد شد. در واقع نرخ بلیت پروازها تا 35 درصد افزایش یافت و طبق گفته مسؤولان، افزایش متوسط 35 درصدی در قیمت بلیت پروازهای نوروزی هم اعمال شد. در آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی سقف و کفی برای نرخ بلیت در نظر گرفته نشد و همین امر موجب شده در برخی شرایط افزایش تقاضا نسبت به عرضه، بازار سیاه بلیت ایجاد شود و نرخهای نجومی همانند روزهای اول آزادسازی نرخ بلیت، دارایی مسافران را به باد دهد. البته برخی شرکتهای هواپیمایی بلیت پروازهای داخلی نوروزی خود را با افزایش متوسط 35 درصدی به فروش رساندند، برخی دیگر هم سیستمهای فروش بلیت نوروزی خود را بتازگی برای این ایام باز کردهاند اما به نظر میرسد در شرایط آزادسازی نرخها، قطعاً وقتی نرخ تابع تقاضا باشد، شاهد اعمال قیمتهای نجومی در کنار افزایش عمده قیمت انواع مسیرها خواهیم بود. در این شرایط قطعاً هستند برخی آژانسهای هواپیمایی که به بهانه چارتر، نرخهای نجومی در بلیتها اعمال کنند. به هر حال با افزایش قیمت بلیت هواپیما، اقشار متوسط و ضعیف جامعه که توان استفاده از حملونقل هوایی را ندارند، به سمت استفاده از حملونقل ریلی سوق مییابند اما در این مدل حملونقلی هم بخت یارشان نبود و قیمتهای بلیت قطار نیز امسال افزایش یافت، حملونقلی که قرار بود در خدمت اقشار متوسط و ضعیف جامعه باشد. از 25 آذرماه، نرخ بلیت قطارهای مسافری تا 15 درصد افزایش یافت البته حدود 5 ساعت بعد از اعمال نرخهای جدید، همان روز 25 آذرماه بود که سازمان حمایت از مصرفکننده وارد شد و افزایش قیمت بلیت قطار را غیرقانونی اعلام کرد. پس از این موضوع بود که کشوقوسهایی بین شرکت راهآهن، شرکت حملونقل ریلی رجاء و سازمان حمایت مصرفکننده و تولیدکننده رخ داد اما در نهایت راهآهن پیروز این میدان بود و نرخ بلیت قطار با اعمال افزایش متوسط 8 درصدی و تا سقف 15 درصد رشد کرد. با افزایش قیمت بلیت قطارها، در برخی واگنها نرخ یک صندلی تا 100 هزار تومان هم افزایش یافت تا یک سفر رفت و برگشت تهران- مشهد برای یک خانواده 4 نفره فقط حدود 800 هزار تومان هزینه بلیت داشته باشد. همین افزایش قیمت بلیت قطار شاید مردم را سمت حملونقل عمومی جادهای سوق دهد اما قرار است قیمت بلیت اتوبوسها هم برای ایام نوروز تا 25 الی 30 درصد افزایش یابد. بدین ترتیب هزینه استفاده از اتوبوسها هم برای مردم سنگین میشود. به نظر میرسد شاید همه این گزینهها موجب شود مردم به سمت استفاده از حملونقل شخصی سوق یابند. از سوی دیگر وزیر راهوشهرسازی بتازگی اظهارنظر جدیدی در حوزه قیمتگذاری اینبار در بخش جادهای مطرح کرده و گفته است مردم باید خود هزینههای راهداری و عبور از همه جادهها را پرداخت کنند.