printlogo


کد خبر: 154369تاریخ: 1394/12/9 00:00
«وطن‌امروز» گزارش می‌دهد
مجوز شکار در کشور این‌بار برای اسپانیایی‌ها
5 شکارچی اسپانیایی، 4 گراز ایرانی را در استان مازندران شکار کردند

گروه اجتماعی: چندی پیش که مجوز شکارپرندگان پس از سال‌ها ممنوعیت توسط سازمان محیط‌زیست صادر شد فعالان و دلسوزان محیط‌زیست کشور زمزمه‌هایی را مبنی بر مقدمه‌چینی این سازمان برای صدور مجوز شکار چهارپایان مطرح کردند، موضوعی که این روزها با قرق شکارگاه‌ها توسط شکارچیان خارجی به واقعیت پیوسته است. این در حالی است که یک شرکت گردشگری پای شکارچیان اسپانیایی را به ایران باز کرده است و استان مازندران به منظور شکار گراز مقصد این گردشگران بود تا با جولان در این استان با لاشه 4 گراز عکس یادگاری بگیرند و در فضای مجازی برای دوستداران طبیعت ارسال کنند!
صدور پروانه شکار از سوی سازمان محیط‌زیست
جالب اینجاست که سازمان حفاظت محیط‌زیست که متولی اصلی صیانت از گونه‌های جانوری و حیات وحش است خود پروانه شکار این گروه 5نفره اسپانیایی را تایید کرده و برای ورود آنها به شکارگاه‌های استان مازندران مجوز صادر کرده است. این موضوعی است که هم مدیر شرکت گردشگری یادشده و هم مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست بر آن صحه گذاشته‌اند.
شلیک مستقیم محیط‌زیست به حیات‌وحش
در حالی که طی سال‌های گذشته پروانه شکار برای چهارپایان صادر نشده بود، مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست صدور پروانه شکار برای شکارچیان اسپانیایی را تایید کرد. علی تیموری، مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با تایید صدور مجوز شکار برای شکارچیان اسپانیایی در استان مازندران بیان داشت: سازمان برای شکارچیان خارجی پروانه شکار گراز را صادر کرده است.
تیموری در پاسخ به این پرسش که آیا پروانه شکار گراز برای متقاضیان داخلی شکار نیز صادر می‌شود یا خیر گفت: در داخل کشور تقاضای پروانه شکار گراز نداشته‌ایم. غیر از گراز صدور پروانه شکار برای چهارپایان دیگر ممنوع است. همچنین اسرافیل شفیع‌زاده، مدیر شرکت گردشگری
« Jasmin Safaris» که شکارچیان اسپانیایی را به ایران آورده بود در این باره به مهر گفته است:
«۵ شکارچی اسپانیایی در تاریخ ۲۶ بهمن ماه امسال موفق به شکار ۴ گراز در استان مازندران شدند».
وی همچنین عنوان کرد که از سازمان حفاظت محیط‌زیست پروانه شکار را برای شکارچیان دریافت کرده است.
یک بام و دوهوای محیط‌زیستی
هرچند سازمان حفاظت محیط‌زیست شکار گراز را برای شکارچیان خارجی به بهانه نبود درخواست شکار این حیوان از سوی شکارچیان ایرانی مجاز اعلام کرده است اما به نظر می‌رسد این سیاست یک بام و دوهوا نه‌تنها زمینه‌ساز تبعیض و رفتارهای ناعادلانه بین ایرانیان و اتباع دیگر کشورها است بلکه می‌تواند حیات‌وحش کشور را هم به مخاطره بیندازد، چرا که کاستن از تعداد گونه‌های جانوری چه با شلیک شکارچی ایرانی اتفاق افتد یا  اینکه بهانه تفرج بیگانگان شده باشد در نهایت آسیبی است که به حیات‌وحش وارد شده است.
صدور مجوز از کوچک تا بزرگ
البته ماجرای شکار و صدور مجوز برای شلیک به جانوران محدود به موضوع گردشگران اسپانیایی نیست و چنین نمونه‌هایی در کارنامه سازمان حفاظت محیط‌زیست پیش از این نیز وجود داشته است. فعالان حوزه محیط‌زیست که درباره صیانت از گونه‌های جانوری و حیات‌وحش کشور به عنوان یکی از ارکان بقا و حفظ اکوسیستم دغدغه دارند ممنوعیت شکار و لغو  پروانه‌های شکارچیان را به همراه کنترل تعداد اسلحه‌های شکاری از جمله مهم‌ترین راهکارهایی می‌دانند که می‌تواند منجر به افزایش احساس امنیت بیشتر برای حیات‌وحش کشور شود اما متاسفانه صدور پروانه شکار برای پرندگان مقدمه‌ای شد تا جواز مرگ چهارپایان نیز صادر شود. این در حالی است که مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست همواره از حقوق حیوانات و لزوم تصویب قانون در این باره صحبت می‌کنند و درباره اذیت و آزار سگ‌ها در صف اول طرفداران حیوانات قرار گرفتند اما برای کشتار گرازها مجوز صادر کرده و شلیک اسپانیایی‌ها به این جانور را قانونی کردند.


Page Generated in 0/0065 sec