printlogo


کد خبر: 154406تاریخ: 1394/12/9 00:00
حسن روشن: باید مربی خارجی می‌آوردیم و مجیدی را کنارش می‌گذاشتیم
استقلال امسال سهمیه بگیرد هم خوب است!

مهدی روز خوش: حسن روشن از معدود پیشکسوتان فوتبال ایران به حساب می‌آید که همشه حرفش را راحت و بدون ملاحظه‌کاری می‌زند. چه زمانی که در یک باشگاه سمت داشته باشد چه چنین نباشد. در ادبیات او ملاحظه‌کاری وجود ندارد از این رو وقتی مصاحبه می‌کند همه مسائل را روی دایره می‌ریزد. با او قبل از بازی استقلال و گسترش فولاد مصاحبه کردیم و به مشکلات استقلال اشاره روشنی داشت. به عقیده روشن خریدهای ابتدای فصل نظری‌جویباری، هزینه بسیار زیادی را روی دست باشگاه گذاشته و همین موجب شده آبی‌ها این روزها مشکلات شدید مالی داشته باشند؛ مشکلاتی که به‌زعم روشن می‌تواند باعث عدم نتیجه‌گیری آنها شود. او همچنین درباره امیر قلعه‌نویی همان حرف‌های گذشته را تکرار کرد و مدعی شد دیگر با فرمول‌های خاص او نمی‌شود در فوتبال ایران موفق بود. روشن از کی‌روش هم حمایت کرد و گفت این روزها مد شده که آقایان عدم نتیجه‌گیری خود را به گردن تیم ملی می‌اندازند. او درباره استقلال و قهرمانی‌اش کمی دچار شک و تردید است و در آن سو اعتقاد دارد با توجه به آرامشی که این روزها در پرسپولیس حاکم است قرمزها شانس بیشتری برای کسب عنوان قهرمانی دارند.
 ابتدا از وضعیت این روزهای استقلال شروع کنیم. نتایج هفته‌های اخیر این تیم را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بگذارید همین اولش خیال‌تان را راحت کنم. من بازی‌های استقلال را تماشا نمی‌کنم. زیرا از نظر فنی چیزی ندارد و اگر بازی‌ها را ببینم و نظرم را بگویم دوستان ناراحت می‌شوند. من دوست دارم استقلال زیبا و تماشاگرپسند بازی کند اما متاسفانه تفکرات آقای مظلومی اینگونه نیست. البته تیم این روزها از نظر نتیجه‌گیری هم خوب کار نمی‌کند و به نوعی سیر نزولی‌اش آغاز شده است. استقلال بی هدف حمله می‌کند و از نظر تاکتیکی اشکالات زیادی دارد. همان ‌زمان هم که مظلومی آمد به او گفتم اشتباهات گذشته را انجام نده و اجازه نده تیم به حاشیه برود.
 پس به نظر شما مظلومی نتایج خوبی کسب نکرده است؟
نه، این استقلال پتانسیل زیادی دارد. در ابتدای فصل گفتم باید مربی خارجی بیاوریم تا چند سالی با این تیم کار کند و ویرانی‌های گذشته را درست کند اما همه به حرف من خندیدند. به نظر من استقلال باید مربی خارجی می‌آورد و در کنار او از افرادی چون مجیدی استفاده می‌کردیم تا این افراد هم با تجربه بشوند و بتوانند در سال‌های آینده سرمربی استقلال شوند. اما هیچکس در ابتدای فصل به حرف من  گوش نداد. در جلسه‌ای که ابتدای فصل داشتیم پیشنهادات زیادی از جمله قلعه‌نویی مطرح شد که در نهایت مظلومی انتخاب شد، البته یکی از دوستان، رودی فولر را پیشنهاد داد که من گفتم دوره مربیگری را با رودی فولر گذراندم و اگر قرار باشد او بیاید که خودم هستم و کار را به دست می‌گیرم.
 چه اتفاقاتی رخ داده که بازی‌های استقلال را تماشا  نمی‌کنید؟
مدتی است با کمک آقای افشارزاده آکادمی استقلال را راه‌اندازی کرده‌ایم و بیشتر وقتم در آنجا می‌گذرد. استقلال این روزها حاشیه‌های زیادی دارد که به این تیم ضربه می‌زند. در ابتدای فصل که تیم خوب نتیجه می‌گرفت و پرسپولیس در انتهای جدول بود، من گفتم آرامش پرسپولیس بیشتر از استقلال است و این تیم نتیجه می‌گیرد. الان همه به حرف من رسیدند. دیدند که استقلال با این همه مهره سیر نزولی دارد اما پرسپولیس که در ابتدای فصل پایین جدول بود به سمت صدر جدول حرکت می‌کند ‌و یکی از شانس‌های قهرمانی است. تا زمانی که در تیم آرامش نباشد تیم نتیجه نمی‌گیرد. 2 ماه قبل هم که بازی‌ها را می‌بردند گفتم حواستان باشد که سونامی در راه است اما کسی گوش نکرد، الان می‌بینید که باشگاه با مشکل مالی مواجه شده است.
 البته اکثر باشگاه‌های ما با مشکل مالی روبه رو هستند.
درست است اما مسائل مالی باید مدیریت شود. ابتدای فصل جویباری بدون اینکه به مسائل مالی فکر کند و پولی در میان باشد به بازیکنان قول‌هایی داد و با آنها قرارداد‌های سنگین امضا کرد و الان باشگاه دچار مشکل شده است. اگر همان زمان با برنامه پیش می‌رفتند و قول‌های بیهوده نمی‌دادند الان باشگاه با مشکل مواجه نبود. نظری‌جویباری اول باید با هیات‌مدیره مشورت می‌کرد و از بودجه اطلاع کسب می‌کرد بعد به دنبال جذب بازیکن می‌رفت. اما او این کار را نکرد و الان باشگاه به خاطر اشتباهات او دچار مشکل شده است. در همان ابتدای فصل اگر خاطرتان باشد مدیرعامل و هیات‌مدیره می‌گفت ما بودجه کمی داریم اما باز هم این آقایان رفتند و با بازیکن قرارداد میلیاردی بستند و باشگاه را بدهکار کردند. بدهکار کردن باشگاه که هنر نیست. من هم می‌توانم یک شبه با 10 بازیکن قرارداد ببندم! متاسفانه اول فصل آقایان فقط به فکر جذب بودند حالا همان قراردادهای خارج از عرف برای استقلال مشکل‌ساز شده و شاید همین موضوع تبعات بسیار سنگینی را برای ما داشته باشد. انگار با جیب خالی رفتن به بازار خرید و مقروض کردن هنر است!
 به نظر شما کدام تیم‌ها شانس قهرمانی دارند؟
من فکر می‌کنم پرسپولیس نسبت به استقلال از شانس بیشتری برخوردار است. استقلال امسال سهمیه بگیرد باید جشن بگیرد. وقتی معاون یک باشگاه نظری‌جویباری باشد باید در آن باشگاه را گل گرفت! پرویز مظلومی هم بارها باخت تیمش را به گردن تیم ملی انداخته که این کار هم درست نیست. باید سعی کنیم مسائل را درست ببینیم. البته استقلال امسال تیم خوبی دارد و اگر ترکیب مدام تغییر نکند می‌توان شاهد موفقیت این تیم بود. فقط باشگاه باید بحران مالی را برطرف کند. بازیکنان استقلال حق دارند که دنبال پول خودشان باشند و باشگاه نباید تمرکز آنها را به‌هم بزند. اگر خیال بازیکنان راحت نباشد، قطعاً آنها در زمین دچار مشکل خواهند شد.
  کار آکادمی استقلال به کجا رسیده است؟
اگر محیط کاری به‌گونه‌ای باشد که بچه‌های مردم نتوانند رشد کنند، نمی‌توانم کار کنم. اعتقادم این است که باید ورزشگاه و بودجه مهیا باشد تا آکادمی به موفقیت برسد. هر فردی غیر از من هم رئیس آکادمی شود، باید این موضوع را در نظر بگیرد. اگر این 2 موضوع در نظر گرفته نشود، معنایش این است که در آکادمی می‌خواهند دزدی کنند. مسؤولان استقلال می‌دانند که وقتی من باشم، همه باید کار کنند ولی ظاهرا برخی‌ها از این مسأله هراس دارند.
 


Page Generated in 0/0056 sec