printlogo


کد خبر: 154423تاریخ: 1394/12/10 00:00
سرنوشت مبهم قراردادها با خودروسازان اروپایی !
آیا چینی‌ها از بازار خودروی ایران می‌روند؟

گروه اقتصادی: اگرچه هنوز از اجرای قرارداد خودروسازان داخلی با خودروسازان اروپایی از  جمله پژو، رنو، دایملر، فیات، فولکس واگن و... خبری نیست و همچنان خاطره تلخ ترک یک‌طرفه بازار ایران از سوی پژو و زیان زدن به خودروساز ایرانی (ایران‌خودرو) طرف قرارداد از ذهن ایرانیان پاک نشده است با این حال عقد دوباره قرارداد ایران با خودروسازی پژو در ماه‌ گذشته حکایت از بازگشت دوباره این خودروساز به ایران دارد. در همین حال محسن صالحی‌نیا،‌ معاون وزیر صنعت در امور صنایع و اقتصادی از مذاکره خودروسازان ایرانی با رنو، فولکس‌واگن، کیا و هیوندایی خبر داد و گفت: اگر چینی‌ها برای داخلی‌سازی محصولات‌شان در ایران اقدام نکنند، سال آینده از بازار خودروی ایران حذف می‌شوند. صالحی‌نیا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به تعرفه‌های تعیین شده، چینی‌ها باید به سرعت در زمینه توسعه داخلی‌سازی محصولات‌شان در ایران عمل کنند، در غیراین صورت سال آینده از بازار خودروی ایران حذف شرکت‌های خودروسازی از کشورهای مختلف در بازار ایران افزایش خواهد یافت و امروز با قاطعیت اعلام می‌کنم اگر چینی‌ها برنامه‌ای برای توسعه ساخت داخل نداشته باشند با توجه به میزان تعرفه واردات، دیگر خودروهای چینی مزیت قیمتی در بازار ایران نخواهند داشت و سال آینده باید بازار ایران را ترک کنند. وی همچنین با اشاره به ادامه مذاکرات شرکت سایپا و رنوی فرانسه ادامه داد: قرار است در این مذاکرات، یک قرارداد شبیه مشارکت ایران خودرو و پژو نهایی شود، طوری که سایپا و رنو هرکدام سهم 50 درصدی در یک شرکت مشترک داشته باشند. وی تصریح کرد: در این همکاری، شرکت سایپا یکی از سایت‌های تولیدی خود را به عنوان آورده ارائه خواهد کرد که هنوز مشخص نیست کدام سایت خواهد بود و ممکن است پارس خودرو، سایپای کاشان یا شرکت بُن‌رو باشد. صالحی‌نیا همچنین از احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات سایپا و رنو تا ۳ ماه آینده خبر داد و گفت: امروز چارچوب‌ این قرارداد نهایی خواهد شد. وی با بیان اینکه مذاکرات فیات با ایران‌خودرو هنوز نهایی نشده و در حد مذاکره و گفت‌وگو است، اضافه کرد: البته خودروسازان از شرکت‌های کیا، هیوندایی و فولکس واگن آماده همکاری با خودروسازان ایرانی هستند. همچنین اسکانیا قرار است با شرکت ماموت قراردادی را منعقد کند.
صنعت خودرو کم‌کاری کرد
همچنین محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودروی ایران با اعلام اینکه در طول سال‌های گذشته صنعت خودرو کم‌کاری‌هایی داشته، درباره تعرفه واردات خودرو در سال آینده افزود: هنوز تصمیم خاصی در این باره گرفته نشده است اما از یکی، دو هفته دیگر این موضوع در دولت مطرح خواهد شد. نعمت‌زاده با تصریح اینکه در طول سال‌های گذشته صنعت خودرو با تبلیغات دیگران مظلوم واقع شده است، اظهار داشت: می‌خواهیم با ارتقای صنعت خودروسازی کشور توانمندی این صنعت را نشان دهیم. وی با بیان اینکه باید هرچه زودتر چهره خودروسازی کشور در نزد مردم اصلاح شود، افزود: با اصلاح این موضوع مشارکت در تولید و عرضه خودرو در سطح بازار رونق پیدا کرده و صنعت مسیر پیشرفت را طی می‌کند. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در مسیر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید از توانمندی داخلی بهره‌گیری کافی را داشته باشیم، گفت: در قالب سیاست‌های وزارت صنعت همکاری شرکت‌های داخلی با خارجی‌ها در حال گسترش است. وزیر صنعت با بیان اینکه در دوران تحریم مراودات ایران با کشورهای غربی قطع شده بود، تصریح کرد: کشور چین در این دوره همراهی مناسبی را با شرکت‌های خودروساز داخلی داشت، طبیعی بود که در آن دوران سازندگان نیز نیاز خود را از این کشور تامین کنند البته باید بگویم کشور چین هم‌اکنون با استانداردهای اروپایی فعالیت می‌کند و  در صنعت خودروسازی پیشرفته است به نحوی که قطعاتی را برای بوئینگ صادر می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد محصولات چینی آنچنان که صحبت می‌شود بی‌کیفیت نیستند. نعمت‌زاده به حضور شرکت‌های خودروساز خارجی در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: الان فضا به سمت رقابتی شدن حرکت می‌کند. درباره قراردادها نیز علاوه بر پژو که با ایران‌خودرو قرارداد همکاری خود را امضا کرد با 3 یا 4 گروه دیگر نیز در حال مذاکره هستیم. به‌عنوان نمونه با شرکت دایملر بنز در خودروهای تجاری توافق کرده‌ایم. وی در پاسخ به این پرسش که گویا بنز شروط ایران‌خودرو را قبول نکرده است، گفت: خیر این موضوع درست نیست توافق با بنز در خودروهای تجاری امضا شده است. وی همچنین با بیان اینکه در دوران تحریم مراودات ایران با بسیاری از کشورها قطع شده بود، افزود: در این شرایط کشور چین، ایران را همراهی کرد و به همین دلیل سازندگان قطعات خودرو برای تأمین نیازمندی کشور به سمت آنها حرکت کرده بودند. نعمت‌زاده تصریح کرد: البته در چین خودروهایی با استانداردهای ژاپنی و اروپایی تولید می‌شود و در این کشور خودرو هم با کیفیت بالا و هم با کلاس پایین تولید و عرضه می‌شود. وی تأکید کرد: صرف چینی بودن به معنی نامرغوب بودن کالا نیست و ما باید از تکنولوژی و کالاهای برتر آنها استفاده کنیم. نعمت‌زاده همچنین درباره مذاکره با شرکت‌های خودروسازی خارجی اظهار داشت: با 3 یا 4 گروه در حال مذاکره هستیم و با شرکت بنز برای خودروهای سنگین به توافق رسیده‌ایم و بنز شروط ما را قبول دارد.

 

تولید خودرو کاهش یافت
تولید انواع خودرو در بهمن امسال با کاهش 3/11 درصدی از 108 هزار و 293 دستگاه در بهمن 1393 به 96 هزار و 11 دستگاه کاهش یافت. براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مدت تولید انواع سواری با کاهش 5/4 درصدی از 90 هزار و 612 دستگاه در بهمن 93 به 86 هزار و 508 دستگاه کاهش یافت. همچنین در 11 ماهه امسال نیز تولید انواع خودرو در کشور با کاهش 6/15 درصدی از یک میلیون و 41 هزار و 494 دستگاه در 11 ماهه سال گذشته به 878 هزار و 644 دستگاه کاهش یافت. در این مدت تولید انواع سواری با کاهش 9/8 درصدی از 881 هزار و 889 دستگاه در 11 ماهه سال گذشته به 803 هزار و 445 دستگاه کاهش یافت. تولید انواع وانت با کاهش 5/53 درصدی از 139 هزار و 825 دستگاه در 11 ماهه سال گذشته به 64 هزار و 975 دستگاه کاهش یافت. اما تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس با رشد صددرصدی از 233 دستگاه به 466 دستگاه و تولید انواع اتوبوس با رشد 5/4 درصدی از 579 دستگاه به 605 دستگاه افزایش یافت. ولی تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش7/51 درصدی از 18 هزار و 968 دستگاه به 9153 دستگاه کاهش یافت.
 


Page Generated in 0/0317 sec