printlogo


کد خبر: 154471تاریخ: 1394/12/10 00:00
اخبار

واکنش وزیر دفاع به ادعای‌ رسانه‌های‌غربی درباره اس 300
سردار دهقان در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های غربی اعلام کردند قرارداد تحویل سامانه اس ۳۰۰ لغو شده، گفت: آنها اسناد لغو این قرارداد را ارائه کنند. به گزارش اداره‌کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه همایش جایگاه و چشم‌انداز مهندسی دفاعی در جمع خبرنگاران، گفت: همکاری‌های نظامی با فدراسیون روسیه از 2 سال قبل در قالب فعالیت‌های دوجانبه و در سطح راهبردی ارتقا یافته است. وی با اشاره به نوع این همکاری‌ها اضافه کرد: در زمینه خرید و انتقال فناوری و تسلیحات مورد نیاز مذاکراتی آغاز شده و قراردادهایی نیز تنظیم شده که در حال اجراست. سردار دهقان در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های غربی اعلام کردند قرارداد تحویل سامانه اس 300 لغو شده، گفت: آنها اسناد لغو این قرارداد را ارائه کنند.

کمک‌های مالی ایران به فلسطینی‌ها چگونه فرستاده می‌شود
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با یک وبگاه فلسطینی اعلام کرد تهران کمک‌‌های خود به شهدای انتفاضه را از طریق تشکیلات خودگردان نمی‌فرستد زیرا این نهاد «امین» نیست. به گزارش فارس، «حسین شیخ‌الاسلام» در گفت‌وگو با وبگاه «الرساله» فلسطین اعلام کرد تهران کمک‌های خود ویژه شهدای انتفاضه قدس را از طریق تشکیلات خودگردان نمی‌فرستد زیرا این نهاد «امین» نیست.وی گفت: تجربه ثابت کرده تشکیلات خودگردان امین نیست به همین دلیل ایران کمک‌های خود را از طریقی خاص خواهد فرستاد.شیخ‌الاسلام افزود: این کمک‌های مالی بزودی فرستاده خواهد شد و ایران از هیچ تلاشی برای حمایت از مقاومت دریغ نمی‌کند.«نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنانی اعلام کرد این نهاد اطلاعی درباره کمک مالی ایران به خانواده‌های شهدای انتفاضه و کسانی که اسرائیل منازل آنها را تخریب کرده، ندارد. ابوردینه در ادامه گفت: سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» تنها نماینده قانونی ملت فلسطین است.وی افزود: ساف به رغم کمبود امکانات از تقدیم کمک مالی به ملت فلسطین برای کاستن از رنج آنها دریغ نمی‌کند و «تجارت» با این رنج را نمی‌پذیرد.

سفر آفریقایی جبیر علیه ایران
شبکه خبری «العربیه» در گزارشی از سفر «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان به 4 کشور آفریقایی مدعی شده که این اقدام منجر به آنچه اخراج ایران از آفریقا خوانده، شده است. العربیه مدعی شده بعد از حادثه سفارت عربستان در تهران، تغییر چشمگیری در مواضع کشورهای آفریقایی در قبال ایران ایجاد شده و وزیر خارجه عربستان در سفر خود به کشورهای آفریقایی مساله دخالت‌های ایران در امور داخلی دیگر کشورها را مورد بررسی قرار داده است. این شبکه سعودی مدعی شده ایران طی یک دهه گذشته تلاش کرده با افزایش سطح نمایندگی دیپلماسی خود در 30 کشور آفریقایی، میزان نفوذ خود در این قاره را افزایش دهد. براساس این خبر با توجه به درگیر شدن کشورهای عربی بویژه عربستان با بحران‌های یمن و سوریه،‌ فضایی ایجاد شده تا ایران با دایر کردن مراکز فرهنگی و مذهبی در کشورهای آفریقایی نفوذ خود را افزایش دهد. این شبکه سعودی ادعا کرده عربستان البته تلاش خود برای مقابله با این نفوذ را آغاز کرده و در همین راستا عادل‌الجبیر به چند کشور آفریقایی از جمله آفریقای‌جنوبی و زامبیا سفر و در نشست اتحادیه آفریقا حضور پیدا کرده است تا مقدمه آنچه مقابله با ایران می‌خواند را فراهم کند. بعد از حادثه سفارت عربستان در ایران، ریاض که در متحد کردن کشورهای منطقه علیه ایران با شکست مواجه شده، تلاش می‌کند با حمایت از کشورهای آفریقایی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند برای خود متحدانی در برابر ایران دست و پا کند. هم‌اکنون اختلافات در جبهه داخلی کشورهای عربی به تشدید تنش علیه لبنان رسیده و عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس جز عمان، سیاست تندی علیه لبنان اتخاذ کرده‌اند. کشورهای عراق، لبنان، الجزایر، عمان و مغرب، چندان با سیاست ضد‌ایرانی سعودی همراهی نمی‌کنند هرچند تلاش می‌کنند حد وسط را حفظ کنند.


Page Generated in 0/0054 sec