printlogo


کد خبر: 154502تاریخ: 1394/12/10 00:00
بدرقه باشکوه سلحشورترین مرد سینمای ایران
ساکن باغ‌فیض

گروه فرهنگ و هنر: پیکر زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور، کارگردان گرانقدر سینما و تلویزیون ایران صبح روز گذشته بر دستان هزاران نفر از دوستداران سینمای ارزشی و ارادتمندان به هنر متعالی تشییع شد و طی مراسمی در جوار بارگاه امامزادگان سیدجعفر و حمیده خاتون در محله باغ فیض به خاک سپرده شد.
این مراسم که با حضور پرشور مردم، اهالی هنر و مسؤولان فرهنگی و سیاسی همراه بود، جلوه‌ای خاص از نگاه مردی داشت که در مسیری استوار به‌عنوان سلحشورترین مرد معتقد به سینمای ارزشی باقی ماند، از این رو بلوار اشرفی اصفهانی تا ابتدای باغ‌ فیض به سمت امامزاده سیدجعفر و حمیده خاتون(ع) همراه با تصاویری خاص از همراهی ارادتمندان شد که برخی از آنها پوسترهایی از طرح چهره زنده‌یاد سلحشور را در دست داشتند و نسبت به وی اظهار ارادت می‌کردند. در این مراسم بعد از قرائت آیاتی از قرآن کریم و ادای احترام به آن مرحوم، گروه موزیک مارش نظامی نواختند.
در جمع حاضران در مراسم تشییع مرحوم مغفور فرج‌الله سلحشور جدا از خیل مردم ارادتمند، شاهد حضور شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای چون محمدرضا نقدی، حسین شریعتمداری، محمدحسین صفارهرندی، ابراهیم حاتمی‌کیا، حجت‌الله ایوبی، جمال شورجه، مرتضی آقاتهرانی، حمید رسایی، احسان محمدحسنی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، غلامعلی حدادعادل، سیدمحمود رضوی، الهام چرخنده، مصطفی زمانی، مسعود ده‌نمکی،‌ مجید بنی‌فاطمه، ابوالقاسم طالبی، مهدی میرداماد، علیرضا تابش و محمدعلی باشه‌آهنگر بودیم که آمده بودند بار دیگر نگاه‌شان را متصل به علمدار سینمای اسلامی کنند.
در این مراسم سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج  مستضعفین ضمن تسلیت به حضار گفت: «زنده‌یاد سلحشور از جمله هنرمندانی بود که پایبندی بسیار زیادی به متن و نص داشت و همواره تلاش می‌کرد در صداقت کامل به بیان واقعیات تاریخی بپردازد. او هنرمند ارزشمندی بود هر چند مسؤولان در این باره قدرناشناسی کردند».
در این میان صحن امامزاده و گلزار شهدای گمنام منقوش به انواع پلاکاردها و پوسترها و عکس‌هایی از زنده‌یاد سلحشور در فیلم‌های مختلف بود و برخی نیز تصاویری از مرحوم امیرحسین فردی، سلمان هراتی، شهید آوینی و رسول ملاقلی‌پور، از مردان بلندآوازه هنر متعهد و نیز شهید احمدی‌روشن در دست داشتند.
پس از انتقال باشکوه پیکر مرحوم سلحشور به امامزاده که همراه با فریادهای یا حسین(ع) و یا ابوالفضل(ع) و دسته عزاداری علمدار کربلا بود، نماز میت با حضور همراهان و به امامت آیت‌الله صدیقی خوانده شد، سپس سیدمهدی میرداماد به روضه‌خوانی پرداخت.
همچنین متن پیام تسلیت مقام معظم رهبری توسط مجری قرائت شد و خاطره‌ای از آن مرحوم نقل شد که درسی آموزنده برای حاضران داشت. خاطره‌ای مربوط به اواخر محرم امسال که توسط مجری برنامه بیان شد: «در مجمع خیریه عاشورایی اجرای برنامه داشتم و در آن مراسم قرار شد تا پرچم متبرک به حرم حضرت عباس(ع) به آقای سلحشور تقدیم شود. زمانی که ایشان را روی سن خواندند با وجود سختی پیمودن مسیر روی سن آمدند و ما پرچم را به ایشان تقدیم کردیم. ایشان در ابتدا پرچم متبرک به حرم حضرت عباس(ع) را روی سر و صورت خود کشید و گریه کرد و در همان لحظه در شرایطی که از ایشان درخواست کردیم تا برایمان دعا کنند در همان حال گفتند برایم دعا کنید تا کربلایی از دنیا بروم».
مراسم تشییع زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور با فضای خاص و متفاوتی همراه بود و به دلیل تقارن با ایام گرانقدر فاطمیه، سوره کوثر توسط مردم قرائت شد و نوای لبیک یا حسین در همراهی مردم برای بدرقه فرج‌‌الله سلحشور تا خاکسپاری ادامه یافت. بدین ترتیب فرج سینمای ایران پس از عمری فعالیت ارزنده درباره سینمای ارزشمند با دوستداران خود خداحافظی کرد.


Page Generated in 0/0047 sec