printlogo


کد خبر: 154542تاریخ: 1394/12/11 00:00
نگاهی به آثار انتخابی در هشتادوهشتادمین جایزه سالانه اسکار
در لبه باریکی با نگاه منتقدان

مرتضی اسماعیل‌دوست: بامداد دوشنبه به وقت تهران با برگزاری جشن سالانه‌ای موسوم به اسکار توسط آکادمی علوم و هنرهای سینما، برندگان هشتادوهشتمین دوره این رویداد پرتب و تاب رسانه‌ای هم مشخص شدند و طبق پیش‌بینی‌های منتقدان و البته سیستم هوش مصنوعی «UNU»! اسامی شناخته‌شده‌ای چون ایناریتو، دی کاپریو و بری لارسون از گوی توجه بیرون آمدند و فیلم انیمیشن Inside Out (بیرون درون) که چنان ساختار قدرتمندی داشت که در بخش فیلمنامه اصلی هم جزو کاندیداها بود، عنوان بهترین اثر انیمیشن را از آن خود کرد.
همچنین طبق انتظار از سیاست انتخابی اسکار و همچون مراسم گلدن گلوب فیلم هولوکاستی «پسر شائول» بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد. اما مهم‌ترین رخداد سالن دالبی تئاتر
(Dolbi Theatre) که در گذشته تئاتر کوداک یا مرکز تئاتر هالیوود نام داشت، انتخاب فیلم Spotlight (کانون توجه) بود که برخلاف رویه مرسوم انتخابگران اسکاری که سلیقه چندانی همراستا با نگاه منتقدان هنری ندارند، این فیلم ارزنده مجسمه اسکار را در اختیار گرفت و این در حالی بود که همگان فیلم «بازگشته» اینیاریتو را با توجه به سابقه اسکاری بودن فیلمسازش و برنده شدن در گلدن گلوب امسال در بخش درام، بهترین فیلم می‌دانستند.  «کانون توجه» ساخته تام مک‌ کارتی یک روز پیش از مراسم اسکار صاحب جایزه مستقل «اسپریت» هم شده و امسال توسط  جامعه ملی منتقدان و در بیست‌وپنجمین دوره جوایز «گاتهام» هم که به فیلم‌های مستقل و هنری اعطا می‌شود، برگزیده شده بود.
شب رنگارنگ اسکار همراه با حاشیه‌هایی از واکنش افراد حاضر در سالن بود و براساس آنچه از زمان اعلام کاندیداهای امسال رخ نمایانده و بسیاری از اهالی سینما را به دلیل عدم انتخاب عوامل
تیره پوست سینما در این جشن به واکنش واداشته است، در شب اسکار هم این «کریس راک»، مجری سیه‌چرده برنامه بود که صحبت‌هایش را با انتقاد از نامزد نشدن رنگین‌پوستان شاغل در آمریکا آغاز کرد و این اقدام را حرکتی نژادپرستانه از سوی سران اسکار دانست و به کنایه گفت: «شما هالیوودی‌ها نژادپرستان خوبی هستید!» به هر روی شاید انتخاب مجری سیه‌چرده توسط آکادمی اسکار به نوعی تلطیف فضای تند انتقادی توسط سران اسکار بوده باشد اما این اقدام هم مانع از شعله‌ور شدن زبان آتشین انتقاد نزد اهالی سینما نشد.
اولین جایزه اسکار هشتادوهشتم را پس از برپایی فرش قرمز، فیلم «کانون توجه» از آن خود کرد. بازیگرانی مطرح چون امیلی بلانت و شارلیز ترون برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه اورجینال به صحنه آمدند و برای این جایزه نام تام مک‌‌کارتی را صدا زدند و در ادامه بهترین فیلمنامه اقتباسی توسط بازیگران مرد شناخته‌شده‌ای چون راسل کرو و رایان گوسلینگ به آدام مک‌‌کی، نویسنده فیلم اقتصادمحور «کمبود بزرگ» تعلق گرفت.
اما صاحب بیشترین جایزه ممکن در بخش فنی اسکار هم طبق انتظارها فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم» بود که صاحب «بهترین طراحی لباس»، «بهترین طراحی تولید»، «بهترین چهره‌پردازی»، «بهترین تدوین»، «بهترین تدوین صدا» و «بهترین صداگذاری» شد و بیشترین مجسمه‌های اسکار 88 را از آن خود کرد.
در این مراسم بهترین جلوه‌های ویژه به فیلم «اکس ماشینا» رسید و طبق انتظارات، باز هم بهترین فیلمبرداری به استاد نور و تصویر، امانوئل لوبزکی اهدا شد که در 3 سال اخیر با تبحری قابل توجه برای فیلمبرداری آثاری چون «جاذبه» و «مرد پرنده‌ای» و «بازگشته»  صاحب جایزه شده است.  در بخش بازیگران مکمل، آلیشیا ویکاندر برای فیلم «دختر دانمارکی»، نقش مکمل زن را گرفت و مارک رایلنس برای فیلم «پل جاسوس‌ها» بهترین بازیگر مکمل مرد شد تا باز هم امیدهای بازیگر قدیمی سینما سیلوستر استالونه برای دریافت اسکار در کارنامه‌اش نقش بر آب شود! اما بهترین بازیگران مرد و زن اسکار 88 را لئوناردو دی‌کاپریو برای فیلم «بازگشته» و بری لارسن برای فیلم قابل تحسین «اتاق» گرفتند و در اقدامی عجیب، اسکار بهترین فیلم مستند به طور مشترک به «امی» و «دختری در رود» رسید و بهترین ترانه هم از آن خواننده‌ای چون سم اسمیت برای فیلم «اسپکتر» شد.  اما دوست‌داشتنی‌ترین مرد اسکاری بامداد دوشنبه استاد چیره‌دست ایتالیایی، انیو موریکونه بود که سال‌ها با آثاری ماندگار همراه دوستداران سینما بوده و حتما آهنگ‌های وسترنی او را در آثاری چون «خوب، بد، زشت» به گوش خاطره داریم. پیرمرد که همچنان پایبند ریشه‌هایش است باز هم با زبان ایتالیایی در اسکار امسال صحبت کرد و بابت دریافت بهترین موسیقی متن فیلم برای «هشت نفرت‌انگیز» تارانتینو تشکر کرد. اما جایزه اسکار امسال نیز همچون برخی ادوار گذشته همراه با حضور سیاسیون غربی بود و جو بایدن، معاون اوباما در حرکتی ژست‌گرایانه روی صحنه آمد تا در سخنانی فریبنده همراه با خواننده حاشیه‌سازی چون لیدی گاگا به انتقاد از تبعیض نژادی بپردازد و مردم آمریکا را به عکس‌العمل در برابر این تبعیض دعوت کند!
در انتهای مراسم اسکار نوبت به مهم‌ترین بخش‌های این جایزه رسید، جایی که حاضران در سالن و مخاطبانی بسیار در سراسر جهان منتظر اعلام نام بهترین کارگردان و بهترین فیلم امسال بودند و مطابق انتظارات، فیلمساز صاحب سبک مکزیکی، الخاندرو گونسالس ایناریتو همچون سال گذشته عنوان بهترین کارگردانی را برای فیلم «بازگشته» از آن خود کرد تا اسکاری دیگر در کنار مجسمه اسکار «مرد پرنده‌ای» قرار دهد و در نهایت بهترین فیلم هشتادوهشتامین جایزه اسکار به فیلم Spotlight (کانون توجه) اهدا شد تا این فیلم رسواکننده آزار کودکان توسط کشیشان کلیسای کاتولیک به این عنوان دست یابد.
 


Page Generated in 0/0064 sec