printlogo


کد خبر: 154544تاریخ: 1394/12/11 00:00
اخبار

بازتاب درگذشت فرج‌الله سلحشور نزد رسانه‌های عربی
زنده یاد فرج‌الله سلحشور با مجموعه تلویزیونی پرطرفداری چون «یوسف(ع)» نه‌تنها در ایران بلکه نزد بسیاری از مخاطبان در کشورهای همسایه و کشورهای عربی شناخته‌شده بود و از این‌رو خبر درگذشت وی با عکس‌العمل تاسف‌بار رسانه‌های خارجی همراه شد. به نحوی که برخی رسانه‌های جهان عرب ضمن انتشار خبر درگذشت این هنرمند ارزنده وی را تابوشکن خواندند که کارهای جنجالی می‌ساخت! پایگاه‌های خبری و روزنامه‌هایی مانند «اتحادیه رادیو تلویزیون» مصر، «پایگاه العهد» لبنان، «السومریه» عراق، «الیوم السابع» مصر، ارم نیوز مصر، روزنامه الوسط بحرین، «اخبار قطر» کشور قطر، الخبر پرس، موجز مصر، صحیفه الساعه، اخبار الامه و عیون‌الخلیج این خبر را منتشر کردند و ضمن ارائه بخشی از زندگینامه این کارگردان جهانی به آثار قرآنی و دینی دیگر وی همچون «مردان آنجلس» اشاره کردند که در کشورهای عربی هم پخش شده بود. رسانه‌های عربی همچنین به تلاش‌های فرج‌الله سلحشور برای ساخت سریال موسی(ع) اشاره کردند و به بازتاب نگاه‌های داغدار برخی هنرمندان در ایران مانند مصطفی زمانی پرداختند.

برپایی نمایشگاه کاریکاتور «هولوکاست» در بهار 95
دومین نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتور «هولوکاست» سال ۹۵ در تهران برگزار می‌شود. در اولین دوره این نمایشگاه پس از اعلام فراخوان در عرصه بین‌المللی، هنرمندان 50 کشور با 845 اثر در این مسابقه شرکت کردند که با واکنش‌ شدیدی از سوی رژیم صهیونیستی مواجه شد به طوری که این رژیم از دبیرکل سازمان ملل خواست مسابقه کاریکاتور هولوکاست را محکوم کند. سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، مدیر خانه کاریکاتور ایران درباره برگزاری مسابقات کاریکاتور هولوکاست، گفت: حدود 10 سال پیش نشریه دانمارکی «یولاندز پوستن» 12 طرح توهین‌آمیز به پیامبر اسلام(ص) منتشر کرد ما هم در واکنش به این ادعا که در غرب همیشه اعلام می‌شود آزادی حد و مرزی ندارد و می‌توان راجع به هر چیزی کار کرد، اقدام به برگزاری نخستین دوره از مسابقه کاریکاتور هولوکاست کردیم. در اتفاق دوم هم نشریه شارلی ابدو با تیراژ 5 میلیون طرح بسیار توهین‌آمیز نسبت به پیامبر اسلام(ص) چاپ کرد بنابراین با 10 سال فاصله مسابقه دوم را برگزار کردیم.

غلامعلی حدادعادل:
راه سلحشور  در سینما  بی‌رهرو نمی‌ماند
غلامعلی حدادعادل گفت: راه زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور در عرصه هنر انقلابی و دینی بی‌رهرو نمی‌ماند و جوانان زیادی راه او را دنبال خواهند کرد.  حدادعادل در حاشیه مراسم خاکسپاری فرج‌الله سلحشور عنوان کرد: زنده‌یاد سلحشور در زمره سینماگرانی بود که با تعهد به انقلاب اسلامی، سینما را در خدمت مفاهیم دینی و مذهبی قرار داد. آثار ماندگار او از قبل انقلاب اسلامی تاکنون نشان می‌دهد خط مشی او و پیاده کردن آن در عرصه هنر، وی را به یک فیلمساز تاثیرگذار انقلابی تبدیل کرده است.  وی افزود: نمی‌دانم از جنس این هنرمند چند فیلمساز دیگر داریم اما راه این بزرگان بی‌رهرو نمی‌ماند و قطعا عده زیادتری در این راه قدم خواهند گذاشت و من به آینده خوشبینم. نسل‌های آینده کشور را نباید دست کم گرفت. سلحشور برای خیلی از جوانان الگویی تاثیرگذار بود و باید منتظر ماند و دید حاصل تلاش این جوانان در ادامه مسیر اعتقادات‌شان چگونه خواهد بود.  رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: سلحشور هیچگاه جدا از جهان‌بینی خود حرکت نکرد و اگر به فساد سینما و غرب زدگی واکنش نشان داد به این خاطر بود که کاملا به مفاهیم قرآنی و اسلامی مسلط بود و این تسلط را در کارهای فاخرش شاهد بودیم. سریال «یوسف پیامبر» زمانی که روی آنتن رفت به دلیل زیبایی قصه و تصویر، افراد بسیاری با آن ارتباط برقرار کردند و به اشارات ریز قرآنی آن پی‌بردند.  حدادعادل اضافه کرد: وقتی این مجموعه در کشورهای دیگر پخش شد تاثیرش دقیقا به همان اندازه بود که ما در کشورمان دیدیم. یک بار با خود آقای سلحشور صحبت می‌کردم و می‌گفت بعد از پخش این سریال در تاجیکستان خانواده‌هایی بودند که بعدها نام فرزندشان را یوسف می‌گذاشتند.


Page Generated in 0/0058 sec