printlogo


کد خبر: 154552تاریخ: 1394/12/11 00:00
70 کشته و بیش از 100 زخمی در انفجارهای پایتخت عراق
آماده‌باش برای دفاع از بغداد

گروه بین‌الملل: همزمان با پیشروی‌های گسترده ارتش عراق در مناطق ناآرام این کشور، گروه تروریستی داعش که متحمل شکست‌های زیادی شده است، تلاش‌های مکرری را برای نفوذ به پایتخت عراق از جمله از حاشیه غربی آغاز کرده است. یکشنبه‌شب 2 انفجار تروریستی شهرک صدر در شرق بغداد را لرزاند که در جریان آنها دست‌کم 70 تن کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی شدند. وزارت کشور عراق تصریح کرد 2 تروریست انتحاری سوار بر 2 دستگاه موتوسیکلت خودشان را در مرکز بازار شلوغ تلفن‌های همراه، در شهرک صدر منفجر کردند.
گروه تروریستی داعش مسؤولیت این دو انفجار را برعهده گرفت و اعلام کرد 2 نفر از عناصر خارجی این گروه مجریان این انفجارها بودند. این در حالی است که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق جلسه‌ای را با مسؤولان امنیتی درباره آخرین تحولات امنیتی مناطق غربی شهر بغداد و حملات تروریستی شهرک صدر در شرق این شهر برگزار کرد.  در همین حال فرماندهی عملیات بغداد فرار ساکنان مجتمع ابوغریب را تکذیب کرد و از مردم خواست به شایعات گوش ندهند. تنها چند ساعت پس از اقدامات تروریستی در شهرک صدر، داعش به منطقه طارمیه نیز حمله کرد. منطقه طارمیه واقع در ورودی‌های شمالی بغداد و در 50 کیلومتری بغداد است.  از سوی دیگر، محمد الربیعی، معاون رئیس کمیته امنیتی در شورای استانداری بغداد به اسپوتنیک گفت: داعش اقدام به بمب‌گذاری منازل غیرنظامیان در غرب بغداد کرد. این مقام عراقی گفت: داعش که از بخش الانبار در غرب عراق به غرب بغداد نفوذ کرده است 10 منزل غیرنظامیان را در منطقه «کاظم عذاب» در غرب بغداد بمب‌گذاری کرد.  یک سال و نیم بود که خطر داعش از بغداد رفع شده بود اما در پی برداشتن دیوار اطراف بغداد این منطقه ناامن شده است.
درگیری ارتش با داعش در غرب  بغداد
طبق اعلام منابع عراقی، ارتش عراق یکشنبه‌شب با تروریست‌های داعشی در غرب بغداد بشدت درگیر شد ولی در نهایت ارتش با پشتیبانی نیروهای بسیج مردمی عناصر مسلح داعش را در داخل مجتمع ابوغریب در غرب بغداد به محاصره درآورد. نیروهای عراقی حمله داعش را به محور غرب بغداد به شکست کشاندند.  
پس از این درگیری‌ها تدابیر امنیتی از شمال غرب بغداد تا صلاح‌الدین تقویت شد. عناصر داعش بخوبی می‌دانند که به لحاظ نظامی قادر به سیطره بر مناطق غربی بغداد نیستند ولی حملات ارتش عراق به مواضع داعش در مناطق الفتح، مکحول و شرقاط باعث شد عناصر داعش حملات تاکتیکی به غرب بغداد داشته باشند.
در همین راستا، تلویزیون المیادین گزارش داد ارتش عراق در مناطق غرب بغداد که مشغول نبرد با عناصر باقیمانده داعش بوده منع آمد و شد اعلام کرده و منتظر سیطره کامل بر این مناطق است. ارتش عراق تدابیر امنیتی را از شمال غربی بغداد تا شمال استان صلاح‌الدین تشدید کرده است.
درخواست صدر برای دفاع از پایتخت
در همین حال، مقتدا صدر، رئیس جریان صدر عراق به «تیپ بغداد» گروهان‌های صلح دستور آماده‌باش برای دفاع از شهر بغداد، پایتخت کشور را داد.  طبق این گزارش، رئیس جریان صدر همچنین از دولت عراق خواست به جای جمع کردن پول، به خطر عظیمی که بغداد را تهدید می‌کند، توجه داشته باشد. صدر این سخن را در پاسخ به سوال لشکر یکم از گروهان‌های صلح درباره مقابله با تلاش نیروهای شر به منظور ناامن جلوه دادن شهر برای اهالی آن بیان کرد. وی ادامه داد: طرح جهاد برای حمایت از عراق و بغداد باید ادامه یابد، ما نسبت به خطر عظیمی که بغداد را تهدید می‌کند بسیار هشدار دادیم اما گوش شنوایی نبود. صدر خاطرنشان کرد: از تیپ بغداد در گروهان‌های صلح می‌خواهم آماده و منتظر فرمان دفاع از شهر باشند البته این موضوع ما را از توجه به اصلاحات سیاسی دولت باز نمی‌دارد و ما همچنان خواستار اصلاحات اساسی برای تمام احزاب و دور شدن شبح طایفه‌گری از عراق هستیم. صدر یادآور شد، حملات داعشی‌ها ما را از ادامه این مسیر باز نمی‌دارد و نمی‌تواند باعث شود که فاسدان بگریزند، تمام امید من به ارتش دلاور عراق و نیروهای امنیتی برای دفاع از بغداد و وجب به وجب خاک عراق است.
هلاکت 6 عامل انتحاری در الانبار
از سوی دیگر، منابعی در نیروهای داوطلب مردمی اعلام کردند، صبح دوشنبه 6 عامل انتحاری داعش در جریان نفوذ به یکی از مناطق وابسته به الانبار در 118 کیلومتری غرب بغداد کشته شدند. این منابع گفتند: نیروهای داوطلب مردمی توانستند از انفجار این 6 عامل انتحاری داعش که قصد حمله به منطقه الحقلانیه در شهرستان حدیثه در استان الانبار را داشتند ممانعت به عمل آورند، طوری که به آنها تیراندازی کرده و 5 تن را کشتند و یک تن خود را منفجر کرد.
 


Page Generated in 0/0061 sec