printlogo


کد خبر: 154584تاریخ: 1394/12/12 00:00
نگاهی به نمایش «B5-6» با اجرای فرزام رنجبر
جهانی غریب!

در نمایش «B5-6» 4 مرد در یک شبه‌‌اتاق بزرگ جمع شده‌اند تا یک خودکشی آنلاین را به نمایش بگذارند. این شوی آنلاین سود 6 میلیاردی برای یک شرکت تبلیغات دارد. 2 نفر از این 4 نفر عاملان شرکت هستند برای بستن قراردادی با متقاضی خودکشی آنلاین و یک نفر نیز عامل فنی است و صددرصد نفر چهارم متقاضی خودکشی.  به نظر می‌رسد متقاضی خودکشی آنلاین قصدش از این عمل ممزوجی از نگاه فلسفی و تلافی اجتماعی و انتقام شخصی است. در آن سو، 2 عامل شرکت، 2 شخصیت متضادند؛ یکی در خود، مقرراتی و البته غمگین و دیگری شخصیتی است الکی‌خوش و مسؤولیت‌ناپذیر. این تضاد عاملی می‌شود برای کشمکش و ایجاد کنش‌هایی که در نهایت همه چیز را تغییر می‌دهد و این تغییر اوجش در پایان پیش‌بینی‌ناپذیر نمایش است که بهتر است ببینید و متوجهش شوید.  به گزارش تسنیم، 4 نفر قرار است مقدمات یک خودکشی را آماده کنند و این خودکشی سود هنگفتی عاید شرکت می‌کند. تاخیر در خودکشی این سود را بیشتر هم می‌کند. حالا یک سوال: مگر خودکشی یک آدم معمولی سودآور است؟ جواب: ممکن است چون همه چیز بر پایه منطق نمایش شکل می‌گیرد. این منطق نیازمند ارکانی است تا خودش را به مخاطب اثبات کند یا بهتر است بگوییم به مخاطب بیاموزد در جهان این اثر، منطق چیست. این منطق نیازمند یک نظم است و نظم برای اثبات خود محتاج تکرار. این مهم در نمایشنامه امیر نوروزی مشهود است. مخاطب در تماشای «B5-6» با آدم‌هایی مواجه می‌شود که هر یک نقطه ضعفی دارند و گاهی این نقاط ضعف مشترک هستند. نقاط ضعف در نگاه اول ساده و معمولی هستند اما همین ضعف است که فاجعه‌آفرین می‌شود و بهتر است بگوییم پایانی عجیب خلق می‌کند. چیزی می‌بینیم که انتظارش را نداریم، همان طور که از ابتدا انتظار دیدن خیلی چیزهای دیگر را نداریم. مثلاً مسؤول فنی پروژه خودکشی آنلاین یک ساعت سرش به یک پریز گرم است و آخرش هم قهر می‌کند. بدون آنکه آن را دیگر غریب بدانیم، چرا که این رفتار منطقی است. جهان نمایش برای مخاطب یک دست می‌شود و حتی اتفاق نهایی دیگر غیرمنطقی نیست.
نمایشنامه امیر نوروزی بر پایه شخصیت‌ها و رفتارها و تصمیم‌هایشان پیش می‌رود تا داستان. این رفتار و خصلت شخصیت‌ها موقعیت خلق می‌کند. یکی فراموشکار است و دیگری شکمو. تقابل این دو ویژگی کشش 10 دقیقه نفسگیر در نمایش را دارد. جایی که منوی رستوران گم شده است و هر یک دیگری را متهم می‌کند.  اما نقطه قوت نمایشنامه دقیقاً در ادامه می‌آید. جایی که همه خیال می‌کنند کشمکش پایان یافته است، تقابل سابق، تقابلی نو خلق می‌کند. نتیجه خوردن غذای اشتباهی است. به نظر همه چیز مسخره می‌آید. جهان مضحکی است ولی خلق این جهان مضحک چندان راحت نیست. نویسنده باید این جهان مضحک را از نوع خلق کند. از یک ابتدا تا یک انتها، این یک سازه پیش‌ساخته نیست.  جهان «B5-6» همچون اسمش ساختگی است و محصول ذهن. یک داستان رئالیستی نیست که با روابط انسانی کلیشه‌ای بتوان همه چیز را حل کرد. روابط در چارچوب عرف‌های بشری نیست. همه چیز درهم ممزوج می‌شود و یک شاکله نو خلق می‌شود و رنجبر بار درک این مطلب فضای نمایش خود را به ظاهر آشنا ولی در باطن مرموز می‌گیرد؛ یک اتاق دراز که معلوم نیست کجاست. قرار است مخفی باشد ولی پیک فست‌فودی آدرسش را بلد است و برایشان غذا می‌آورد. اما چه اهمیتی دارد که این جهان مخفی باشد یا نباشد. مهم اتفاقی است که میان شخصیت‌ها می‌افتد.  رنجبر با درک شخصیت‌های نمایش به آنان آزادی می‌دهد تا قدرت‌شان را به رخ بکشند. اثرش را سیال می‌گیرد تا شخصیت‌ها در صحنه مدام حرکت کنند و از آن دیوار مملو از شیء چیزی را برجسته کنند. جهان مغشوش برای خودش نظمی دارد، همانند دیوار اتاق. شاید شلوغ و درهم باشد ولی هر چیزی سر جای خودش نگاشته و نوشته شده است. این نمایش با تمام این چیزها دیدنی می‌شود.


Page Generated in 0/0079 sec