printlogo


کد خبر: 154603تاریخ: 1394/12/12 00:00
چهارگوشه

ناکامی ارتش سعودی
در بازپس‌گیری شهری مرزی
خبرگزاری سبأ سه‌شنبه اعلام کرد: نظامیان و مزدوران سعودی بار دیگر تلاش کردند شهر الربوعه استان عسیر را از نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بازپس بگیرند ولی تلاش‌های مکرر آنها تاکنون بی‌نتیجه بوده است.  این منبع اعلام کرد: ارتش عربستان از جحفان و الغاویه در استان جیزان، با موشک و آتش توپخانه مناطق الخوبه الشمالیه و جبل الدود را هدف حملات سنگین قرار داده است، و مواضع المخروق و الشرفه در استان نجران نیز زیر حملات موشکی
ارتش سعودی است.

مشارکت بسیج مردمی
در آزادسازی نینوا
فراکسیون پارلمانی بدر، مخالفت شورای استانداری نینوا با مشارکت نیروهای بدر در آزادسازی این استان را مایه پافشاری بسیج مردمی بر این موضوع دانست. قاسم الاعرجی گفت: بیانیه شورای استانداری نینوا مبنی بر مخالفت با ورود الحشد الشعبی (بسیج مردمی) به این استان، بر عزم و پافشاری و اراده ما در مشارکت گسترده در عملیات آزادسازی نینوا می‌افزاید.  وی تاکید کرد: ما نگران تغییر بافت جمعیتی موصل هستیم. شورای استانداری نینوا، روز دوشنبه مخالفت خود را با مشارکت نیروهای بسیج مردمی در عملیات آزادسازی نینوا اعلام کرد.

آمریکا: به ترکیه نروید!
وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای به شهروندانش درباره سفر به مناطق جنوب شرق ترکیه هشدار داد. در این بیانیه آمده است: «حملات تروریستی اخیر از جانب گروه‌های بین‌المللی و بومی مراکز گردشگری، ساختمان‌های دولتی آمریکا، پلیس و دیگر مقامات دولتی و محلی را در سراسر ترکیه هدف قرار داده است. تهدید آدمربایی بویژه در جنوب شرق ترکیه موجب نگرانی است. مواردی درباره شلیک خمپاره در گذرگاه‌های مرزی سوریه به ترکیه گزارش شده است». بنابر این بیانیه، محدودیت سفر برای کارکنان دولتی آمریکا برای سفر به چندین استان در ترکیه و شهرهایی در مناطق شرق و جنوب ترکیه همچنان ادامه دارد. در ماه‌های گذشته حملات تروریستی پ‌ک‌ک و داعش ترکیه را ناامن کرده است. کمتر از 2 هفته پیش طی 2 انفجار تروریستی در نزدیکی یک پایگاه نظامی در آنکارا  28 نفر کشته و 61 تن مجروح شدند.

تظاهرات استانبول
برای پایان حکومت نظامی
هزاران نفر از مردم ترکیه با تجمع در استانبول خواستار پایان حکومت نظامی در جنوب شرق ترکیه شدند. در ابتدا این تجمع به صورت صلح‌آمیز برگزار شد اما پس از مدتی پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور و آب پرفشار سعی کرد تجمع‌کنندگان را متفرق کند. در این تجمع دست‌کم 10 نفر از سوی پلیس دستگیر شده‌اند و یک نفر نیز به علت تیراندازی بشدت مجروح شده است.

رونمایی از زندگینامه آخرین رهبر شوروی
گورباچف: همه‌چیز غیرمنتظره بود!
آیا میخائیل گورباچف که به عنوان قهرمان واقعه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شناخته می‌شود از کار خود پشیمان است؟ آخرین رهبر شوروی سابق زندگینامه‌ جدید و مبسوط  
۷۰۰ صفحه‌ای با عنوان «گورباچف در زندگی» منتشر کرده است که شامل خاطرات، مصاحبه‌ها، نامه‌ها، اسناد و مقالات او و دیگران درباره خودش است. گورباچف 84 ساله که وضع جسمی چندان مساعدی ندارد،  روز دوشنبه  گذشته در مراسم رونمایی از این کتاب به شکلی عجیب گفت: «هرچه بیشتر درباره زندگی‌ام فکر می‌کنم، بیشتر می‌بینم که مهم‌ترین وقایع به‌طور غیرمنتظره‌ای رخ دادند». گورباچف به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور اتحاد سوسیالیستی جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۵ به کاخ کرملین راه یافت و با ایده‌های جدیدی مثل گلاسنوست(گشایش) و پروسترویکا(بازسازی) به قصد اصلاحات ساختاری در حزب کمونیسم و اعطای آزادی فردی به شهروندان فضای این کشور را متحول کرد که در نهایت این روند به فروپاشی نظام کمونیستی در سال ۱۹۹۱ منجر شد.


Page Generated in 0/0064 sec