printlogo


کد خبر: 154616تاریخ: 1394/12/12 00:00
اخبار

غرب در اجرای تعهدات برجام تأخیر دارد
رئیس سازمان انرژی اتمی در جدیدترین مصاحبه درباره برجام اعلام کرد غربی‌ها هنوز برخی تعهدات خود در برجام را انجام نداده‌ و در این کار تأخیر دارند. علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با وبگاه «العربی الجدید» بر ادامه فعالیت هسته‌ای ایران تاکید و اعلام کرد غرب در اجرای تعهدات خود براساس برجام، تأخیر دارد و هنوز برخی تحریم‌ها برداشته نشده است. صالحی در پاسخ به این سوال که «پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ماه ژانویه، ایران هسته‌ای امروز کجاست و چقدر از تعهدات خود را اجرا کردید و چقدر را غرب اجرا کرده» گفت: توافق، برنامه کاری نهایی است که دو طرف برای پایان دادن به بحران ساختگی هسته‌ای بر آن توافق کردند. اجرای طرح بخوبی ادامه دارد و من هنوز با ارنست مونیز جهت بررسی مکانیزم اجرا، در ارتباط هستم. تهران به آنچه باید، متعهد است اما تأخیری در طرف مقابل هست که مسؤولیتش هم با خودش است. هیچ مانع مشخصی وجود ندارد اما منظورم اینجا، تاخیرشان در اجرای برخی نقاط به شکل کامل است. صالحی در ادامه، «رفع تحریم به موجب توافق»‌ را از مصادیق این تأخیر برشمرد و گفت: تا الان برخی بانک‌های بزرگ اروپایی تحریم‌های‌شان را به طور کامل پایان نداده‌اند چرا که قبلا تعهد داده‌اند با ایران مراوده تجاری نداشته باشند. ما هنوز منتظر هستیم وزارت امور خارجه ایران با اتحادیه اروپایی تماس بگیرد و این بحران را حل کند. هیات انرژی اتمی مسؤول این بخش نیست اما ارزیابی من این است که سیر امور به طور نسبی خوب است.

فروش هواپیما به ایران همچنان منتظر اجازه آمریکا!
معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه درباره دلیل لزوم اجازه دادن آمریکا به فروشندگان هواپیما به ایران در دوران پسابرجام، اظهار داشت: تحریم خرید هواپیما مربوط به تحریم‌های اولیه آمریکا می‌شود و برای خرید هواپیما آمریکایی‌ها در برجام تقبل کردند که مجوز فروش هواپیما را به هرکسی که بخواهد به ایران هواپیما بفروشد بدهند. عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا اظهار داشت: تحریم خرید هواپیما مربوط به تحریم‌های اولیه آمریکا می‌شود و برای خرید هواپیما آمریکایی‌ها در برجام تقبل کردند که مجوز فروش هواپیما را به هرکسی که بخواهد به ایران هواپیما بفروشد بدهند و این کار را انجام داده‌اند و در آینده هم باید انجام بدهند. وی با تایید اینکه برای خرید هواپیما نیاز به اجازه آمریکا داریم، در پاسخ به اینکه چرا هنوز مجوز فروش هواپیما توسط آمریکا صادر نشده است، گفت: من از جزئیات آن خبر ندارم اما طبق برجام باید این کار انجام شود.

221 نماینده مستقیم به مجلس راه یافتند
دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: در مرحله نخست انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی 221 نماینده مستقیم به مجلس راه یافتند. به گزارش فارس، علی پورعلی مطلق با اشاره به نتایج پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتخابات در 151 حوزه انتخابیه در مرحله نخست پایان یافته و نامزدهای 56 حوزه انتخابیه به مرحله دوم راه یافته‌اند. وی افزود: بر همین اساس و در مرحله نخست انتخابات 221 نماینده به مجلس راه یافتند و در حوزه‌های انتخابیه‌ای که انتخابات به مرحله دوم کشیده شده 138 نامزد برای 69 کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

تشکر عارف از رهبری  دولت و شورای نگهبان
محمدرضا عارف، منتخب اول مردم تهران برای مجلس دهم روز گذشته با صدور پیامی از رهبر انقلاب، دولت، شورای نگهبان و مردم قدردانی کرد.  در متن پیام عارف آمده است: به روح بلند رهبر فقید انقلاب و شهدای سربلند میهن درود می‌‌فرستم و لازم می‌دانم از تمام کسانی که زمینه‌ساز این حضور حماسه‌ساز و چشمگیر شدند قدردانی کنم. از مقام معظم رهبری که با رهنمودهای حکیمانه خود، به‌خصوص دعوت از تمام سلایق و تضمین سلامت انتخابات با «حق‌الناس» خواندن رأی مردم، باعث دلگرمی تمام بازیگران صحنه انتخابات شدند و همچنین از کلیه نهادهای برگزارکننده انتخابات بویژه دولت محترم و شورای محترم نگهبان کمال قدردانی را دارم.


Page Generated in 0/0056 sec