printlogo


کد خبر: 154617تاریخ: 1394/12/12 00:00
6 هزار نفر درگیر بی‌آبی
7 روستای شوش چند روز است آب ندارند

7 روستای شوش که ۶ هزار نفر جمعیت دارند از روز پنجشنبه گذشته دچار کم‌آبی و بی‌آبی شدند. سیدرحیم احمدی، دهیار روستای سیدخشان در گفت‌وگو با مهر گفت: از روز پنجشنبه گذشته تاکنون آب روستاهای‌مان قطع شده است و در بلاتکلیفی به سر می‌بریم. وی افزود: از همان روز این موضوع را با مسؤولان مختلف شهرستان در میان گذاشتیم که تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم. احمدی یادآور شد: هم‌اکنون روستاهای سیدخلف، سیدخشان، میان‌آب، غزی، رحیمه، علی‌ضغیر و سیدبافقر آب لوله‌کشی آنها قطع است. دهیار روستای سیدخشان گفت: مجموعه روستاهایی که دچار مشکل کم‌آبی و بی‌آبی شدند حدود ۶ هزار نفر جمعیت دارند. از روز اول که آب دچار نوسان شد با اداراه آبفار تماس گرفتیم و امروز نیز مشکل را با بخشدار در میان گذاشتیم. احمدی توضیح داد: مسؤولان می‌گویند مشکل در شکستگی مسیر لوله‌ها در نزدیکی روستای خماط بود. پس از ترمیم شکستگی لوله، شکستگی‌های دیگری نیز در روستاهای سیدخشان و سیدخلف پیش آمده که باز دچار نوسان آب شدیم. هم‌اکنون می‌گویند مشکل در برق مسیر آبرسانی است و همچنان منتظریم این مشکل حل شود.
توزیع آب با تانکر سیار به بیش از 600 روستای خوزستان
معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفای روستایی خوزستان نیز چندی‌پیش گفت: از مجموع روستاهای بالای 20 خانوار استان خوزستان تعداد 135 روستا فاقد لوله‌کشی آب هستند و تامین آب شرب آنها از طریق تانکرهای آبرسانی سیار انجام می‌شود. عبدالحمید گرامی‌پور از توزیع آب با تانکر سیار میان 603 روستای استان با جمعیتی بالغ بر 11 هزار و 580 خانوار توسط 95 تانکر سیار در پیک تابستان خبر داد و با اشاره به اینکه آبرسانی به روستاها در اولویت کاری این شرکت قرار دارد، گفت: دفع بهداشتی فاضلاب نیز از رسالت‌های این شرکت است که البته در همه کشور اولویت اصلی نیست و در حال حاضر همه برنامه‌ریزی‌ها در راستای بهره‌مندسازی همه روستاهای بالای 20 خانوار از آب شرب سالم و بهداشتی به‌صورت لوله‌کشی است. گرامی‌پور ادامه داد: در برنامه توسعه ششم مقرر شده هیچ روستای بالای 20 خانواری نباید فاقد آب شرب لوله‌کشی باشد، البته برخی روستاها نیز هستند که فاصله زیادی با منبع آب دارند یا در منطقه‌ای قرار دارند که با حفر چاه مشکل تامین آب حل نخواهد شد، لذا برای احداث خطوط انتقال و شبکه توزیع اعتبارات کافی مورد نیاز است. گرامی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بارندگی‌های اخیر گفت: امیدواریم این بارندگی‌ها همچنان ادامه داشته باشد، چراکه کاهش بارش باران در سال‌های اخیر و بروز پدیده خشکسالی منجر به خشک شدن
29 حلقه چاه و 40 دهنه چشمه در سطح روستاهای استان خوزستان شد. این خشکسالی‌ها باعث شد آب شرب روستاهای بهره‌مند از خطوط انتقال نیز از طریق تانکرهای سیار تامین شود.
از بین رفتن 25 هزار هکتار زمین کشاورزی به‌دلیل بی‌آبی در خوزستان
معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب خوزستان نیز گفته است: 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را به‌ دلیل کمبود ذخایر آبی از دست داده‌ایم. هوشنگ حسونی‌زاده با بیان اینکه امکان تامین آب کشاورزی 4 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی وجود ندارد، چندی‌پیش اظهار کرد: تامین آب این میزان از اراضی 600 میلیارد مترمکعب آب نیاز است. وی افزود: با توجه به اینکه سال گذشته سال خوبی از لحاظ شرایط جوی و اقلیمی نبود،
25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به‌دلیل کمبود ذخایر آبی از دست دادیم. معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب خوزستان با بیان اینکه زمان برای کشت محصولات محدود است، خاطرنشان کرد: به ازای هر هفته تاخیر در کاشت محصولات 10 درصد کاهش عملکرد خواهیم داشت. حسونی‌زاده گفت: با توجه به گذشت 2 ماه از زمان کشت، در حوزه زهره و کارون مشکل خاصی نداریم. در حوزه کرخه و مارون است که باید چاره‌اندیشی کرد.


Page Generated in 0/0055 sec