printlogo


کد خبر: 154638تاریخ: 1394/12/13 00:00
ادامه واکنش‌ها به توهین حسین مرعشی به شهرستانی‌ها
ادب اصلاح‌طلبان!

گروه سیاسی: توهین حسین مرعشی، از اعضای خاندان هاشمی‌رفسنجانی به مردم شهرستان‌ها همچنان با واکنش‌های اعتراض‌آمیز مواجه است.  به گزارش «وطن امروز»، حسین مرعشی پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی توهین‌آمیز، ضمن تقدیر و ستایش مردم تهران، مردم شهرستان‌ها را از لحاظ سیاسی
توسعه نیافته دانست. این اظهارات مرعشی در واقع به مردم شریف شهرستان‌ها برچسب «عقب‌ماندگی سیاسی» زده است. طی روزهای اخیر واکنش‌های فراوانی به این موضوع صورت گرفت. در میان اظهارنظرهای صورت گرفته به این توهین مرعشی، شاید دقیق‌ترین اشاره را آیت‌الله سیداحمد خاتمی داشت.
آیت‌الله خاتمی این رفتار و این قبیل اظهارات را ناشی از آپارتاید این جریان دانست و گفت این افراد در ماهیت خود نژادپرست هستند. آیت‌الله خاتمی همچنین تاکید کرد امثال مرعشی به خاطر این توهین باید از مردم شهرستان‌ها عذرخواهی کنند. البته این اظهارنظرهای توهین‌آمیز طی دیروز نیز با واکنش‌های چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس همراه بود. کارشناسان معتقدند این چهره جنجالی خاندان هاشمی دانسته یا ندانسته در جهت تعمیق شکاف در جامعه ایرانی گام برداشته است. البته برخی کارشناسان هم می‌گویند افرادی مانند مرعشی دچار خودشیفتگی و تبختر هستند و توهین آنها به مردم شهرستان، صرفا به خاطر اینکه مردم محروم به آنها رای نداده‌اند، ناشی از همین نگاه اشرافی آنهاست. قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرگزاری بسیج گفت: این اظهارات یک نوع خودشیفتگی در این خاندان است که احساس می‎کنند مدار مملکت و قانون هستند و هر کسی که بر این مدار چرخید درست است و اگر نچرخید اینگونه نیست. جعفری با بیان اینکه چنین نگاهی اشتباه است، گفت: اگر ما مردمسالاری دینی را پذیرفتیم باید همه ابعاد آن را بپذیریم و قبول کنیم. جعفری بیان کرد: به فضل امکانات و رسانه‎ها و دسیسه‎های انتخاباتی در کلانشهری مثل تهران می‎شود یک غوغاسالاری رسانه‎ای راه انداخت و نتیجه دلخواه را گرفت. وی در ادامه این مطلب افزود: از این رو طرفداران آقای هاشمی فرصت تدلیس و
غیر واقعی جلوه دادن حقایق را در تهران داشتند، اما در شهرستان‎ها این فرصت را پیدا نکردند. فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی هم درباره توهین مرعشی به شهرستانی‌ها به خاطر رای ندادن به لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت گفت: اینکه بعد از انتخابات یک آقایی نسبت به رای نیاوردن اصلاح‌طلبان در کل کشور واکنش نشان داد و شهرستانی‌ها را عقب‌مانده سیاسی خطاب کرد، این نشان‌دهنده این است که این فرد یک نیروی سطحی و بی‌ادبی است که خود را در جبهه اصلاحات قرار داده است. وی افزود: مردم ایران شعور سیاسی بالایی دارند اما سلایق آنها متفاوت است البته با پیروزی اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی در شهر تهران و بسیاری از حوزه‌های دیگر در این انتخابات ثابت شد هر چه این آقایان در سال 88 گفتند دروغی بیش نبود و به دروغ، این همه جو جامعه را به هم زدند و گفتند تقلب شده است.عباسی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان هر وقت رای نیاورند به نظام تهمت تقلب می‌زنند و اگر این انتخابات هم رای نمی‌آوردند آشوب به پا می‌کردند و با این انتخابات بطلان حرف‌های آنها در سال 88 اثبات شد و این جماعت باید از همه مردم عذرخواهی کنند.  وی تصریح کرد: دولت در این دو سال و نیم با تبلیغاتی که انجام داده همه مشکلات کشور را به گردن دولت قبل انداخته است و با این انتخابات در تهران مردم فرصتی به دولت داده‌اند تا بهانه را از دولت برای کار نکردن بگیرند.
خودش عقب‌مانده است...
در واکنش‌ها به توهین حسین مرعشی به مردم شهرستان، اشاره‌ای هم به ماهیت فکری و تفکر لیبرالی جریان اصلاحات شده است. عباس زارع‌زاده‌مهریزی، نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: این اظهارات توهین‎آمیز مرعشی ریشه در نگاه لیبرالی او دارد. خود شخص مرعشی عقب‌مانده سیاسی است، برای اینکه نمی‎تواند به درستی اصالت مردم را تعبیر و جهت‎های سیاسی آنها را قضاوت کند. چنین اظهاراتی فاصله گرفتن از خط اصیل انقلاب و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است و آقای مرعشی باید به خود بیاید و از بیان چنین عبارت زشتی که بر زبان آورده، توبه کند.  
وی در توضیح چرایی اظهارات مرعشی توضیح داد: این آقایان جهت سیاسی کشور را زمانی سالم می‎دانند که با اقبال کامل به سمت آنها و ائتلافشان باشد، در حالی که مردم شهرستان‎های کشور بیشترین اقبال را به نظام دارند و اکثریت مردم تهران نیز جهت سیاسی آنها سمت و سوی انقلابی و ارزشی و دین‌مدارانه است. حجت‌الاسلام خرسند هم می‌گوید آنها ظرفیت فعالیت سیاسی ندارند. محمد خرسند با بیان اینکه جریان اصلاحات نه ظرفیت پیروزی و نه ظرفیت شکست در انتخابات را دارد، گفت: وقتی این طیف پیروز می‌شود سعی دارد دیگر نهادها و قوا را نیز زیر تیغ خود ببرد و وقتی شکست می‌خورد نظام را متهم به تقلب می‌کند.  وی با بیان اینکه این طیف با اصول دموکراسی مشکل دارد، گفت: فتنه 88 نمونه‌ای تام و تمام از بداخلاقی‌های همین جریان بود. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه اصولگرایان همواره در برابر قانون انتخابات تمکین کرده‌اند ولو اینکه نتایج انتخابات به نفع آنها نبوده باشد، گفت: البته ما معتقدیم مجلس دهم یک مجلس اصولگراست و در خبرگان نیز لیست جامعتین توانسته است در سطح کشور به پیروزی قاطعی دست پیدا کند. البته این اظهارات خرسند جز در ماجرای توهین مرعشی به شهرستانی‌ها، در یک اتفاق دیگر نیز مصداق بیرونی داشته است. به‌رغم آنکه پس از مشخص شدن نتایج انتخابات در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، کاندیداهای جریان اصولگرا در این حوزه به رقیب خود تبریک گفتند و از حضور مردم پای صندوق‌های رای نیز قدردانی کردند اما حامیان جریان اصلاح‌طلبی بدون توجه به رعایت اخلاق انتخاباتی و مراعات حدود سیاسی، در شبکه‌های اجتماعی موج گسترده‌ای از فحاشی و توهین‌های بی‌ادبانه علیه این کاندیداهای اصولگرا به راه انداختند.  البته توهین‌های بی‌ادبانه اصلاح‌طلبان به کاندیداهای اصولگرا درباره علمای بزرگ و کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری نیز اتفاق افتاده است و متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی، اصلاح‌طلبان به شکرانه پیروزی در انتخابات، زبان به فحاشی و اهانت به علمای سرشناس بلاد باز کرده‌اند! تاسف‌انگیز‌تر اینکه طی این مدت جریان اصلاح‌طلبی و فعالان سیاسی این جریان نیز با سکوت خود، عملا مهر تایید بر این هتاکی‌ها و بی‌ادبی‌ها زده‌اند.  
دفاع منتخب تهران از مرعشی!
موضع سکوت رضایت‌آمیز کاندیداهای اصلاح‌طلب در تهران نسبت به توهین حسین مرعشی و نیز رفتار بی‌ادبانه حامیان آنها نسبت به کاندیداهای رقیب، با اظهارات یکی از راه‌یافتگان آنها به مجلس دهم تکمیل شد. در حالی که انتظار است اصلاح‌طلبان بشدت از این ادبیات توهین‌آمیز و اظهارنظر مرعشی اعلام برائت کنند؛ الیاس حضرتی از افراد جنجالی اصلاح‌طلب به دفاع از او برخاست. او درباره اظهارات مرعشی گفت: این اظهارات از آقای مرعشی بعید است چون آقای مرعشی انسان عاقل و پخته‌ای است، احتمالا حرف‌های ایشان تحریف شده است. البته در کنار سکوت و حمایت‌های ضمنی منتخبان تهران در مجلس شورای اسلامی، اصلاح‌طلبان منتخب شهرستان‌ها ترجیح دادند مصالح را رعایت کنند و از مردم حوزه انتخابیه خود دفاع کنند.  مسعود پزشکیان در این باره گفت: به نظر من این حرف پایه علمی و دقیق ندارد، چراکه عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند و نمی‌توان صرفا یک متغیر را به عنوان علت اصلی این رویداد قلمداد کرد. وی با بیان اینکه واقعا نمی‌دانم آقای مرعشی با چه هدفی این سخنان را مطرح کرده است، گفت: در بسیاری از شهرستان‌ها افرادی حضور دارند که بسیار سیاسی‌تر و دقیق‌تر از مردم تهران هستند.


Page Generated in 0/0061 sec