با همکاری وزارت نفت و وزارت راهوشهرسازی، کامیونها و کشندههای بالای ۱۰ تن که بیش از ۳۵ سال از عمر آنها گذشته باشد و در شبکه حملونقل جادهای فعال هستند، نوسازی میشوند. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به جزئیات نوسازی کامیونهای بالای ۳۵ سال، گفت: نرخ سود تسهیلات براساس پیمایش وسایل نقلیه تعیین میشود. صدرالله بمانا در گفتوگو با مهر، با بیان اینکه مالکان این وسایل نقلیه میتوانند به سایت behsama.ir مراجعه کنند و با وارد کردن شماره کارت خودرو، ثبتنام کنند، افزود: اگر مشمول این طرح باشند، پس از امضای تفاهمنامه با کارخانجات تولیدکننده خودرو، میتوانند به کارخانه مراجعه کرده و خودروی خود را تحویل بگیرند. وی اظهار داشت: کارخانهها خودرو را اسقاط کرده و با تامین تسهیلات، مالکان میتوانند خودروی جدید را تحویل بگیرند. بمانا با بیان اینکه مالکان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد آورده را پرداخت میکنند و مابقی به صورت تسهیلات در اختیار آنها قرار میگیرد، گفت: مدت بازپرداخت این تسهیلات ۵ تا ۷ ساله است و در این مرحله ۶۵ هزار کامیون که سن آنها بالای ۳۵ سال است، نوسازی میشود و در مراحل بعدی با همکاری وزارت نفت تلاش داریم سن ناوگان را به حد استاندارد خود یعنی ۲۵ سال برسانیم. وی با اعلام اینکه در نهایت سود بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است، افزود: وزارت نفت مابهالتفاوت سود این تسهیلات را به خودروساز میپردازد که نرخ صرفهجویی سوخت با توجه به نرخ گازوئیل با قیمت فوب خلیجفارس محاسبه میشود. بمانا با بیان اینکه هر لاشه کامیون معادل ۱۴ سواری است، گفت: در حال حاضر نرخ هر لاشه سواری 5/2 میلیون تومان است، بنابراین مالکان کامیونها میتوانند معادل ۱۴ خودروی سواری بابت لاشه وسیله نقلیه خود دریافت کنند.