printlogo


کد خبر: 154652تاریخ: 1394/12/13 00:00
همزمان با برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی گردوغبار مطرح شد
هشدار درباره ابربحران ریزگردها
مدیر طرح مقابله با پدیده گرد و غبار: باید هرچه سریع‌تر وضعیت گرد و غبار جنوب کرمان تعیین اولویت شود

گروه اجتماعی:  همزمان با اولین کنفرانس بین‌المللی گردوغبار که در شهر اهواز برگزار شد رئیس سازمان مدیریت بحران وضعیت ریزگردها در کشور را فراتر از بحران و به عنوان یک ابربحران توصیف کرد. این در حالی است که مدیر طرح مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست نیز در اظهاراتی درباره تشکیل کانون‌های گردوغبار در استان کرمان هشدار داده است.
ریزگردها به ابربحران تبدیل شده است
«پدیده ریزگردها  از بحران گذشته و تبدیل به یک ابربحران شده است». اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران در نخستین کنفرانس بین‌المللی گرد‌وغبار با بیان این مطلب اظهار داشت: تولید گازهای گلخانه‌ای از سالیان دور سبب پاره‌شدن لایه ازن و در نتیجه کاهش 2 درجه‌ای دمای زمین تاکنون شده که پدیده بسیار خطرناکی است. به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران امروز شاهد آن هستیم پدیده ریزگردها از  بحران گذشته و تبدیل به یک ابربحران شده است. وی یادآور شد: برخی متخصصان و دانشمندان معتقدند که زمین خود را بازسازی می‌کند اما نتیجه تغییر اقلیم را در خشکسالی‌ها و تغییر نوع بارش‌ها در کشورمان شاهد هستیم که نمونه آن کاهش برف و باران در کشور است. نجار با اشاره به آثار تغییر اقلیم در زندگی انسان عنوان کرد: پدیده ریزگردها یکی از آثار تغییر اقلیم است و در خوزستان زندگی مردم را در زمینه اقتصاد و سلامت به‌خطر انداخته است.
خوزستان و سیستان در تیررس گردوغبار
رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه گرد‌وغبار یکی از مهم‌ترین پیامدهای تغییر اقلیم است، تصریح کرد: خشکسالی ممتد و خشکی تالاب‌ها ازجمله نتایج تغییر اقلیم است که اثرات و پیامدهای آن بر محیط‌زیست، میزان و زمان بارش مشاهده می‌شود. فرونشست زمین و بالا رفتن درجه EC آب از جمله پیامدهای تغییر اقلیم است. نجار ادامه داد: گردوغبار که از پیامدهای تغییر اقلیم است منشأ داخلی و خارجی دارد و خوزستان و سیستان‌وبلوچستان بیشترین خسارت را از این پدیده متحمل شدند. اقتصاد و سلامت مردم از گردوغبار متضرر شده است. تاکنون مشخص نشده مشکلات تنفسی در اهواز ناشی از چه عاملی است. ممکن است این ریزگردها یکی از عوامل این مشکل تنگی نفس باشد.
تدوین طرح مقابله با ریزگردها
رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه طرح جامع مقابله با ریزگردها در حال تدوین است، عنوان کرد: یکی از منشأهای داخلی ریزگردها هورالعظیم است که به دلیل فعالیت‌های نفتی بخش زیادی از آن خشک شده است که اکنون تلاش شده این تالاب آبگیری شود. دولت باوجود مشکلات مالی اهتمام جدی به موضوع ریزگردها دارد که امیدواریم با رفع تحریم‌ها امکان توجه بیشتر نیز فراهم شود.
نجار درباره منشأ خارجی ریزگردها بیان داشت: عمده منشأ خارجی ریزگردها در عراق است که بخش بیشتر این کشور در اختیار داعش است و اولویت دولت عراق نیز حل موضوع ریزگردها نیست. عربستان نیز از کانون‌های منشأ ریزگردهاست که به دلیل مشکلات سیاسی امکان توجه به این موضوع وجود ندارد.
شکست طرح دولت درباره حقابه تالاب‌ها
این در حالی است که مدیر طرح مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط‌زیست خواستار تعیین اولویت در جنوب کرمان و مقابله با گردوغبار در این نواحی شد و از شکست طرح دولت درباره حقابه تالاب‌ها خبر داد. ضیاء‌الدین شعاعی، مدیر طرح مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به اینکه در طرح تصویب‌شده دولت در ارتباط با گرد و غبار، دستگاه‌ها موظف شدند که عملیاتی انجام داده و حداکثر تلاش خود را برای رهاسازی حقابه تالاب‌ها و آبگیرها انجام دهند، افزود: باید اعتراف کنیم این طرح موفق نبوده است، چون آبی وجود نداشته که وارد تالاب‌ها شود.
340 هزار منشأ گرد و غبار در خوزستان
مدیر طرح مقابله با پدیده گردوغبار با اشاره به اینکه استان خوزستان 340 هزار هکتار منشأ گرد و غبار دارد، خاطرنشان کرد: در استان خوزستان تمام تلاش‌ها برای جلب اعتبار صورت گرفته و در این مدت با توجه به شرایط اعتباری، برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت برای این استان تعریف شد و امیدواریم با خروج دولت از تنگناهای اقتصادی، اعتبارات بیشتری به منظور اقدامات بهتر تخصیص یابد. شعاعی همچنین به ایسنا، اظهار داشت: باید هرچه سریع‌تر برای جنوب کرمان و مقابله با گرد و غبار در این منطقه نیز تعیین اولویت شود، زیرا امسال دریافت رطوبت کرمان به خوبی استان خوزستان نبوده است.


Page Generated in 0/0062 sec