printlogo


کد خبر: 154678تاریخ: 1394/12/13 00:00
سه‌شنبه بزرگ انتخاباتی آمریکا شگفتی نداشت
پیشتازی نامزدهای رسانه‌ای

گروه بین‌الملل: سه‌شنبه بزرگ تا حدود زیادی تکلیف طرفداران
2 حزب حاکم آمریکا را روشن کرد. نتیجه مهم‌ترین و متراکم‌ترین دور انتخابات درون حزبی ایالتی کاملا هم قابل پیش‌بینی بود؛ دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون آرای کلیدی احزاب متبوع خود را به دست آوردند و رقبا را تقریبا از میدان به در کردند.  بدین ترتیب مهم‌ترین گزینه‌هایی جمهوری‌خواه و دموکرات که رسانه‌ها از همان آغاز کارزار انتخاباتی 2016 از اواسط سال گذشته میلادی مطرح کرده بودند، عملا در مسیر فینال ریاست‌جمهوری ینگه دنیا قرار گرفته‌اند تا پیوند رسانه و قدرت در آمریکا بار دیگر اثبات شود. اگرچه هنوز برخی رسانه‌ها بختی برای تد کروز که در رای‌گیری‌های سه‌شنبه در فاصله نزدیکی از ترامپ قرار گرفت و سپس در انتخابات محلی آلاسکا او را جا گذاشت قائل هستند و همچنین حذف برنی سندرز دموکرات از گردونه رقابت با هیلاری را قطعی نمی‌دانند اما نباید فراموش کرد که تاثیری که پیروزی ترامپ و کلینتون در «ابر سه‌شنبه» اول مارس بر افکار عمومی یانکی‌ها می‌گذارد تقریبا تا پایان انتخابات مقدماتی در آخرین ایالت هم پا برجا خواهد ماند.
انتخابات درون‌حزبی نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در این روز به صورت همزمان در 12 ایالت برگزار شد که در نهایت هیلاری کلینتون در ایالات جورجیا، ویرجینیا، آلاباما، تنسی، آرکانزاس، ماساچوست و تگزاس به عنوان کاندیدای دموکرات‌ها پیروز شد و رقیبش سندرز تنها در 4 ایالت اوکلاهاما، کلورادو، ورمونت و مینه‌سوتا برتری یافت.
در میان جمهوری‌خواهان نیز دونالد ترامپ نظیر کلینتون در 7 ایالت شامل جورجیا، آلاباما، تنسی، ماساچوست، ورمونت، ویرجینیا و آرکانزاس از رقیب اصلی خود تد کروز پیش افتاد و در نتیجه سومین بخت جمهوری‌خواهان یعنی مارکو روبیو، مهم‌ترین گزینه لاتین‌های آمریکا به طور غیررسمی از دور رقابت خارج شد. این در حالی بود که تد کروز، سناتور تگزاس این بخت را داشت که در ایالت‌هایی که به طور سنتی آرای آنها با نومحافظه‌کاران و کارتل‌های نفتی و گازی و نظامی همسو بوده است یعنی آلاسکا، تگزاس و اوکلاهاما پیروز شود و در سایر ایالت‌ها هم آرای خوبی در مقابل نفر اول کسب کند. در نتیجه وبگاه سیاسی «ووکس» اتفاقات «ابرسه‌شنبه» را با عنوان «3 پیروز و 2 بازنده» جمع‌بندی کرد که نشان می‌داد کروز هنوز شاید بخت آن را داشته باشد که با حساب کردن روی دوستان خود در میان نومحافظه‌کاران، سازمان سیا و حاکمیت سایه تا کنگره ماه جولای جمهوری‌خواهان جلوی سونامی مرد کلاه‌گیسی میلیاردر دوام آورد. اما کلینتون در پی پیروزی‌های هفتگانه خود در جمع هوادارانش در ایالت فلوریدا گفت: «ما می‌دانیم که کار زیادی پیش روی خود داریم اما این کار، این نیست که ایالات متحده را دوباره به آمریکای بزرگ مبدل کنیم. آمریکا همیشه بزرگ بوده است. ما باید آمریکا را متحد کنیم.» اشاره کلینتون در این سخنرانی به شعار اصلی انتخاباتی ترامپ بود. ترامپ کمپین خود را با شعار رسمی «ما کشورمان را دوباره بزرگ خواهیم کرد» آغاز کرد. ترامپ هم واکنش نشان داد و گفت سخنرانی کلینتون را گوش داده و به نظر او، کلینتون لیاقت ندارد 4 سال دیگر در واشنگتن باشد. پیشتاز جمهوری‌خواهان هم که در فلوریدا حاضر شده بود، گفت: «این یک عصر باشکوه است.» اما کروز پس از پیروزی در 2 ایالت تگزاس و اوکلاهاما، در جمع هواداران خانگی‌اش در تگزاس گفت: «ما تنها کارزاری هستیم که دونالد ترامپ را یک‌بار، 2 بار و 3 بار شکست داده‌ایم».
کروز تاکید کرد اگر این انتخابات یک رقابت «سر به سر» بود، کارزارش به «موفقیت چشمگیری» دست می‌یافت و افزود: «برای کسب این موفقیت باید با یکدیگر متحد شویم». رسانه‌های حامی کروز نیز که به وال‌استریت نزدیک هستند درباره «ادامه کابوس ترامپ» تیتر زدند. او پیشنهادی برای ائتلاف با مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا و دیگر نامزد جمهوری‌خواه مطرح کرد. کسی که پیش‌تر ادعا کرده بود می‌تواند بدون برنده شدن در انتخابات درون‌حزبی در حتی یک ایالت، نامزد اصلی حزب باشد.  روبیو، جوان‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری که تاکنون در هیچ‌یک از انتخابات مقدماتی موفق به پیروزی نشده بود در سه‌شنبه بزرگ به اولین و احتمالا آخرین پیروزی خود در ایالت مینه‌سوتا دست‌ یافت. به گفته کارشناسان انتظار می‌رود ترامپ به پیروزی‌های خود در ایالت‎های جنوبی ادامه دهد که این موضوع کار را برای روبیو و کروز دشوار
خواهد کرد.
ترامپ نامزد جایزه صلح نوبل!
اما بمب خبری سه‌شنبه بزرگ نه از آمریکا که از اروپا آمد. مردی که حتی در آمریکا نیز افراطی و نژادپرست خوانده شده و کوکلاکس‌کلان‌ها از او حمایت کرده‌اند، نه‌تنها نامزد جنجالی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بلکه نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده است. اخیرا یک فایل صوتی منتشر شد که حاکی از آن بود که دونالد ترامپ یک روز پس از حمله نظامی به عراق، این حمله را «موفقیتی بزرگ» خوانده بود.  حالا گاردین فاش می‌کند نام دونالد ترامپ که کشتار مسلمانان و اخراج آنها، احیای زندان گوانتانامو و کشیدن دیوار در مرز با مکزیک را وعده داده و سابقه حمایت از حمله خونین آمریکا به عراق را دارد در کنار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان به همراه تعدادی از نهادها و سازمان‌ها در میان حدود 380 کاندیدای دریافت جایزه صلح نوبل سال 2015 قرار دارد.  این رسوایی بزرگ برای نوبل در حالی است که ترامپ درباره اروپا هم اظهاراتی غیرصلح‌آمیز کرده و مسلح شدن مردم را راهکاری مناسب برای مردم فرانسه پس از حملات تروریستی پاریس دانسته و گفته است اگر قربانیان حملات تروریستی پاریس اجازه حمل سلاح داشتند شانس بیشتری برای دفاع از خود در این حملات می‌داشتند.  اولاف جولستاد، رئیس بنیاد نوبل بدون اشاره به نامزدی ترامپ گفته است: «در جهانی پر از مناقشه زندگی می‌کنیم؛ جایی که تعداد مشخصی از فرآیندها نیز وجود دارند که در جهتی مثبت حرکت می‌کنند. واضح است که بسیاری از مردم نامزد شدن برای دریافت جایزه نوبل را حق خود می‌دانند.  قرار است کمیته 5 نفره نوبل برای بررسی کاندیداها، اولین جلسه خود را دوشنبه هفته آینده برگزار کند.


Page Generated in 0/0047 sec