printlogo


کد خبر: 154683تاریخ: 1394/12/13 00:00
چهارگوشه

مرگ احتمالی مبلغ سعودی
در حادثه تیراندازی
منابع سعودی، سه‌شنبه شب از مجروح شدن عائض القرنی، مبلغ معروف وهابی در حادثه تیراندازی در فیلیپین خبر دادند و خاطرنشان کردند تعدادی از همراهان وی کشته شده‌اند.  منابع مستقل از وخامت حال وی خبر می‌دهند و برخی گزارش‌ها حاکی از مرگ این مبلغ وهابی بعد از انتقال به بیمارستان است. عائض بن عبدالله القرنی از مبلغان معروف وهابیت در عربستان است که از کشتار و تکفیر در عراق، سوریه، یمن و لیبی حمایت می‌کرد. جزئیات بیشتری از تیراندازی به سمت القرنی و همراهانش فاش نشده است.

2 هزار کشته در فوریه عراق
 هیات کمکی سازمان ملل در عراق (یونامی) در بیانیه‌ای اعلام کرد: طی خشونت‌ها و درگیری‌های مسلحانه در عراق در ماه فوریه 670 عراقی کشته و 1290 تن نیز زخمی شده‌اند.  از میان کشته‌شدگان 410 تن و از میان زخمی‌شدگان 1050 تن غیرنظامی هستند. هرچند تعداد قربانیان نسبت به ماه نوامبر کاهش یافته اما ماه فوریه شاهد بدترین حملات تروریستی بود که بازارها، مساجد و مجلس عزا را هدف قرار داد. از زمان سیطره داعش بر برخی مناطق عراق، این کشور شاهد خشونت‌ها و درگیری‌های مسلحانه شدید بوده است.

کویت، گذرگاه جدید ناتو
پس از امضای پیمان عبور نیروهای ناتو از خاک و فضای کویت در چارچوب تقویت همکاری دوجانبه که سه‌شنبه انجام شد، کویت به گذرگاه ناتو تبدیل شده است. این پیمان را شیخ صباح الخالد، وزیر خارجه کویت و ینس اشتولتنبرگ، دبیرکل ناتو امضا کردند.  کویت اولین کشور عرب حوزه خلیج‌فارس است که در جریان جنگ صدام با ایران به بهانه حفاظت از نفتکش‌هایش از نیروهای بیگانه برای حضور در منطقه خلیج‌فارس دعوت کرد.

مخالفت پاکستان
با درخواست هسته‌ای آمریکا
پاکستان، چهارشنبه درخواست آمریکا برای خودداری از افزایش سلاح‌های هسته‌ای به بهانه مدرنیزه‌سازی سریع ارتش هند را رد کرد.  در حالی‌که سه‌شنبه وزیر خارجه آمریکا از پاکستان خواسته بود در سیاست خود در زمینه افزایش زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای تجدیدنظر کند یک روز بعد از آن سرتاج عزیز، مشاور خارجه نخست وزیر پاکستان که جایگاه وزیر خارجه این کشور را دارد، اظهار داشت مساله سلاح‌های هسته‌ای یکی از حوزه‌های اختلاف میان پاکستان و آمریکا است.

مصر؛ بدهکارترین کشور عربی
شرکت اعتبارسنجی «استانداردند پورز» اعلام کرد میزان بدهی کشورهای عربی در سال 2015 در مقایسه با سال قبل، بیش از 2 برابر شده و به رقم 143 میلیارد دلار رسیده است. این شرکت آمریکایی در گزارش خود با بررسی بدهی 11 کشور از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در سال 2015، پیش‌بینی کرد که رقم بدهی این کشورها در سال جاری نیز همچنان در سطح بالایی باقی بماند. از جمله این بدهی‌ها، 30 میلیارد بدهی عراق است که برای نخستین‌بار به این فهرست اضافه شده است. این گزارش خاطر نشان می‌کند. مصر با گرفتن 44 میلیارد دلار وام در سال 2015 در صدر فهرست کشورهای عربی بدهکار در این سال قرار گرفته است.

رویارویی دادگاه عالی ونزوئلا
و مجلس
دادگاه عالی ونزوئلا با لغو قدرت نظارتی مجلس بر خود، عملا مخالفان غربگرای دولت را در براندازی نیکولاس مادورو ناکام گذاشت.   براساس این حکم مجلس و مجمع ملی ونزوئلا که معادل پارلمان و سنا هستند اجازه بازبینی یا لغو روندهای پیشین انتخاب و انتصاب هیات قضات را ندارند و هرگونه فعالیت در این زمینه خلاف قانون محسوب می‌شود. البته مجلس که در دست مخالفان انقلاب ونزوئلا توسط هوگو چاوز و جانشین او،  مادورا است فقط  می‌تواند بر فعالیت‌های دولت نظارت داشته باشد اما نظارت این دستگاه بر سایر قوای عمومی ممنوع است. این حکم ساعاتی پس از آن صادر شد که اکثریت غربگرای مجلس ملی به پیشنهاد «کارلوس بریزبیتیا» نماینده اپوزیسیون و رئیس کمیسیون بررسی موضوع انتصاب قضات رای مثبت داد.
 


Page Generated in 0/0055 sec