printlogo


کد خبر: 154795تاریخ: 1394/12/16 00:00
سند تحول بنیادین تشریفاتی نیست!

سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به عنوان یک برنامه جامع، تغییرات عمیق و ریشه‌ای در نظام تعلیم و تربیت را دنبال می‌کند اما اجرای کند و لاک‌پشتی این سند در آموزش‌وپرورش، دستیابی به اهداف تعیین‌شده را با اما و اگرهای فراوان روبه‌رو کرده است. درک ضرورت ایجاد تحول در آموزش‌وپرورش زمینه فکری آن را در سال 82 به وجود آورد و سرانجام در سال 90 سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به تصویب رسید اما با وجود آنکه تحقق آن در کلام رهبر انقلاب هم مورد تاکید قرار گرفته، همچنان عملیاتی شدن این سند در حد و اندازه تدوین نقشه راه یا تدارک زیرساخت‌ها و برخی مقدمات دیگر پیشرفت داشته است! متولیان تعلیم و تربیت پس از گذشت یک دهه تلاش و همفکری، تدوین سندی تحول‌آفرین را برای وزارت آموزش‌وپرورش به سرانجام رساندند که در 23 آذر90به تصویب رسید و رهبر انقلاب آن را تایید و ابلاغ فرمودند. علاوه بر این با توجه به دغدغه‌ رهبری در این زمینه، تحت عنوان سیاست‌های کلی ابلاغیه سند تحول بیانیه‌ دیگری نیز صادر کردند، اما با این وجود تحول در آموزش‌وپرورش با شیب ملایم صورت می‌گیرد. این درحالی است که سند تحول بنیادین با ارائه 131 راهکار و پیش‌بینی
 6 زیرنظام تهیه و تدوین شد تا مسیر تعالی نظام و تعلیم و تربیت را در افق آینده کشور ترسیم کند. به نظر می‌رسد تغییر دولت‌ها ریل‌گذاری برای اجرای سیاست‌های ابلاغی را با جابه‌جایی همراه و مسیر تحول را طولانی‌تر کرده است. در حال حاضر به نظر می‌رسد بعضی‌ها در بدنه مدیریت آموزش‌وپرورش آنطور که باید عزم خود را برای سرعت بخشیدن به اجرای این سند جزم نکرده‌اند و حتی در برخی موارد سایه حواشی مانند خصوصی‌سازی مدارس و وضعیت معیشت فرهنگیان بر اجرای چنین سند تحول‌آفرینی سنگینی می‌کند. هرچند مواردی مانند دانشگاه فرهنگیان، تغییر کتاب‌های درسی، استقرار ساختار
 3-3-6 به عنوان بخشی از راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش اجرایی شده است اما با توجه به اینکه تحول عمیق، ریشه‌ای، همه‌جانبه و نظام‌مند مبتنی بر مبانی دینی در اجرای این برنامه مدنظر است، آیا کارنامه آموزش‌وپرورش در این مدت می‌تواند رضایت کارشناسان و متولیان تعلیم و تربیت را جلب کند؟ آیا زمان آن فرا نرسیده که بخش‌های گوناگون وزارت آموزش‌وپرورش گزارش عملکرد خود را در این زمینه به افکار عمومی جامعه ارائه دهند؟  
از سوی دیگر نیروهای صف در آموزش‌وپرورش که همان معلمان هستند هم باید هر کدام نسبت به این موضوع و سند مهم حساس باشند و ضمن آشنایی کامل با بندها و مصوبات این سند بنیادین در راه اجرا و انتقال آن در مراکز آموزشی در تلاش باشند. گفتنی است، ایجاد تحولات فرهنگی و تربیتی مبتنی بر سبک زندگی ایرانی- اسلامی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مورد توجه قرار گرفته است. از طرف دیگر بازه زمانی‌ای که از تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین گذشته، زمان قابل توجهی است که ضرورت ارزیابی عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش در این باره را گوشزد می‌کند.  به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده که شورایعالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی عملکرد این وزارتخانه را در حوزه اجرای بندها و مصوبات سند تحول بنیادین ارزیابی کنند. فراموش نکنیم که سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش یک سند تشریفاتی و تزئینی نیست و باید بیشتر و بهتر از گذشته مورد ارزیابی اقشار گوناگون فرهنگیان، معلمان، دبیران، مدیران و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان وزارتخانه آموزش‌وپرورش قرار گیرد.
 


Page Generated in 0/0063 sec