printlogo


کد خبر: 154809تاریخ: 1394/12/16 00:00
وزارت ورزش و اصرار برای باطل کردن اساسنامه فدراسیون فوتبال
تلاش برای تعلیق

در شرایطی که مشخص است وزیر ورزش علاقه‌ای به ادامه حضور علی کفاشیان در  پست رئیس فدراسیون ندارد، رئیس اداره حراست وزارت ورزش، 2 موضوع مهم را پیش کشیده است؛ مساله اول این بحث که اساسنامه باید به تایید دولت برسد و دوم اینکه حراست باید نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال را از نظر امنیتی تایید کند.  موضوع اساسنامه و تایید آن توسط هیأت دولت یک مساله حقوقی است اما از آنجا که فدراسیون فوتبال به عنوان یک تشکل غیردولتی تنها باید پاسخگوی فیفا باشد ضرورتی در انجام آن ندارد. همچنین، موضوع تایید صلاحیت‌ها
(از نظر عمومی و امنیتی) نیز مساله تازه‌ای است چراکه در اساسنامه فدراسیون در این‌باره پیش‌بینی شده است.  رضا حسنی‌خو در این‌باره گفته است: چنانچه مدارک و اسامی نامزدها سریع‌تر به دست ما برسد، تلاش می‌کنیم نتایج استعلام‌ها را تا پایان فروردین سال آینده اعلام کنیم. توجه داشته باشید که انتخابات فدراسیون در تاریخ 12 اردیبهشت برگزار می‌شود و طبعاً موضوع استعلام که یادآور موضوع نظارت در انتخابات سیاسی است، علاوه بر آنکه حاشیه‌های زیادی را به‌وجود خواهد آورد جا را برای اعمال سلیقه باز می‌گذارد. ضمن آنکه با توجه به کمبود زمان برای شکایت‌های احتمالی و رسیدگی به آنها، احتمال التهاب در فضای فوتبال هم وجود دارد.  در این شرایط، اگر علی کفاشیان بنا را بر عدم همکاری با وزارتخانه  و ارسال گزارش به فیفا بگذارد بدون شک با همین مصاحبه نیز احتمال تعلیق فوتبال ایران به دلیل دخالت مشهود مقامات دولتی وجود دارد؛ چیزی که یک‌بار با ساده‌انگاری مسؤولان وقت وزارت ورزش به آن دچار شده‌ایم و بهتر است برای دومین‌بار برای ما اتفاق نیفتد.  در نهایت، اینکه چرا میل هیچ دولت و وزیری به اعمال نظر در فوتبال فروکش نمی‌کند از آن معماهای بزرگ است که البته پاسخ آن را باید در اهمیت فوتبال جست‌وجو کرد. ورزشی که مهم‌ترین تفریح جامعه ماست و البته علی کفاشیان برای اداره آن گزینه مناسبی به‌نظر نمی‌آید؛ کفاشیان که امروز با شوخی و خنده در پاسخ به سوال‌های جدی خبرنگاران از رویارویی با وزیر فرار کرده و گفته است روزی 3-2 بار نظرش عوض می‌شود و نمی‌داند در انتخابات بعدی حضور پیدا می‌کند یا نه.
حسنی‌خو: سازمان بازرسی خواسته اساسنامه فوتبال به تصویب هیات‌دولت برسد
سازمان بازرسی کل کشور از وزیر ورزش خواسته است اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال به تصویب هیات دولت برسد. رضا حسنی‌خو، مدیرکل مرکز حراست وزارت ورزش می‌گوید اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال مطابق نامه سازمان بازرسی کل کشور مصوبه هیات دولت را ندارد و باید مراحل قانونی آن طی شود. حسنی‌خو درباره نبود مصوبه برای اساسنامه فعلی فدراسیون فوتبال گفت: اساسنامه فعلی مطابق نامه سازمان بازرسی کل کشور مصوبه هیات دولت را ندارد و آنها در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان خواسته‌اند مطابق قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیر دولتی، اساسنامه فدراسیون فوتبال مصوبه هیات‌وزیران را داشته باشد. مشاور وزیر ورزش و جوانان درباره ادعای تایید اساسنامه در دولت توسط مسؤولان ورزش و سرپرست وقت فدراسیون فوتبال در سال 1386 که در مقدمه اساسنامه فعلی هم ذکر شده است، گفت: این اتفاق با استعلام سازمان بازرسی کل کشور از دولت نیفتاده است و آنها باید پاسخگو باشند. مدیر کل حراست وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: سازمان بازرسی کل کشور در این مورد با مسؤولان فدراسیون فوتبال هم جلسه‌ای داشته و این موارد به آنها هم اعلام شده است. حسنی‌خو درباره نحوه استعلام برای نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال گفت: این موضوع در 2 بخش خواهد بود، یکی صلاحیت‌های عمومی که با هیات 3 نفره است و بخش دوم صلاحیت‌های امنیتی که این موضوع بر عهده حراست وزارت ورزش و جوانان است. وی درباره زمان اعلام اسامی قطعی برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال افزود: هر چه سریع‌تر مدارک و اسامی نامزدها به دست ما برسد تلاش می‌کنیم نتایج استعلام‌ها را تا پایان فروردین سال آینده اعلام کنیم. مشاور وزیر ورزش و جوانان و مدیر کل حراست درباره تامین امنیت بازی‌های بین‌المللی در ایران گفت: خوشبختانه در روزهای گذشته شاهد برگزاری چند بازی در سطح لیگ قهرمانان آسیا و حتی میزبانی بازی‌هایی که فیفا به ایران واگذار کرده، بودیم. همان‌طور که همه ملاحظه کردند مشکلی نداشتیم و در امنیت و صحت کامل پذیرای میهمانان خارجی و تیم‌ها بودیم.
کفاشیان: اساسنامه فدراسیون قانونی است
رئیس فدراسیون فو‌تبا‌ل می‌گوید برای حضور در انتخابات مردد است، هر چند که اگر قرار باشد در انتخابات حاضر شود، نیاز به مجوز نهادی ندارد. علی کفاشیان در حاشیه مراسم روز درختکاری در آکادمی ملی فوتبال درباره پرداخت نشدن حق پخش از سوی صداوسیما، اظها‌ر کرد: ما به نظرات مردم احترام می‌گذاریم و باید به خواسته‌های آنها احترام بگذاریم. در تمام دنیا حق پخش تلویزیونی پرداخت می‌شود و نمی‌توانیم از حضور مردم و دوربین‌ها در ورزشگاه جلوگیری کنیم. سازمان لیگ این پرونده را پیگیری می‌کند و به دنبال نهایی کردن آن هستیم. از صداوسیما هم تشکر می‌کنیم که به نظرات مردم احترام می‌گذارد! کفاشیان در واکنش به اظهارات نصرالله سجادی مبنی‌بر اینکه او برای حضور در انتخابات فدراسیون فو‌تبا‌ل نیاز به مجوز وزارت ورزش و جوانان دارد، گفت: فکر نمی‌کنم نیازی به مجوز باشد. فدراسیون فو‌تبا‌ل یک نهاد مستقل است و اساسنامه آن 9-8 سال پیش در هیات وزیران به تصویب رسیده و اجرا شده است. نیاز به اجازه نهاد خاصی نداریم. رئیس فدراسیون فو‌تبا‌ل در ادامه در واکنش به اینکه گفته می‌شود اساسنامه فعلی فدراسیون 8 سال پیش به تصویب هیات وزیران نرسیده است، گفت: این اساسنامه در دوران ریاست کیومرث هاشمی، سرپرست فدراسیون فو‌تبا‌ل به هیات‌وزیران ارائه شد و آنها این اساسنامه را تایید کردند. بعد هم در سال 90 اصلاحیه جدیدی صادر شد که نیاز به تصویب نداشت. اینکه می‌گویند اساسنامه قانونی نیست، غلط است و شاید حضور من باعث این صحبت‌ها می‌شود. مجمع کاری به این صحبت‌ها ندارد و با توجه به اساسنامه پیش می‌رود. کفاشیان درباره اینکه چه زمانی نامزد شدن یا نشدنش در فدراسیون فو‌تبا‌ل قطعی می‌شود، گفت: هنوز تا 22 اسفندماه زمان داریم و در طول این زمان در مورد ماندن یا رفتنم فکر می‌کنم. خودم هم برای نامزد شدن مردد هستم. کفاشیان در ادامه درباره بحث‌های مختلف در مورد ریاست مجمع فدراسیون فو‌تبا‌ل گفت: زمانی که معاونت ورزشی تر‌بیت ‌بدنی را برعهده داشتم اساسنامه توسط هیات دولت مصوب شد و از آنجایی که مدیر کل‌ها مشغله زیادی دارند و نمی‌توانند نظر ورزشی مناسبی را بدهند و اینکه آنها ارتباط زیادی با هیات‌های ورزشی استان ندارند بهتر این بود که ریاست مجمع را فرد دیگری برعهده بگیرد. خود ما هم سالانه یک‌بار با هیات‌های ورزشی در ارتباط هستیم و بیش از این نمی‌توانیم از آنها اطلاعات کسب کنیم. طبق اساسنامه قبل مدیر کل نمی‌تواند رئیس مجمع باشد.
 


Page Generated in 0/0053 sec