printlogo


کد خبر: 154814تاریخ: 1394/12/16 00:00
نماز پیروزی شیعه و سنی با حضور فرماندهان حشدالشعبی در صلاح‌الدین اقامه شد
خیز ارتش عراق برای آزادی موصل

گروه بین‌الملل: 30 هزار نیروی ارتشی و امنیتی عراقی در حال برنامه‌ریزی برای حمله به شهر موصل، به منظور بازپس‌گیری آن از گروه تروریستی داعش هستند. این در حالی است که دخالت نیروهای ویژه آمریکایی در این عملیات و هدایت آن از سوی پنتاگون باعث شده است بسیج مردمی عراق از شرکت در آن انصراف دهد. علاوه بر این فرماندهان حشدالشعبی با  طرح‌ریزی حملات هوایی توسط آمریکایی‌ها که در عملیات آزادسازی رمادی هم به ویرانی بخش عمده مناطق مسکونی مرکز الانبار و قتل و آوارگی تعداد زیادی از ساکنان منجر شده بود مخالف هستند. علاوه بر شورای استانی نینوا که تحت نفوذ عناصر بعثی و سیاستمداران مورد حمایت سعودی هستند، هفته پیش با مشارکت نیروهای بسیج مردمی در عملیات آزادسازی شهر موصل از سیطره گروه تروریستی- تکفیری داعش مخالفت کرده بود.
با این حال نخست‌وزیر عراق با درخواست‌های مطرح‌شده برای عدم مشارکت حشدالشعبی در عملیات آزادسازی موصل مخالفت کرده است. به گزارش العالم، حیدر العبادی در کنفرانسی با عنوان «همبستگی ملی»  برای آزادسازی مناطق غرب کشور در استان الانبار در غرب عراق گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند هیچ عراقی را از مشارکت در عملیات آزادسازی خاک کشورش بازدارد، زیرا منافع ملی برای ما مهم‌ترین اولویت است. شخصیت‌های سیاسی نباید در امور نظامی مداخله کنند و من اجازه نخواهم داد دخالت شخصیت‌های سیاسی باعث به خطر افتادن نیروهای امنیتی شود؛ دخالتی که هدف از آن فقط راضی کردن برخی طرف‌ها است». العبادی روز جمعه  وارد شهر سامراء در 40 کیلومتری تکریت مرکز استان صلاح‌الدین شد و با فرماندهان نظامی دیدار کرد تا از آخرین جزئیات مربوط به عملیات نظامی غرب سامراء مطلع شود و از مناطق تازه آزادشده بازدید کند.
همزمان روحانی‌های شیعه نجف و مفتی‌های سنی استان صلاح‌الدین، نماز جمعه جنوب سامرا را با حضور فرماندهان بسیج مردمی، به صورت مشترک اقامه کردند و آن را «نماز پیروزی» خواندند. نماز جمعه اتحاد شیعه و سنی در منطقه بارگاه سیدمحمد واقع در منطقه بلد در جنوب سامرا با حضور روحانی‌های نجف اشرف و روحانی‌های سنی عراقی که از مساجد لندن به استان صلاح‌الدین آمده بودند، برگزار شد. در این نماز جمعه فرماندهان بسیج مردمی صاحب نقش در آزادسازی استان صلاح‌الدین نیز شرکت کردند.
پنتاگون: موصل امسال آزاد نمی‌شود!
 اما سخنگوی آمریکایی فرماندهی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدتروریسم، در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران در واشنگتن گفت: «8 تا 12 تیپ از نیروهای عراقی و 2 تیپ از نیروهای کُرد پیشمرگ، در حال آماده‌شدن برای عملیات بازپس‌گیری موصل هستند». پیش‌تر سرتیپ ستاد «اسماعیل المحلاوی» فرمانده عملیات الانبار از رسیدن نیروهای کمکی نظامی شامل تیپ زرهی مکانیزه و نیروهای ویژه یگان هشتم ارتش و یگان‌هایی از مبارزان عشایر به مناطق الحامضیه و البوعیثه در شرق رمادی خبر داده بود. سرهنگ کریستوفر کارفر همچنین پیش‌بینی کرد حدود 10 هزار تن از عناصر تروریست داعش، در موصل با نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگ درگیر شوند. این نظامی پنتاگون  گفت که فرماندهی نظامی عراق، توقع دارد بازپس‌گیری موصل در همین سال، تحقق یابد اما او  این پیش‌بینی را خوش‌بینانه ارزیابی کرد و اعلام کرد آمریکایی‌ها ارزیابی ویژه به خود را در این زمینه ارائه خواهند داد. کارفر همچنین خبر داد عناصر داعش، در آستانه حمله به موصل، خانواده‌های خود را به خارج از این شهر، کوچانده‌اند.
 


Page Generated in 0/0060 sec