printlogo


کد خبر: 154815تاریخ: 1394/12/16 00:00
ترکیه همچنان ناقض آتش‌بس سوریه

گروه بین‌الملل: بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، کامیون‌های حامل اقلام و تسلیحات برای تروریست‌های حاضر در سوریه هر روز از ترکیه وارد این کشور جنگ‌زده می‌شوند. به گفته ژنرال سرگئی کورالنکو، رئیس مرکز مصالحه روسیه در سوریه،کاروان‌های کامیونی حامل اقلام کمکی و تسلیحات به طور تمام‌وقت از خاک ترکیه وارد سوریه شده و فقط به مناطقی می‌روند که تحت تصرف گروه‌های تروریستی جبهه النصره و احرارالشام هستند». این در حالی است که دولت آنکارا همچنین به موارد متعدد از تجارت نفتی غیرقانونی با گروه تروریستی داعش متهم است. روسیه نیز تصاویری که ظاهرا حرکت کامیون‌های نفتکش از مناطق تحت تصرف داعش در سوریه به سوی ترکیه را نشان می‌دهد، منتشر کرده است. کورالنکو افزود گروه‌های تروریستی ظرف روزهای پایانی هفته گذشته 41 مرتبه توافق آتش‌بس را نقض کرده‌اند: «7 مورد نقض آتش‌بس در هر یک از استان‌های ادلب و دمشق، 4 مورد در هر یک از استان‌های درعا و حمص، 3 مورد در استان لاذقیه، 2 مورد در استان قنیطره و یک مورد استان حما رخ داده است». توافق آتش‌بس در سوریه با حمایت روسیه و آمریکا از 8 اسفند اجرایی شد. دولت دمشق اعلام کرد در صورتی توافق را می‌پذیرد که عملیات نظامی علیه داعش و جبهه النصره ادامه یابد. در این میان ترکیه یکی از حامیان اصلی گروه‌های معارض دولت سوریه به شمار می‌رود و علاوه بر آموزش دادن و مسلح کردن عناصر این گروه‌ها، ورود آنان را به این کشور جنگ‌زده تسهیل می‌کند.
ادامه پیروزی‌های سوری
نیروهای ارتش سوریه طی یک عملیات منحصربه‌فرد در حومه دمشق  ۲۹ تن از تروریست‌های النصره و جیش‌الاسلام را که قصد پیشروی به سمت مواضع آنها در اطراف دانشکده کشاورزی واقع در نزدیکی ایستگاه فضایی در مرج‌السلطان داشتند، به هلاکت رساندند. یک افسر میدانی سوری به خبرگزاری تسنیم گفت که عملیات امنیتی منحصربه‌فرد ارتش سوریه در مناطق تل کردی، الریحان و الشیفونیه در غوطه شرقی دمشق منجر به هلاکت 3 سرکرده میدانی جبهه تروریستی النصره شده است. همچنین ارتش و نیروهای مقاومت مردمی دهکده راهبردی البیارات را بین حمص و شهر اشغال‌شده پالمیرا طی نبردی سخت از دست داعش آزاد کردند. این دستاورد در دنباله آزادی چند میدان نفت  در اطراف حمص توسط کمیته‌های مقاومت مردمی طی روزهای پیش از آن صورت گرفت. در همین حال استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه دیروز گفت توافق آتش‌بس به‌رغم تخلفات اندک در سراسر سوریه برقرار است  اما پابرجا ماندن آن را تضمین نمی‌کند.
جیش‌الاسلام آتش‌بس  را قبول ندارد
گروهک تروریستی موسوم به «جیش‌الاسلام» که به صورت رسمی و علنی تحت حمایت سعودی‌ها قرار دارد عدم پایبندی‌اش به برقراری آتش‌بس را اعلام کرد. این گروهک تروریستی که پس از هلاکت سرکرده معروفش «زهران علوش»، موقعیت قدرتمند خود در جنوب سوریه و حوالی دمشق را از دست داده است در هفته‌های اخیر سعی کرد دیگر نیروهای تکفیری داعش و جبهه النصره را در شمال و غرب سوریه تحت عنوان یک گروه معارض ظاهرا غیرتکفیری مورد حمایت غرب  جذب کند. اما سعودی‌های «جیش‌الاسلام» پس از آنکه با کنار کشیدن ترکیه در این کار ناکام ماندند و در عین حال نتوانستند روس‌ها را مجاب کنند که این گروه تکفیری نبوده و شامل آتش‌بس نمی‌شود با صدور بیانیه‌ای از زبان فرماندهان این گروه مدعی شده‌اند آن را قبول ندارند. طبق ادعای جیش‌الاسلام، ارتش سوریه در حال بسیج کردن نیروهایش به منظور سیطره بر مناطق تحت سیطره افراد مسلح است. همچنین «محمد زهران» مسؤول سیاسی این گروهک تروریستی مدعی شد ارتش نظام سوریه چندین‌بار آتش‌بس را نقض کرده و از انواع سلاح‌ها از جمله سیلندرهای گازی استفاده کرده است.


Page Generated in 0/0055 sec