printlogo


کد خبر: 154818تاریخ: 1394/12/16 00:00
اوبامای جمهوری‌خواهان از انتخابات ریاست جمهوری کنار کشید
پایان کار کارسون

گروه بین‌الملل: دکتر بازنشسته‌ای  که قرار بود اوبامای جمهوری‌خواهان باشد هنوز نیامده از سیاست هم بازنشسته شد. بن کارسن پس از اینکه رفته رفته جایگاه خود را در کارزار انتخاباتی جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری به‌عنوان رقیب اصلی دونالد ترامپ از دست داد و در هیچ یک از انتخابات‌های مقدماتی در 17 ایالت مختلف اقبالی به دست نیاورد در  جایگاه نامزد چهارم و بدون بخت حزب کنار کشید.
او که از جمهوری‌خواهان محافظه‌کار و مذهبی به شمار می‌آید در ابتدا به خاطر محبوبیت رسانه‌ای‌اش به‌عنوان بزرگ‌ترین جراح ایالات متحده به سرعت در میان
17  نامزد مورد تایید جمهوری‌خواهان چهره شد و  از شهریور تا آذر امسال در همه نظرسنجی‌ها پس از دونالد ترامپ جایگاه دوم را داشت. اما او نه سیاستمدار بود و نه دارای پشتوانه سیاسی، در نتیجه در همان نخستین دور انتخابات ایالتی مورد سوءاستفاده رقبا قرار گرفت و تد کروز، نامزد مورد حمایت طیف نومحافظه‌کار با ایجاد شایعه کنار کشیدن کارسون در شب انتخابات محلی آیووا، رای اکثر حامیان او را به سوی خود جلب کرد. این جراح بازنشسته مغز و اعصاب پس از آنکه عملا در مکاره انتخاباتی بزرگ هفته پیش یا همان «سه‌شنبه بزرگ» در مقابل 3 نامزد اصلی حزب محو شد طی یک سخنرانی در کنفرانس «اقدام سیاسی محافظه‌کاران» در واشنگتن اعلام کرد: «کارزار انتخاباتی را ترک می‌کنم». این دکتر بازنشسته 64  ساله چند روز پیش اعتراف کرده بود در کارزار انتخاباتی خود یک «مسیر سیاسی رو به جلو» نمی‌بیند. او چنین توجیه کرد: «افراد زیادی هستند که مرا دوست دارند اما به من رای نمی‌دهند». البته کارسن اعلام نکرد از کدام 4 نامزد باقیمانده حزب جمهوری‌خواه در انتخابات حمایت خواهد کرد که این موضوع محبوبیت غیرسیاسی‌اش را هم زیر سوال برد، چرا که این مساله نشان می‌دهد او هیچ جایگاهی در افکار عمومی برای خود قائل نیست تا از آن به ‌عنوان ابزاری برای معامله سیاسی با یکی از نامزدها استفاده کند.  کارشناسان معتقدند کارسن به خاطر عملکرد ضعیفش در مناظره‌های انتخاباتی محبوبیتش را از دست داد آن هم در شرایطی که خیلی‌ها فکر می‌کردند این جراح معروف می‌تواند به‌عنوان یک تازه‌وارد سیاست نقش یک نجات‌دهنده متفاوت، نظیر اوباما را برای حزب در حال فروپاشی جمهوری‌خواهان بازی کند.
اگرچه او هنوز مدعی است همچنان برای «نجات ملت آمریکا» تلاش خواهد کرد اما معلوم نیست این کار را در چه چارچوبی انجام خواهد داد. مثلا در ادوار ابتدایی انتخابات مقدماتی اعتراف کرده بود از سوی جمهوری‌خواهان به او فشار آورده می‌شود که به نفع ترامپ کنار برود، حال آنکه ترامپ دشمن شماره یک حقوق مهاجران و رنگین‌پوستان شناخته می‌شود و مورد حمایت افراطی‌ترین نژادپرستان یانکی یعنی کوکلاکس‌کلان‌ها قرار گرفته و حمایت کارسون از او به منزله خودکشی خواهد بود. پس از کناره‌گیری بن کارسون و جب بوش در حال حاضر جان کاسیچ تنها نامزد بدون بخت حزب جمهوری‌خواه است که همچنان در کارزار باقی مانده است.
 


Page Generated in 0/0060 sec