printlogo


کد خبر: 154821تاریخ: 1394/12/16 00:00
چهارگوشه

دستگیری لولا به اتهام  فساد
با دستگیری رئیس‌جمهور سابق برزیل، اعتبار دولت چپگرای برازیلیا که آخرین پایگاه قدرتمند ایستادگی در مقابل سلطه واشنگتن محسوب می‌شود بشدت آسیب دید و شاید در معرض سقوط قرار بگیرد. به گزارش بی‌بی‌سی، «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور سابق برزیل روز جمعه به اتهام دست داشتن در پرونده پولشویی و فساد مالی شرکت ملی نفت این کشور با نام «پتروبراس» دستگیر شد و قرار است بزودی مورد بازجویی قرار بگیرد. البته او خود را از همه اتهامات مطرح‌شده مبرا می‌داند. 2 دوره پیاپی ریاست‌جمهوری لولا در برزیل در سال ۲۰۱۱ تمام شد اما او را همچنان پدر معنوی دولت خانم روسف و حزب کارگر می‌دانند. اما  دستگیری‌ها و بازجویی‌ها در ارتباط با پرونده فساد پتروبراس به همین جا ختم نخواهد شد چرا که به گفته مقامات رسمی ۳۳ مجوز تفحص و ۱۱ مجوز بازداشت دیگر هم صادر شده و ۲۰۰ مامور پلیس نیز برای به سرانجام رساندن این کار در 3 ایالت «ریو دو ژانیرو»، «سائوپائولو» و «باهیا» به حال آماده‌باش درآمده‌اند. جالب آنکه روسف هم بار اتهامات مشابهی را به دوش می‌کشد. گفته می‌شود طی یک دهه گذشته حدود 8/3 میلیارد دلار جابه‌جایی غیرقانونی در این شرکت صورت گرفته و برخی از پول‌های کثیفی که در بده‌بستان‌های شرکت پتروبراس به‌دست آمده، خرج رقابت‌های انتخاباتی  روسف در سال ۲۰۱۰ شده است.

توقیف کشتی کره‌شمالی در فیلیپین
اولین مورد از تحریم‌های جدید و سختگیرانه علیه دولت پیونگ‌یانگ که چهارشنبه گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده بود توسط دولت فیلیپین به اجرا درآمد که یک کشتی باربری کره‌شمالی را توقیف کرد. دفتر ریاست‌جمهوری فیلیپین دیروز اعلام کرد کشتی باربری «جین تنگ» پس از توقیف به بندر سوبیک در شمال‌شرقی مانیل منتقل شده است؛  قرار است این کشتی به مدت 3 روز برای بازرسی در این بندر که در نزدیکی یک پایگاه دریایی آمریکا قرار دارد، بماند.  گارد ساحلی فیلیپین نیز اعلام کرد در بازرسی‌های اولیه این کشتی که بار آن  دانه‌های روغن پالم است مورد ممنوعه‌ای در ارتباط با تحریم‌های سازمان یافت نشده است و خدمه کشتی با ماموران همکاری کاملی داشته‌اند.

برق سوریه وصل شد
در پی خاموشی بی‌سابقه در سوریه، یک منبع در وزارت برق این کشور به تسنیم گفت که دلیل قطعی برق سراسری ایراد فنی در فلکه‌های گاز بود که این مسأله از سال 1991 میلادی تاکنون بی‌سابقه بوده است. برق سراسری سوریه که از ابتدای روز جمعه به طور ناگهانی قطع شده بود تا نیمه‌شب در همه استان‌های تحت کنترل نظام دمشق دوباره وصل شد.

تجاوز 50 کشیش
به  کودکان بی‌سرپرست
موضوع انحراف و تجاوز جنسی کشیشان و فرستادگان مذهبی غربی به کودکان  در گوشه و کنار جهان ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. کلیسای کاتولیک اگرچه اتهامات اخیر نمایندگانش را تایید کرده اما هنوز در پذیرش ارتکاب چنین جرائمی از سوی اسقف‌ها و کشیش‌ها اکراه دارد. هفته پیش اعلام شد که صدها کودک، قربانی تجاوز از سوی حدود 50 کشیش شده‌اند. به گزارش العالم، بخش‌هایی از تخلفات کشیشان اخیرا در گزارشی از هیات عالی منصفه ایالت پنسیلوانیای آمریکا منتشر شده است. این گزارش پس از آن منتشر شد که دادگاه این ایالت یک کشیش کاتولیک را در ارتباط با تعرض جنسی به کودکان در یک مرکز پناهندگی در هندوراس به بیش از 16 سال حبس محکوم کرد. با این وجود، اسقف‌ها بر بسیاری دیگر از موارد مشابه تعرض جنسی که بدون محاکمه مانده است، سرپوش گذاشته‌اند. هیات عالی منصفه ایالت پنسیلوانیای آمریکا همچنین یک کشیش 70 ساله به نام جوزف موریزیو را در ارتباط با تعرض‌های جنسی مکرر به کودکان تحت پوشش سازمان خیریه متهم کرد. همچنین به گفته دادستان کل هند، دادگاهی در جنوب این کشور برای یک کشیش مسیحی به علت تعرض جنسی به دختری
12 ساله حکم قضایی صادر و وی را به 40 سال حبس محکوم کرد.  پاستور سانیل کیه جیمز  کشیش 35 ساله مسیحی به این دختر که عضو گروه جیش‌الخلاص در ایالت کرالا در استان تریشور هند بود، تعرض کرده است.
 


Page Generated in 0/0030 sec