printlogo


کد خبر: 155169تاریخ: 1394/12/25 00:00
بورس

 بورس ۸۰ هزار واحدی شد
شاخص کل بورس اوراق بهادار با۸۴۰ واحد رشد از مرز ۸۰ هزار واحد گذشت.
به گزارش فارس، شاخص بورس تهران دیروز با 840 واحد رشد از مرز 80 هزار واحد عبور کرد و روی 80 هزار و 214 واحد ایستاد. چهارشنبه گذشته نیز شاخص کل بورس بیش از 1000 واحد رشد را به ثبت رساند. ارزش بازار سهام دیروز رقم 347 هزار و 972 میلیارد تومان را به ثبت رساند.


تولید ناخالص داخلی به 1005 تریلیون تومان رسید
براساس اعلام مرکز آمار ایران ارزش محصول ناخالص داخلی به قیمت بازار در کشور در سال 1392 به رقم 1004 هزار و 908 میلیارد تومان و خالص صادرات کالا و خدمات کشور به 60 هزار و 206 میلیارد تومان رسیده است. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در کشور، براساس این گزارش به 169 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده که سهم آن در اقتصاد به 8/16 درصد رسیده است. گفتنی است، سهم خدمات 03/49، سهم معدن 6/25، سهم کشاورزی 5/12، سهم آب، برق و گاز 7/7 و سهم ساختمان 8/4 درصد از ارزش افزوده بخش‌های مختلف اقتصادی در محصول ناخالص داخلی کشور در سال 1392 بوده است. در بخش سیاسی نیز بالاترین رقم مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری به میزان 8/84 درصد در سال 1388 بوده و کمترین میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست‌جمهوری مربوط به سال 72 به میزان 7/50 درصد و مشارکت مردم در دوره یازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1392 به میزان 2/76 درصد بوده است. طبق آخرین برآورد جمعیتی در سال 1393 جمعیت کشور 77 میلیون و 856 هزار نفر برآورد شده است.


فعالان اقتصادی اسکاندیناوی در ایران
سومین گردهمایی ایران- اروپا به میزبانی شهر زوریخ سوییس، در روزهای 14 و 15 اردیبهشت95 برگزار خواهد شد. یکی از اهداف این گردهمایی، آشنایی و قدرت بخشیدن به فعالان بخش خصوصی ایرانی برای ایجاد شبکه‌های ارتباطی و همکاری اقتصادی با فعالان و صاحبنظران اقتصادی از کشورهای مختلف دنیا است. اسفندیار باتمانقلیچ، بنیانگذار فروم ایران- اروپا درباره سومین دوره این رویداد می‌گوید: «سهم روابط ایران و اروپا تنها محدود به ارتباط تجاری و اقتصادی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا نمی‌شود. در شرایط حال حاضر اقتصاد ایران، حضور شرکت‌های بین‌المللی از دیگر کشورهای دنیا مانند کشورهای حوزه اسکاندیناوی در کنار دیگر قدرت‌های اقتصادی دنیا می‌تواند نقش بسزایی در تحولات اقتصادی رو به رشد ایران داشته باشد. بر این اساس، در این فروم قدرتمندترین شرکت‌های اروپایی فعال در ایران، حاضر خواهند بود تجربیات خود را درباره نحوه فعالیت اقتصادی در ایران با حاضران در گردهمایی به اشتراک بگذارند». امید غلامی‌فر، از فعالان اقتصادی حوزه کشورهای شمال اروپا درباره همکاری‌های مشترک ایران با کشورهای این حوزه نیز می‌گوید: «با توجه به اینکه ارتباط و مناسبات قوی و قابل توجه اقتصادی و تجاری بین کشورهای شمال اروپا برقرار است، فعالان اقتصادی این کشورها تمایل بسیاری برای انتقال و گسترش این تعاملات با کشورهای دیگر بویژه ایران دارند».


تولیدکنندگان منتظر معجزه نباشند
امروز همچنان بازار در رکود به سر برده و تولیدکنندگان سردرگم هستند بنابراین تولیدکنندگان نباید درسال ۹۵ توقع معجزه داشته باشند.  آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در رشد منفی صنعت در سال جاری تأثیرگذار بودند، اظهار داشت: یکی از این موضوعات را می‌توان رکود در سطح بازار دانست. در شرایط رکود، داد و ستدی در سطح بازار انجام نمی‌شود و همین موضوع مانع بزرگی برای رشد صنعت است.  وی ادامه داد در سال جاری وضع بازارهای بین‌المللی نیز مناسب نبود و این موضوع باعث شد تولیدکنندگان بیشتر بر فروش محصولات خود در داخل کشور تمرکز کنند غافل از آنکه بازار داخلی نیز با رکود روبه‌رو بود و نتوانستند به سود مناسبی دست پیدا کنند.


Page Generated in 0/0054 sec