گروه اقتصادی: حتی وسوسه مسافرت نوروز و افت قیمت نیز شهروندان را برای خرید خودرو ترغیب نکرد. البته قهر مردم با بازار فقط دامنگیر خودرو نشد بلکه در دیگر بازارها نیز چنین سردی و عدم استقبالی را میتوان به روشنی دید. بنابراین در روزهای پایان سال ۹۴ رکود همچنان بر بازار حکمران است و لجبازی خریداران گویا قرار است به سال ۹۵ برسد. البته خرید و فروش در بازار پوشاک و آجیل کم و بیش رونق دارد و بسیاری از صنوف، روزهای به نسبت پر جنب و جوشی را میگذرانند. حتی بازارهایی که فعالانشان تا پیش از این، از نخریدن کالاهایشان از سوی مردم نالان بودند، چند هفتهای هست که راضیتر از قبل به نظر میرسند. اما همه بازارها این طور نیستند. بازار خودرو همچنان سوت و کور است و رونقی در آن به چشم نمیخورد. ماههای رکود بازار خودرو البته از سال هم گذشته است و یک سال و نیمی هست که بازار خودرو با رونق چندانی مواجه نیست و گویا قصد هم ندارد به این زودیها به آن خاتمه دهد. فعالان بازار خودرو هم کمتر امیدی به رونق بازار حداقل در ماههای ابتدای سال ۹۵ دارند. آنها میگویند زودترین زمانی که شاید بازار خودرو از رکود خارج شود، تابستان سال آینده است که شاید همزمان با آغاز سفرهای تابستانی، بازار رونق را به خود ببیند. بنابراین نزدیکترین امیدی که میتوان به رونق بازار خودرو داشت، حداقل ۴ تا ۵ ماه دیگر است. یکی از فعالان بازار خودرو در رابطه با رکود عمیقی که بازار خودرو را در بر گرفته، به مهر میگوید: امسال اوضاع متفاوت از سالهای قبل است، یعنی شاید نسبت به سال قبل، حتی تقاضا برای خرید و فروش خودرو کاهش یافته است. او میافزاید: برخی منتظرند در سال آینده مدلهای جدیدی از خودرو وارد بازار شود و برخی دیگر بر این باورند طرح فروش اعتباری خودرو که از سوی دولت اجرایی شد، سهم عمده تقاضای بازار را ربوده است. به گفته این نمایشگاهدار خودرو، کاهش عرضه خودرو در بازار 2 عامل دارد؛ یکی بحث افت تولید خودرو که ناشی از رکود موجود است و عامل دوم اینکه خودروسازان با توجه به پایان سال، اتمام تعهداتشان در اولویت قرار دارد، بنابراین عرضه خودرو به بازار را کاهش دادند. در این میان کارشناسان هم معتقدند تولیدکنندگان بخش اعظم مشتریان خودرو را جذب کردند، حال آنکه این موضوع به ایجاد یک خلأ در بازار منجر شده است. همچنین کاهش عرضه برخی خودروها در بازار موجب افزایش قیمت آنها شده است؛ حال آنکه قیمت برخی خودروهای موجود در بازار نیز نسبت به هفته گذشته با ثبات همراه بوده است.بر این اساس، هر چند فعالان بازار به رونق نسبی تقاضا در بازار اشاره میکنند اما آنگونه که به نظر میرسد میزان مراجعه مشتریان برای خرید در بازار شب عید سال جاری با سالهای گذشته قابل قیاس نیست. به اعتقاد آنها، تقاضا در سالهای گذشته نسبت به امسال از رشد بیشتری برخوردار بود اما در سال جاری بهدلیل کاهش قدرت خرید مشتریان، فروش نقدی خودرو با مشکلات بسیاری مواجه شده است. گشت و گذاری در بازار هم این را تایید میکند که بازار با رونقی مواجه نیست اما همین خرید و فروش اندکی هم که رقم میخورد، برخی افزایش قیمتهای جزئی را در بازار رقم زده است که البته بیشتر قیمتگذاری است که از سوی فروشنده عنوان میشود و معلوم هم نیست خریداری داشته باشد. به هرحال رکود در بازار حکمران است و به این زودیها هم قرار نیست که دست از سر بازار بردارد.
قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار
هم اکنون قیمت تندر ۹۰E1 در بازار ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰E۲ اتوماتیک ۴۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰E۲ بنزینی ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، دنا ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، رانا ال ایکس یورو ۴ حدود ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند الایکس بنزینی یورو ۴ حدود ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و تندر EF۷ ال ایکس ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. قیمت هر دستگاه سمند SE یورو ۴ حدود ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، سمند SE معادل ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، هایما S۷ اتوماتیک ۸۵ میلیون تومان، آریو ۱۵۰۰ دنده دستی ۴۴ میلیون تومان، آریو ۱۶۰۰ معادل ۵۱ میلیون تومان و برلیانس V۵ معادل ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. تیبا ایایکس ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، تیبا اس ایکس ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تیبا دوگانه سوز ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. پراید ۱۱۱EX معادل ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پراید ۱۱۱SX معادل ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سایپا ۱۳۱SE معادل ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پارس تندر فیس لیفت لوگان ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چانگان ایدو ۶۳ میلیون تومان، رنو ساندرو ۵۰ میلیون تومان و رنو کولیوس ۱۴۶ میلیون تومان است.
واردات خودروهای ممنوعه ناگهان آزاد شد
دولت با محوریت وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد در واپسین روزهای سال ۹۴ تصمیم گرفت مجوز ناگهانی برای ترخیص خودروهای ممنوعه وارداتی مانده در گمرک صادر کند. به گزارش مهر، بر این اساس سازمان ملی استاندارد در نامهای به دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت ضوابط ترخیص این خودروها را اعلام کرده است. در نامه همایون نکونام، مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران آمده است: «پیرو نامههای صادره، موضوع فهرست خودروهای سبک مجاز برای واردات در سال ۹۵ خواهشمند است دستور فرمایید درباره بندهای یک و ۴ ماده ۱۱ آییننامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات مبنی بر اینکه کالاهایی که ورود آنها ممنوع اعلام میشود، در صورتی که قبل از ممنوعشدن یا تغییر شرط ورود یا افزایش سود بازرگانی ثبت سفارش شده باشند و کالا در گمرک موجود بوده و در دفاتر گمرکی به ثبت رسیده باشد، قابل ترخیص خواهند بود.