printlogo


کد خبر: 155242تاریخ: 1394/12/26 00:00
کاهش حضور نظامی روس‌ها در سوریه و سفر فوری فیصل مقداد به ایران
پیش‌بینی امتیاز بزرگ!

گروه سیاسی: کاهش نیروهای نظامی روسیه در سوریه، در روزهای نخست آتش‌بس میان طرف‌های درگیر، گمانه‌زنی‌های زیادی را به دنبال داشته است. حضور فیصل مقداد، قائم‌مقام وزارت خارجه سوریه در ایران نیز به این گمانه‌زنی‌ها دامن زده است. به گزارش «وطن‌امروز»،  فیصل دیروز دیدارهایی با علی‌اکبر ولایتی و علی لاریجانی داشت. اظهارات علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در این‌ باره قابل‌توجه بود. ولایتی  سفر فیصل مقداد را در این مقطع زمانی مهم ارزیابی و تصریح کرد: سفر شما را در این مقطع که گفت‌وگوها بین دولت سوریه و معارضان در ژنو برقرار است مهم می‌دانیم و امیدواریم همان طوری که در جنگ با دفاع از سرزمین و تمامیت ارضی سوریه موفق شدید، در مذاکرات سیاسی با معارضان غیرتروریست نیز موفق شوید. ولایتی اضافه کرد: ما دائماً با دوستان سوری به صورت منظم جلسات و همکاری داریم و همچنین به صورت منظم به دمشق سفر می‌کنیم و میزبان دوستان سوری هستیم که این رفت‌وآمدها بین 2 کشور طبیعی و ضروری است.
ولایتی همچنین پس از این دیدار در بین خبرنگاران حاضر شد. او درباره کاهش نیروی نظامی روسیه در سوریه گفت: آنچه در اخبار درباره تقلیل نیروهای روسیه در سوریه منتشر شده در حقیقت تغییری در کلیت همکاری‌های بین ایران، روسیه، سوریه و نیروهای متحد مانند حزب‌الله لبنان ایجاد نخواهد کرد. وی ادامه داد:‌ روس‌ها تاکید کرده‌اند در اینکه پایگاه‌های خودشان را دارند و نیروی هوایی ممکن است تقلیل پیدا کند اما حسب مورد براساس برداشت ما هر جا لازم باشد روس‌ها مجددا در این مبارزه بسیار مهم علیه تروریست‌ها شرکت می‌کنند و هرجا لازم باشد مبارزه را تشدید می‌کنند و این چیزی است که ما از مسؤولان بلندپایه روسیه از جمله آقای پوتین شنیده‌ایم. او افزود: لذا با توجه به پیشرفت نیروهای متحد سوریه در جبهه ضد تروریستی و آغاز یک آتش‌بس و مذاکرات ژنو باید بگویم که سوریه و متحدانش از جمله روسیه و ایران دست بالا را دارند و ما نسبت به آینده امیدوار هستیم.
اظهارات ولایتی درباره اینکه متحدان یعنی ایران، روسیه، سوریه و حزب‌الله دست برتر را در مذاکرات ژنو دارند در حالی است که مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی از هماهنگی ایران، روسیه و سوریه برای کاهش نیروهای نظامی روس‌ها در سوریه خبر داده است. محمدی می‌گوید در ازای کاهش نیروی نظامی روس‌ها در سوریه، ائتلاف در انتظار گرفتن یک امتیاز بزرگ از آمریکاست. محمدی در صفحه شخصی خود در تلگرام نوشت: به کار بردن تعبیر خروج نظامی درباره کاری که روسیه در سوریه انجام داده، صحیح نیست. وی افزود: روسیه به‌دلیل احتمال بالای تمدید آتش‌بس تنها استعداد نظامی خود را -که نگه داشتن آن در وضعیت عملیاتی هزینه بالایی داشت - کاهش داده است. به گزارش تسنیم، این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه مطلب خود خاطرنشان کرد: روسیه حتی جزئیات اقدام خود برای کاهش استعداد نظامی‌اش در سوریه را با دمشق و تهران هماهنگ کرده است. محمدی در پایان با تأکید بر اینکه «هنوز برای هر میزان عملیات احتمالی علیه داعش و النصره، ظرفیت روسی عملیات هوایی در سوریه کاملا وجود دارد»، نوشت: اکنون سوال اصلی این است که آمریکا و [جریان] معارض، در ازای این اقدام کدام امتیاز بزرگ را واگذار خواهند کرد؟ هر چه باشد استراتژیست بزرگی پشت همه این ماجراها ایستاده است. در کنار این تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها، اگرچه ایران نسبت به آتش‌بس فعلی میان طرفین خوشبین نیست اما مقامات رسمی ایران به فیصل مقداد قول داده‌اند ایران همچنان پشتیبان سوریه خواهد ماند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در همین راستا به قائم‌مقام وزیر خارجه سوریه گفت: مسیر آینده برای ملت سوریه روشن است و ما امید داریم که جبهه مقاومت در کنار ملت سوریه بتواند هر چه زودتر به آرامش و امنیت دست پیدا کند و مطمئن باشند که جمهوری اسلامی ایران همیشه پشتیبان آنها خواهد بود. وی افزود: ملت سوریه ملت مقاومی است و با پایداری و مقاومت توانسته شرایط بحرانی و حساس را پشت سر بگذارد.
 


Page Generated in 0/0065 sec