printlogo


کد خبر: 155353تاریخ: 1395/1/14 00:00
اردوی تیم‌ملی تحت تأثیر جدایی احتمالی کی‌روش
مرد پرتغالی رفتنی شد؟

 باربد بهراد: اگر کی‌روش روی حرف خود بماند بازی با عمان که با برتری ایران به اتمام رسید آخرین بازی او روی نیمکت تیم‌ملی بود. قبل از شروع بازی ایران و عمان، ملی‌پوشان مرتب در پی جواب این سوال بودند که کی‌روش ماندنی است یا خیر. اگرچه استعفای کی‌روش مربوط به یک ماه قبل بود و تقریبا خیلی‌ها آن را فراموش کردند اما از آنجا که بازی ایران و عمان آخرین مصافی بود که کی‌روش در زمان ریاست کفاشیان روی نیمکت ایران قرار داشت، این شائبه به وجود آمد که شاید تحولات دو ماه آینده به‌گونه‌ای باشد که دیگر کی‌روش را روی نیمکت ایران نبینیم.  این همان خواسته قلبی وزیر ورزش است که بارها صراحتا آن را عنوان کرده است و حتی با پیش کشیدن بحث لمپن‌های خارجی، حمله وسیعی را علیه کی‌روش سازماندهی کرد اما مشکل بزرگ وزیر این است که تیم دولت بویژه رئیس‌جمهور روحانی از سطح محبوبیت سرمربی پرتغالی تیم‌ملی آگاه است و نمی‌خواهد بی‌جهت اقدامی در جهت ریزش محبوبیت خود انجام دهد.  از این رو وزارت ورزش ملزم است مسیر را برای حضور کی‌روش تا پایان مدت قراردادش مهیا کند.  اما سرمربی تیم‌ملی مرتب از فراهم نشدن مقدمات کار حرف می‌زند و گویی اینگونه می‌خواهد به مخاطبان القا کند که چون وزارت ورزش خواهان ماندن من نیست هیچ کمکی نمی‌کند تا من مجبور به استعفا شوم! خبرنگاران نزدیک به تیم‌ملی در یک هفته اخیر شاهد نگرانی وسیع ملی‌پوشان در این زمینه بودند.  بازیکنان مرتب با بعضی از دوستان خبرنگار خود تماس برقرار کردند و درباره آینده کی‌روش از آنها سوالاتی را مطرح کردند.   شاگردان کی‌روش وابستگی بسیار زیادی به این مربی دارند و تقریبا می‌شود اعلام کرد کل اردوی تیم‌ملی خواهان ابقای کی‌روش تا پایان مسابقات جام جهانی 2018 روسیه است. حتی بازیکنان نیمکت‌نشین هم چنین نظری را دارند.  تنها شاید عده‌ای از بازیکنان مغضوب مانند رحمتی، خلعتبری و عقیلی از ته دل آرزوی خروج کی‌روش را داشته باشند تا مقدمات بازگشت خودشان به تیم‌ملی مهیا شود. بازیکنان تیم‌ملی به خاطر همین موضوع با یکدیگر قرار گذاشتند طی روزها و هفته‌های آینده بیشترین حمایت را از آقای کوچ (لقبی‌ که  از سوی بازیکنان و کادر فنی  به کی‌روش داده شده) داشته باشند.  
بازوبند ملی حق چه کسی بود؟
 کاپیتانی تیم‌ملی آرزوی هر بازیکنی است و حالا 2 بازیکن هستند که خود را محق این بازوبند می‌دانند. در تیم کی‌روش کسی جرأت اعتراض ندارد اما نوع رفتار حاج‌صفی و سیدجلال حسینی نشان می‌دهد که آنها از یک موضوع دلخور‌ند. تصاحب بازوبند تیم‌ملی فوتبال هر کشور آرزویی است که هر فوتبالیستی روزی به عشق آن پا به مستطیل سبز می‌گذارد. با وجود جواد نکونام در چند سال اخیر هیچکس ادعایی برای این بازوبند نداشت.  بعد از آن هم آندو تیموریان از قدیمی‌های بزرگ به حساب می‌آمد که مشخص بود بعد از جواد نوبت اوست که به عنوان لیدر وارد زمین شود.  اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که آندو در زمین نباشد. با توجه به پیشینه و قدمت سیدجلال حسینی و احسان حاج‌صفی در صورتی که شجاعی درون زمین نباشد، آنها حق دارند بازوبند را بر دست ببندند اما کارلوس کی‌روش اعتقاد دیگری دارد.  چندی قبل در یکی از بازی‌های ملی که تیموریان در زمین حضور نداشت احسان حاج‌صفی خودش را آماده کرده بود که با بازوبند به زمین برود اما در فاصله چند ساعت تا بازی با ترکمنستان ناگهان کی‌روش، اشکان را فراخواند و عنوان کرد در این بازی کاپیتان ایران است.  حاج‌صفی که انتظار این تصمیم را نداشت با حالتی بسیار ناراحت و برافروخته وارد زمین شد و به شهادت عکس‌های گرفته شده در آن بازی در هیچ یک از شادی‌های پس از گل تیم‌ملی شرکت نکرد.  البته حاج‌صفی می‌دانست که اعتراض در این باره با برخورد جدی کی‌روش مواجه می‌شود از این رو ممکن است به خاطر بازوبند، لباس ارزشمند تیم‌ملی را از دست بدهد.  پیش از این بازیکنان به مراتب بزرگ‌تری از احسان به خاطر اعتراض، لباس تیم‌ملی را از دست داده بودند. اگرچه در بازی با هند در تهران نوبت به احسان رسید تا بازوبند را بر دست ببندد اما در بازی با عمان، بازیکنان تیم‌ملی به وضوح شاهد بودند که سیدجلال حسینی و احسان حاج‌صفی از اینکه قدمتشان در تیم‌ملی نادیده گرفته می‌شود و بازوبند به اشکان دژاگه می‌رسد ناراحتند. شاید کی‌روش هم متوجه این ناراحتی شده باشد اما تا زمانی که این بازیکنان موضعی نگیرند کی‌روش هم سعی می‌کند با این موضوع کنار بیاید اما اگر پای رسانه‌ها و شکایت در این باره به موضوع باز شود شاید این دو بازیکن آینده خود را در تیم‌ملی به خطر بیندازند. 
تفکر حرفه‌ای پشت سر یک انتخاب
سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران در دیدار برابر عمان ترجیح داد تا با وجود بازیکنان باتجربه‌تری که نسبت به دژاگه در ترکیب بودند بازوبند کاپیتانی را به شماره 21 بدهد.  چرا کی‌روش دژاگه را به عنوان کاپیتان انتخاب کرد؟ در دیدار تیم‌ملی فوتبال ایران برابر عمان یک اتفاق جالب رخ داد و آن اینکه کارلوس کی‌روش تصمیم گرفت بازوبند کاپیتانی را به اشکان دژاگه بدهد. کی‌روش در حالی چنین تصمیمی را گرفت که 2 بازیکن باتجربه‌تر نسبت به دژاگه در ترکیب تیم‌ملی فوتبال ایران بازی می‌کردند.  احسان حاج‌صفی هر چند از نظر سن و سال کوچک‌تر از دژاگه است اما تعداد بازی‌های ملی او به مراتب از بازیکن دورگه تیم‌ملی فوتبال ایران بیشتر است. از طرف دیگر سیدجلال حسینی هم از نظر سن و سال و هم از نظر تعداد بازی‌های ملی باتجربه‌تر از دژاگه است و انتظار می‌رفت که او بازوبند کاپیتانی تیم‌ملی فوتبال ایران را در غیاب آندو تیموریان بر بازو ببندد اما کی‌روش دست به تصمیمی عجیب زد و بازوبند کاپیتانی را به بازیکنی چون دژاگه داد. کی‌روش یک مربی پرتغالی است که فوتبال مدرن اروپا را تجربه کرده است.  در فوتبال اروپا بازوبند کاپیتانی را تنها به بازیکنی که تجربه بیشتری دارد نمی‌دهند. تیم‌های اروپایی دوست دارند بازوبند کاپیتانی را به بازیکنی دهند که شخصیتی کاریزماتیک در زمین داشته باشد و همچون یک لیدر خوب بتواند تیم را در میدان رهبری کند. به‌عنوان مثال در لیورپول بازیکنان باتجربه‌ای چون هیپیا و کاراگر بازی می‌کردند اما بازوبند کاپیتانی به استیون جرارد داده می‌شد و الان هم بازیکنی چون هندرسون بازوبند کاپیتانی را بر بازو می‌بندد، این درحالی است که بازیکنان باتجربه دیگری در این تیم بازی می‌کنند. کارلوس کی‌روش بازوبند کاپیتانی تیم‌ملی را دوست دارد به بازیکنی بدهد که پرتلاش و جنگنده در میدان باشد و با انگیزه بسیار زیادی بازی کند.  اشکان دژاگه چنین ویژگی‌هایی را به‌خوبی دارد.  دژاگه بازیکنی است که در فوتبال اروپا بازی کرده است.  او سابقه حضور در لیگ برتر انگلیس را دارد که قدرت بدنی و روحیه بالا لازمه بازی کردن در آن است. دژاگه از بازیکنان دورگه‌ای به شمار می‌آید که کارلوس کی‌روش سهم بسزایی در دعوت کردن آنها به تیم‌ملی داشت.  طبیعی است که چنین بازیکنانی برای ماندن کی‌روش در تیم‌ملی تلاش زیادی از خود نشان دهند و کی‌روش هم بیش از دیگر بازیکنان به آنها اعتماد کند. البته باید هم اعتراف کرد که دژاگه یکی از باکیفیت‌ترین بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ایران به شمار می‌آید و این شایستگی را دارد که بازوبند کاپیتانی را بر بازو ببندد.  او نشانه‌های یک لیدر و رهبر پرتلاش و جنگنده را در میانه میدان دارد؛ ویژگی‌هایی که آندو تیموریان هم دارد و به همین خاطر کی‌روش این دو بازیکن را به عنوان کاپیتان‌های خود انتخاب کرده است. 
 

Page Generated in 0/0069 sec