printlogo


کد خبر: 155358تاریخ: 1395/1/14 00:00
کرملین ادعای وزیرخارجه آمریکا درباره توافق بر سر سرنوشت رئیس‌جمهور سوریه را تکذیب کرد
دروغ کثیف کری درباره اسد

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید «ارتش رجب طیب‌اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در حال جنگ در سوریه است. بشار اسد در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی روسیه  که روز پنجشنبه منتشر شد، گفت اگر مردم سوریه خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری باشند، این اتفاق خواهد افتاد. اسد تأکید کرد چنین اقدامی نیازمند «نظر عموم مردم و نه نظر دولت یا رئیس‌جمهور است». رئیس‌جمهور سوریه افزود انتخابات زودرس ریاست‌جمهوری بخشی از روند سیاسی کنونی نیست اما انتخابات پارلمانی سوریه روز 13 آوریل (25 فروردین) برگزار خواهد شد. وی گفت: «پیشنهاد شده است که انتخابات پارلمانی پس از تدوین قانون اساسی جدید برگزار شود. این انتخابات‌ توازن قدرت را در عرصه سیاسی نشان می‌دهد. سپس دولتی جدید مطابق با نمایندگان گروه‌های سیاسی در پارلمان جدید شکل خواهد گرفت». رئیس‌جمهور سوریه در بخش دیگری از سخنان خود گفت مردم کشورش خواستار ادامه حضور نیروهای روسی در سوریه هستند. وی گفت: «دعوت از نیروهای خارجی حق هر کشوری است. بنابراین هیچکس نمی‌تواند آن را ممنوع کند مگر اینکه مستقیماً در قانون اساسی به آن اشاره شده باشد». وی تأکید کرد: با نیروهای روس در کاهش خطر تروریسم موفق شدیم ولی تروریسم همچنان قوی است و هنوز داوطلبانی از خارج به سوریه می‌آیند و ترکیه و عربستان همچنان از تروریسم حمایت می‌کنند. رئیس‌جمهور سوریه افزود: ترکیه و عربستان از نخستین هفته‌ها و ماه‌های آغاز جنگ علیه سوریه همه خطوط قرمز را زیر پا گذاشتند و همه اقدامات آنان از آغاز خصمانه به شمار می‌آید. این اقدامات خصمانه، به صورت سیاسی یا نظامی از طریق حمایت از تروریست‌ها و تسلیح آنها صورت گرفته است و بعضی اوقات این اقدامات خصمانه به صورت مستقیم از طریق آتش توپخانه یا تجاوزهای نظامی بوده است. بشار اسد درباره اقدامات اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت: وی در درجه نخست از تروریست‌ها به صورت مستقیم حمایت می‌کند و به آنان اجازه می‌دهد داخل اراضی ترکیه تردد کنند یا با تانک‌های خود مانور دهند. وی به آنها از طریق عربستان سعودی و قطر کمک مالی می‌کند و نفت سرقت شده داعش را می‌فروشد. اسد افزود: ترکیه همچنین با آتش توپخانه خود ارتش سوریه را هدف قرار می‌دهد تا از تروریست‌ها حمایت کند. اسد خاطرنشان کرد: اردوغان تروریست‌های ترکیه‌ای را برای جنگیدن در کنار دیگر تروریست‌ها به سوریه می‌فرستد و این موضوع همچنان ادامه دارد. بشار اسد خاطرنشان کرد: ولی امروز جنگ علیه اردوغان و عربستان از طریق هدف قرار دادن تروریست‌هاست. ارتش اردوغان همان تروریست‌هایی هستند که امروز در سوریه در حال جنگ هستند، بنابراین وقتی این تروریست‌ها را هدف قرار دهید، به صورت مستقیم در حال شکست دادن اردوغان هستید.
طرح تشکیل دولت وحدت ملی
اسد همچنین در گفت‌وگو با ریانووستی،  گفته بود باید با دولت وحدت ملی طی مذاکرات صلح در ژنو موافقت شود و پس از آن این دولت قانون اساسی جدید را که درباره آن همه‌پرسی برگزار خواهد شد تدوین خواهد کرد و به این ترتیب انتخابات برگزار خواهد شد. این طرح رئیس‌جمهوری سوریه با واکنش برخی کشورها از جمله آمریکا و روسیه همراه شده است. در حالی‌ که الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است واشنگتن بررسی پیشنهاد بشار اسد مبنی بر اجرای انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری را نمی‌پذیرد، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرده است کشورش از پیشنهاد بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور حمایت می‌کند.
توافقی درباره سرنوشت اسد نشده
از سوی دیگر، کاخ کرملین روز چهارشنبه ادعاهای برخی رسانه‌های منطقه‌ای مبنی بر توافق آمریکا و روسیه در زمینه رفتن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به کشور ثالث را رد کرد. روزنامه الحیات عربستان چاپ لندن پیش‌تر گزارش داده بود جان کری، وزیر خارجه آمریکا به چندین کشور عربی درباره توافقی خبر داد مبنی بر آنکه بشار اسد به عنوان بخشی از توافق آتی صلح سوریه، کشور خود را ترک کند و به یک کشور دیگر برود. طبق این گزارش که براساس گفته‌های یک دیپلمات شورای امنیت است، جدول زمانی برای خروج اسد تعیین نشده است. این روزنامه مدعی شده بود توافق بین آمریکا و روسیه در نتیجه کانال‌های دیپلماتیک پشت پرده حاصل شده است و شامل عزیمت اسد به یک کشور دیگر در یک نقطه از زمان می‌شود. همچنین جان کری پس از بازگشت از مسکو به شبکه سی‌بی‌اس گفته بود اگر چه رفتن اسد براساس میل و صلاحدید کاخ سفید نیست اما در عین حال تهدید کرده بود که اگر اسد از قدرت کنار نرود صلحی در سوریه برقرار نخواهد شد: «اگر اسد نخواهد کنار برود و نخواهد فرآیند انتقال سیاسی را بپذیرد که ایران و روسیه و همه کشورهای دیگر گروه بین‌المللی حمایت از سوریه نیز خواستار آن شده و از آن حمایت کرده‌اند، صلح در سوریه برقرار نخواهد شد». بدین ترتیب او تلاش کرده بود از نوعی توافق پشت پرده با مسکو و تهران برای رفتن اسد پرده بردارد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به این ادعا، گفت: گزارشات درباره توافق مسکو و واشنگتن درباره آینده بشار اسد «دروغ کثیف» است.

Page Generated in 0/0060 sec