printlogo


کد خبر: 155360تاریخ: 1395/1/14 00:00
عبادی مدعی تاج و تخت هاشمی در عراق را به وزارت خارجه برگزید
اصلاحات سلطنتی در بغداد!

گروه بین‌الملل: معرفی کابینه جدید سلطنت‌طلب و تکنوکرات توسط  نخست‌وزیر عراق ابهامات زیادی را درباره سوگیری‌های داخلی و خارجی حیدر العبادی مطرح کرده است. سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق روز پنجشنبه اولین فهرست مربوط به تغییرات در هیات وزیران را منتشر کرد که طبق ادعای حیدر العبادی در آن وزرای مستقل فن سالار و متخصص جایگزین وزرای سهمیه‌ای گروه‌های سیاسی شده‌اند، حال آنکه در فهرست جدید نام کسانی به چشم می‌خورد که با اساس جمهوریت عراق دشمنی دارند.  
در کابینه جدید همه وزیران به استثنای وزیران دفاع و کشور تغییر کرده‌اند اما مهم‌ترین تغییر در وزارت خارجه است، جایی که سرشناس‌ترین دیپلمات عراق پس از فروپاشی نظام بعثی یعنی ابراهیم الجعفری، جای خود را به نواده بنیانگذار خاندان سلطنتی هاشمی در عراق و اردن یعنی شریف علی بن حسین الهاشمی داده است، چهره‌ای که تردیدی در ارتباطش با استعمار آنگلوساکسونی وجود ندارد. او نوه شریف حسین، پادشاه سابق حجاز و فامیل نزدیک خاندان پادشاهی اردن محسوب می‌شود.  آخرین پادشاه هاشمی در عراق عموی او فیصل دوم بود که در سال 1958 در جریان کودتای منجر به جمهوریت عراق به رهبری عبدالکریم قاسم از سلطنت خلع و کشته شد.  او اگرچه از مخالفان خارج‌نشین مهم دوران صدام بود اما عملا هیچ نقشی در تحولات و انقلاب‌های منجر به تشکیل جمهوری نوین عراق در یک دهه اخیر نداشته است.  اما در حالی که به گفته حیدرالعبادی، وزرای کشور و دفاع به دلیل وضع حساس کنونی تغییری نکرده‌اند، هنوز معلوم نیست او با چه توجیهی فردی سلطنت‌طلب و مخالف جمهوری را به سکان رهبری دیپلماسی بغداد آن هم در حساس‌ترین شرایط کشور و منطقه که از تجزیه کردستان عراق و استان غربی الانبار با حمایت غرب، عربستان و اردن هاشمی سخن گفته می‌شود منسوب کرده است بویژه که شریف علی بن حسین نه‌تنها ارتباطاتی خانوادگی و فرادیپلماتیک با امان و ریاض دارد بلکه خود در قامت رهبر جریان سیاسی قدیمی موسوم به «جنبش پادشاهی مشروطه» مدعی سلطنت بر عراق همانند تاج و تخت پسرعمویش در اردن است. این در حالی است که عبدالله دوم و اردن هاشمی به موازات سعودی‌ها از متهمان ردیف اول پرورش و حمایت داعش و دیگر گروه‌های تکفیری نظیر جیش‌الاسلام در سوریه و عراق در جهت خط تجریه این 2 کشور به شمار می‌آید. 
هر چه هست تغییرات جدید کابینه از جمله سپردن سکان وزارت خارجه به وارث خاندان هاشمی یکی دیگر از نشانه‌های چرخش دولت بغداد به سمت دشمنان عراق است که ظاهرا به بهانه اصلاحات سیاسی و رفع خصومت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت می‌گیرد. در حالی که نخست‌وزیر این تغییرات را به اسم اصلاحات فراگیر انجام می‌دهد و دم از برخورد با فساد ناشی از طایفه‌گرایی و مذهب‌گرایی در صحنه سیاست  با انتصاب وزرای لائیک و تکنوکرات می‌زند اما میدان دادن به شریف حسین که منسوب به قهار‌ترین طایفه‌گرایان منطقه در اردن و سعودی است تناقضی بزرگ میان حرف و عمل عبادی را نشان می‌دهد.  گفتنی است، کابینه جدید عراق 16 وزیر دارد که علی علاوی معاون رئیس‌جمهور عراق هم در آن به‌عنوان وزیر جدید دارایی معرفی شده است.  حال پارلمان عراق باید درباره وزرای پیشنهادی رای‌گیری کند؛ پارلمانی که رئیس آن سلیم الجبوری به شبکه تلویزیونی السومریه نیوز گفته است فراکسیون‌های سیاسی انعطاف و جدیت بیشتری در مقابل طرح اصلاحات عبادی نشان دهند. 

Page Generated in 0/0052 sec