printlogo


کد خبر: 155365تاریخ: 1395/1/14 00:00
چهارگوشه

پل استقلال ولز و اسکاتلند از بریتانیا
اسکاتلندی‌ها و ولزی‌ها می‌خواهند از طریق یک پل دریایی یا شاید هم تونلی زیرآبی  از طریق جزیره «مَن» در خلیج ایرلند، انگلیسی‌ها را دور بزنند و به استقلال برسند.  اسناد تازه فاش شده از گفت‌وگوهای اولیه میان اسکاتلند و ولز درباره جدایی از بریتانیا در صورت تصمیم لندن برای خروج از اتحادیه اروپایی خبر می‌دهند. روزنامه مجازی انگلیسی ایندیپندنت فاش کرد به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد اعضای مجلس شورای ملی ولز و دولت اسکاتلند درباره طرحی فوق‌العاده برای جدایی از بریتانیا و تشکیل یک کشور جدید مذاکراتی داشته‌اند.  این طرح‌ها که «جدایی مشترک» نامگذاری شده، در حالی مورد بررسی قرار می‌گیرند که رهبران این 2 منطقه استقلال‌طلب نسبت به خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپایی ابراز نگرانی کرده‌اند.  یکی از طرح‌های مذاکره‌کنندگان اسکاتلندی و ولزی ایجاد یک پل یا تونل برای اتصال 2 کشور از طریق آب‌های شمال‌غربی انگلستان به طور مستقیم است که تخمین زده می‌شود در حدود 7 میلیارد پوند هزینه در بر داشته باشد. البته  مشاوران ارشد دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس از گفت‌وگوهای پشت پرده اسکاتلند و ولز آگاه هستند.  حزب ملی اسکاتلند به‌تازگی اعلام کرده تصمیم احتمالی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپایی بار دیگر مساله جدایی اسکاتلند را قوت می‌بخشد.   
 
تظاهرات علیه قانون کار در فرانسه
پنجشنبه تظاهرات در شهرهای فرانسه در اعتراض به اصلاحات قانون کار با ورود مأموران پلیس به خشونت و درگیری کشیده شد. مأموران پلیس فرانسه علیه معترضان پاریس که در اعتراض به اصلاحات جدید قانون کار تظاهرات برپا کرده بودند از گاز اشک‌‌آور استفاده کردند. مقامات فرانسه تلاش دارند با افزایش بیکاری در کشور خود مقابله کنند و پیشنهاد قطع پرداختی اضافه‌کاری بیش از 35 ساعت را مطرح کرده‌اند. طبق اصلاحات پیشنهادی قانون کار در فرانسه، کارفرمایان به جای 25 درصد، تنها 10 درصد پاداش اضافه‌کاری پرداخت می‌کنند.
 
پرواز هواپیمای ناشناس
 بر فرار دیمونا
روزنامه صهیونیستی معاریو فاش کرد، یک فروند هواپیمای ناشناس بر فراز تأسیسات هسته‌ای دیمونا در صحرای نقب در جنوب فلسطین اشغالی پرواز کرده است. طبق این گزارش، این هواپیما در دهم مارس در منطقه پرواز ممنوع به پرواز درآمد. معاریو نوشت هواپیما بعد از شلیک هشدار هوایی بازگشت و تغییر مسیر داد. سایت «فلایت رادار 24» که تردد هواپیماها در سراسر جهان را رصد می‌کند، با تایید این خبر، تصریح کرد، هواپیما در ارتفاع 16هزار پایی با سرعت 326 گره پرواز می‌کرد که نشان می‌دهد احتمالا در حال جمع‌آوری اطلاعات بود.
 
بحران در خانه میزبان المپیک 2016
نجات دولت برزیل از سقوط
تظاهرات گسترده ده‌ها هزار نفر از وفاداران رئیس‌جمهوری چپگرای برزیل در ریودوژانیرو و ۱۶ شهر دیگر این کشور احتمالا دولت دیلما روسف را از سقوط بازخواهد داشت. خانم روسف که از سوی منتقدان دولت به فساد مالی و دریافت رشوه از شرکت نفتی پتروبراس متهم شده، با خطر عزل پیش از پایان دوره ریاست جمهوری روبه‌رو است اما حامیان دولت می‌گویند اگر رئیس‌جمهور عزل شود، جامعه به هم می‌ریزد. همچنین روسف و حامیانش برکناری دولت با اتکا به زور را کودتا می‌دانند.
قرار است پارلمان برزیل در روزهای آینده درباره کفایت رئیس‌جمهوری تصمیم بگیرد. اما مشکلات دولت برازیلیا تنها به این محدود نمی‌شود چنانکه در پی اتهامات مطرح شده علیه روسف و لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری پیشین، حزب میانه‌رو «پی‌ام‌بی‌دی» اخیرا از ائتلاف با حزب حاکم انصراف داده است. حزب نهضت دموکراتیک به عنوان بزرگ‌ترین حزب برزیل و اصلی‌ترین عضو ائتلاف سیاسی حاکم، هفته پیش از وزرای خود در دولت روسف خواست تا استعفا بدهند. این بحران سیاسی میزبانی المپیک تابستانی 2016 در ریودوژانیرو را هم که حدود 4 ماه دیگر آغاز خواهد شد تحت‌الشعاع قرار داده است. به عنوان مثال یک دادگاه فدرال در برزیل بودجه مربوط به ساخت و ساز محل برگزاری این مسابقات را به ظن فساد مالی مسدود کرد، بودجه‌ای که قرار است تکمیل ورزشگاه‌های میزبان 11 رشته ورزشی المپیک را تغذیه  کند.

Page Generated in 0/0251 sec