printlogo


کد خبر: 155367تاریخ: 1395/1/14 00:00
عملکرد ضعیف مسؤولان در اجرای طرحی بزرگ
مقاومت دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصادی: نامگذاری سال 1395 به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نشان می‌دهد مقوله «اقتصاد مقاومتی» که سال‌هاست مقام معظم رهبری بر اجرای آن تاکید دارند، اهمیتی بیشتر از آنچه مسؤولان فکر می‌کردند دارد. عملکرد دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی را نمی‌توان به هیچ عنوان مثبت ارزیابی کرد چراکه دولت در 30 ماه فعالیت خود اقدام عملی در این زمینه نشان نداده و در حد چند سمینار و همایش، اقتصاد مقاومتی را پاس داشته است. کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت باید با برنامه‌ریزی مدون و جامع زمینه مقاومتی شدن اقتصاد را فراهم آورد. حجت‌‌الله عبدالملکی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق‌(ع) و کارشناس مسائل اقتصادی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال جدید، گفت: رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال تاکید کردند که ما باید خودمان را در مقابل دشمن قوی کنیم. معظم‌له در سخنرانی خود در حرم مطهر رضوی فرمودند که آمریکایی‌ها تحریم‌ها را برنداشتند و بنا دارند به دلایل مختلف تحریم‌ها را زیاد کنند. این مساله‌ای است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.وی ادامه داد: اینکه تحریم‌ها  بتواند اقتصاد ایران را فلج کند هیچوقت مبنای علمی نداشته است، حتی کارشناسان اقتصادی آمریکایی و انگلیسی هم عموما این نظر را داشتند که تحریم‌ها نمی‌تواند اقتصاد ایران را فلج کند. لذا این مساله که تحریم‌ها بتواند اقتصاد ایران را نابود کند براساس علمی یک فرضیه غلطی است. این استاد دانشگاه تاکید کرد: کسانی که تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردند نیز به‌خوبی می‌دانستند که نمی‌توانند با این روش اقتصاد ما را فلج کنند ولی روی فضای تبلیغاتی و روانی که بعد از تحریم‌ها ایجاد می‌کنند حساب باز کرده بودند زیرا می‌دانستند همین فضا است که می‌تواند اقتصاد کشور را به هم بریزد. عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: توپخانه تبلیغاتی و روانی دشمن بیشتر از تحریم‌ها توانست اقتصاد کشور را به هم بریزد و متاسفانه تعدادی از مسؤولان در داخل نیز با این فضا هم‌آوا شدند و طوری القا کردند که این حرف دشمن صحیح است که تحریم‌ها کشور را فلج می‌کند و ما از پا درمی‌آورد. وی افزود: همان‌طور که رهبری فرمودند ما اثرات تحریم‌ها را خیلی بیشتر از آنچه بود دریافت و به مردم معرفی کردیم و در مقابل آن مجددا اثرات رفع تحریم‌ها را خیلی بزرگنمایی کردیم.
لزوم توجه به ۱۰ راهکار رهبری
یک کارشناس اقتصادی درباره تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» گفت: توجه به ۱۰ راهکار مقام معظم رهبری برای «اقدام و عمل» در «اقتصاد مقاومتی» می‌تواند زمینه‌ساز تحقق اقتصاد مقاومتی باشد. حسن حاج‌علی‌اکبری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه 2 سال از زمان ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی نیاز ضروری جامعه است. وی ادامه داد: راه برون‌رفت از مشکلات و تنها راهی که در این مقطع می‌تواند نظام ما را در مقابل همه توطئه‌ها مصون کند اقتصاد مقاومتی است. امنیت جامعه و پایداری در عرصه اقتصاد و جلوگیری از نفوذ غربی‌ها با تحقق شعار سال امکانپذیر است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تاکنون اقتصاد مقاومتی در حد شعار باقی مانده است، افزود: پیاده‌سازی و اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از تأکیدات مقام معظم رهبری است. معنی این شعار این است که اقتصاد مقاومتی در گذشته بارها بیان شده است و همگان بر آن اذعان دارند و اکنون باید در مرحله عملیاتی اجرایی شود.
 اکنون زمان اجراست
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مفهوم‌سازی و قانونگذاری شده و اکنون زمان عمل و اجرای آن است، گفت: اجرای طرح اصلاح نظام بانکی و اصلاح سیاستگذاری‌های پولی از ضرورت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است. مرتضی بکی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به این موضوع اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی در حال حاضر به یک پارادایم دائمی و الگوی پیشرفت برای اقتصاد تبدیل شده و در این مدت نیز درباره آن مفهوم‌سازی‌های لازم صورت گرفته است. وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پیش از این ابلاغ شده و در برنامه نیز انعکاس یافته، گفت: مبتنی بر مفهوم‌سازی‌های صورت‌گرفته از اقتصاد مقاومتی از سوی همه اقتصاددانان، منظور از اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد تولیدمحور پایدار است که بر تولید رقابتی با جهت‌گیری صادراتی تأکید و تمرکز دارد. این اقتصاددان افزود: گسترش زمینه‌های اقتصاد تولیدمحور، رفع موانع تولید، انجام قانونگذاری‌های لازم در این‌باره و فراهم کردن زمینه قانونی، ایجاد فضای مناسب برای کسب‌و‌کار و... از جمله اقداماتی بوده که در این زمینه صورت گرفته است. وی طرح اصلاح نظام بانکی را از دیگر طرح‌های ملی موثر در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: این طرح با جهت‌گیری بلندمدت در پی ایجاد عدل و قوام و ثبات در مسیر تأمین مالی و رفع تنگنا‌های اعتباری است که در کنار سایر طرح‌ها قادر خواهد بود موجبات تحقق تولید پایدار را فراهم کند. مدیر دفتر مدل‌سازی دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: پس از مرحله مفهوم‌سازی و شکل‌گیری قوانین لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اکنون زمان اجرا و عمل است. وی تأکید کرد: بهبود فضای کسب‌و‌کار و سودآور کردن تولید در شرایطی که اقتصاد کشور متأثر از برخی جهت‌گیری‌های خاص در اقتصاد از بیماری هلندی رنج می‌برد یک ضرورت است. بکی با بیان اینکه تولید، صنعت و کشاورزی ناشی از برخی جهت‌گیری‌ها تضعیف شده است، گفت: در سال 1338 سهم کشاورزی از ارزش افزوده حدود 16 درصد بود و اکنون در برخی سال‌ها به 6/5  درصد رسیده است. این درحالی است که این سهم برای خدمات در حال حاضر به 52 درصد رسیده که عملا اقتصاد را به بدنی با سری بزرگ به نام خدمات تبدیل کرده است.
 

Page Generated in 0/0066 sec