printlogo


کد خبر: 155385تاریخ: 1395/1/14 00:00
اخبار

وزارت نیرو هشدار داد
وضعیت قرمز آب در ۶ شهر بزرگ
تعداد ۴۵۰ شهر در وضعیت تنش و ۶ کلانشهر نیز در حالت حاد کمبود آب قرار دارند. قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان این مطلب به تشریح جدیدترین تدابیر درنظر گرفته‌شده برای آبرسانی به شهرها در فصول بهار و تابستان ۹۵ پرداخت. ستار محمودی در گفت‌وگو با مهر در این‌باره گفت: معمولا از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه هر سال فصل گرما در ایران آغاز می‌شود که با افزایش مصرف آب همراه است. محمودی افزود: پیش‌بینی ما برای میزان افزایش مصرف آب در سال جاری حدود ۴ تا ۵ درصد است. در حوزه برق افزایش مصرف حدود ۶ تا ۷ درصد را پیش‌بینی می‌کنیم. در بخش آب ما هزار و ۱۹۰ شهر تعریف‌شده برای آبرسانی داریم که در سال آبی جاری در برخی شهرها تنش آبی خواهیم داشت. وی تصریح کرد: در فصول گرم سال گذشته ۵۴۷ شهر در شرایط تنش آبی قرار داشتند و پیش‌بینی می‌شود برای فصول گرم امسال حدود ۴۵۰ شهر دارای مشکلات آبی باشند. وی اضافه کرد: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا 5/1 درجه در بهار و تابستان امسال حرارت افزایش می‌یابد که البته قطعی نیست ولی اگر چنین شود تعداد شهرهای دارای تنش آبی از ۴۵۰ شهر بالاتر خواهد رفت. محمودی بیان داشت: در سال ۹۵ پیش‌بینی می‌شود ۶ شهر دارای مشکلات حاد آبی باقی بمانند که شهرهای بندرعباس، بوشهر، شیراز، کرمان، مشهد و همدان نیازمند مراقبت‌های جدی هستند. وی میزان کل بارش‌ها تا واپسین روزهای سال ۹۴ را ۱۵۰ میلیمتر اعلام کرد و با اشاره به بروز نوساناتی در وضعیت بارش‌ها گفت: کل حجم فعلی سدهای کشور حدود ۴۹ میلیارد مترمکعب بوده که از این میزان حدود ۴۷ درصد توان آبگیری سدها پر است. وی میزان ذخیره فعلی آب در پشت سدهای کشور را حدود ۲۴ میلیارد مترمکعب برشمرد که امسال حدود ۴ میلیارد مترمکعب این ذخایر افزایش یافته است. وی از احتمال افزایش مصرف آب در برخی شهرها تا ۸ درصد در سال جاری خبر داد.
 
 
تولید؛ اولویت اقتصاد
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه از دغدغه‌ها و اولویت‌های ما در سال جاری تولید و در مرحله بعد صادرات است، گفت: راهی جز کمک به تولید نداریم و صادرات در اولویت بعدی قرار دارد. به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین صحنه‌های اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی، بخش کشاورزی است. وی افزود: از جهت‌گیری‌های اقتصاد مقاومتی، امنیت غذایی، تامین ذخایر راهبردی و استراتژیک کشور است که در همه این قسمت‌ها، بخش کشاورزی نقش مهمی دارد. وی ادامه داد: خاک یکی از مسائل مهم کشاورزی کشور است و باید از آن حفاظت و از فرسایش آن جلوگیری شود و مساله مهم دیگر، مساله آب است. جهانگیری از دیگر اولویت‌های مهم کشور در سال 95 را که در دستور کار دولت قرار دارد، کشت‌های گلخانه‌ای دانست و گفت: این کار سبب ایجاد اشتغال و همچنین صرفه‌جویی در آب و خاک می‌شود و باید به‌دنبال گلخانه‌های تمام صنعتی باشیم و این روش را در کشور توسعه دهیم.
 
 
بورس در کانال 81 هزار نشست
شاخص کل در معاملات نوروزی امسال بازار سرمایه ۱۲۶۱ واحد، معادل 6/1 درصد رشد کرد. به گزارش تسنیم، در معاملات نوروز 95 بازار سرمایه تعداد 5319 میلیون سهم به ارزش 12 هزار و 839 میلیارد ریال در 386 هزار و 211 دفعه توسط 128 هزار و 296 معامله‌گر مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در 5 روز کاری هفته دوم سال جاری تعداد 476 هزار و 484 برگه اوراق مشارکت به ارزش 472 میلیارد ریال معامله شد. شاخص کل هم که اولین روز معاملاتی امسال را از ارتفاع 80 هزار و 219 واحد آغاز کرده بود در پایان معاملات نوروزی بورس با ثبت رشد 1261 واحدی و 6/1 درصدی در کانال 81 هزار و 480 واحد قرار گرفت و شاخص بازار اول نیز در این مدت با 923 واحد افزایش به رقم 57 هزار و 926 واحد و شاخص بازار دوم با 2 هزار و 519 واحد افزایش به عدد 172 هزار و 787 واحد رسیدند. در معاملات نوروزی سال 94 نیز تعداد 3022 میلیون سهم به ارزش 6424 میلیارد ریال در 258 هزار دفعه طی 4 روز معاملاتی مورد معامله قرار گرفت و شاخص کل با 2 هزار و 843 واحد افزایش به رقم 65 هزار و 728 واحد رسید.

Page Generated in 0/0064 sec