printlogo


کد خبر: 155395تاریخ: 1395/1/15 00:00
انفعال مسکنی وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۴
مسکن در سال جدید هم از رکود خارج نمی‌شود

گروه اقتصادی: وزارت راه‌وشهرسازی در سال 94 یکی از منفعل‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی بود و کارشناسان اعتقاد دارند این انفعال و رکود در سال جدید هم ادامه خواهد داشت. به گزارش «وطن‌امروز»، وزارت راه‌وشهرسازی به عنوان متولی مسکن و راه کشور در سال گذشته عملکرد قابل دفاعی نداشت و طرح‌هایی را که وعده داده بود نتوانست عملیاتی کند. مسکن اجتماعی به عنوان یکی از طرح‌های اعلام شده توسط دولتمردان دولت یازدهم به هیچ‌ عنوان اجرایی نشد و این وزارتخانه حتی در پیشبرد طرح‌های قدیمی مثل مسکن‌مهر ناکام بود.  وزیر راه‌وشهرسازی در آبان‌ماه 92، با توقف طرح مسکن‌مهر، طرح مسکن اجتماعی را به‌عنوان جایگزینی مناسب برای حمایت از گروه‌های کم‌درآمد معرفی کرد. آخوندی همچنین وعده آغاز طرح مسکن اجتماعی را از اواخر سال 93 داد. به‌رغم وعده‌های اعلام شده، پس از گذشت 2 سال ‌و نیم از عمر دولت یازدهم، نه‌تنها طرح مسکن اجتماعی به مرحله اجرا نرسیده، بلکه حتی برنامه‌ریزی آن هم نهایی نشده و صرفاً لفظ آن در سخنان وزیر راه‌وشهرسازی شنیده می‌شود. تنها اقدام اجرایی وزارت راه‌وشهرسازی دولت یازدهم درباره طرح مسکن اجتماعی، آماده کردن پیش‌نویس یک تفاهمنامه میان وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تحت عنوان برنامه مشترک است که هنوز به امضای طرفین نرسیده است. همچنین در این پیش‌نویس، هیچ‌یک از مؤلفه‌های طرح، اعم از میزان و نوع منابع مورد نیاز و تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای متقاضیان، نحوه اجرا و مراحل زمانی طرح مشخص نشده است. بی‎توجهی به افزایش ساخت مسکن در دولت یازدهم در حالی است که کشور به ساخت 2 میلیون واحد مسکن در سال نیاز دارد.
مسکن‌مهر
متقاضیان مسکن‌مهر هر روزه با وعده‌ها و اتفاقات جدیدی درباره زمان و شیوه تحویل خانه‌های‌شان مواجه می‌شوند. وزیر راه‌وشهرسازی در آذر 92، قول اتمام بیش از 80 درصد از مسکن‌مهر را در سال 93 و اتمام کل پروژه را تا پایان سال 94 داد اما این وعده خیلی زود به پایان سال 95 موکول شد. اخیراً نیز مسؤولان وزارت راه‌وشهرسازی از احتمال تکمیل نشدن طرح‌های مسکن‌مهر تا پایان سال 95 سخن گفته‌اند. روند فعلی تحویل طرح‌های مسکن‌مهر، از فروش اقساطی حداکثر
20 هزار واحد در ماه حکایت دارد که در واقع این میزان در سال به 240 هزار واحد می‌رسد. این بدین معنی است که با این روند و با توجه به 910 هزار واحد تکمیل نشده، حدود 6 سال و نیم طول می‌کشد که کل واحدهای مسکن‌مهر تحویل داده شود! موضوع دیگری که متقاضیان مسکن‌مهر را دچار سردرگمی کرده است، افزایش هرروزه قیمت‌های اعلامی است. طبق دستورالعمل شماره یک، 2 و 3 تعدیل قیمت مسکن‌مهر، حداکثر افزایش قیمت مسکن‌مهر
10 میلیون تعیین شده است اما برخلاف این دستورالعمل‌ها، قیمت‌های اعلام شده در برخی موارد به 12، 15 و 16 میلیون افزایش یافته است. این در حالی است که سقف وام مسکن‌مهر تنها 5 میلیون تومان افزایش یافته و به 30 میلیون تومان رسیده است.  مهم‌ترین توجیه مسؤولان برای پیشرفت کند طرح‌های مسکن‌مهر، کمبود منابع است؛ به‌گونه‌ای که اعتبار ماهانه تخصیص‌یافته به مسکن‌مهر از 600 میلیارد تومان در تیر 92 به 80 میلیارد تومان در دی‌ماه 93 کاهش یافته است.
 دولت کاری برای مسکن نکرد
محمدعلی پورشیرازی، عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی درباره عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی  گفت: در هیچ‌ یک از 2 حوزه مربوطه راه‌وشهرسازی در سال گذشته اقدامی جدی از سوی وزارتخانه تحت مدیریت آقای آخوندی صورت نپذیرفت. عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در ارزیابی عملکرد یک ساله وزارت راه‌وشهرسازی به نسیم‌آنلاین گفت: در هیچ‌‌یک از 2 حوزه مربوطه راه‌وشهرسازی در سال گذشته اقدامی جدی از سوی وزارتخانه تحت مدیریت آقای آخوندی صورت نپذیرفت. محمدعلی پورشیرازی در ادامه با بیان اینکه رکود در بخش مسکن در سال گذشته عمیق‌تر شده، گفت: با وجود عمیق‌تر شدن رکود در بخش مسکن اما قیمت‌ها در این عرصه افزایش یافته در حالی که باید کاهش می‌یافت. وی تاکید کرد: افزایش قیمت مسکن در حین رکود سنگین با هیچ معیار علمی خوانایی ندارد. این کارشناس مسکن گفت: چالش بخش مسکن در سال گذشته سبب شد وزارت راه‌وشهرسازی در زمینه راهسازی هم اقدام جدی صورت ندهد. وی با بیان اینکه ساختار دولت از مسکن سوء‌استفاده کرد، اظهار داشت: طرح مسکن‌مهر با وجود آنکه در کشورهای دیگر هم اجرای موفقی داشته اما در ایران، به بدترین شکل ممکن و در بدترین زمان ممکن اجرایی شد. این کارشناس صنعت ساختمان به نسیم آنلاین، تصریح کرد: دولت باید جلوی شناور شدن جمعیت را به سمت کلانشهر‌ها بگیرد، در حالی که اکنون به جمعیت‌های وارد شده، مسکن هم ارائه می‌شود. وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا بخش راه با مسکن ادغام نمی‌شود، افزود: بخش مسکن نیازمند خردنگری و بخش راه نیازمند کلان‌نگری بوده که با ادغام آنها در جریان فعالیت تداخل ایجاد می‌شود.
مسکن از رکود خارج نمی‌شود
رکود در بازار مسکن و انفعال مسؤولان در حدی است که حتی اقتصاددانان اصلاح‌طلب و حامی دولت از خروج مسکن از رکود ناامید شده‌اند. کمال اطهاری، اقتصاددان در گفت‌وگوی خود با یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب نسبت به رکود هشدار داد و گفت: «ممکن است امسال در تابستان یا از نیمه دوم سال بر اثر حضور بخشی از سرمایه‌های خارجی در شهر تهران، یک حباب مسکن از سوی رانتجویان شکل بگیرد و با ورود پس‌اندازهای خارجی به ایران تحرکی کوتاه‌مدت را در بخش مسکن شاهد باشیم». البته اطهاری مصر است که این اتفاق هم دیری نخواهد پایید و سرانجام پس از 3 تا 4 ماه رکود به بازار مسکن بازخواهد گشت. وی درباره خروج مسکن از رکود گفت: ممکن است امسال در اثر حضور بخشی از سرمایه‌های خارجی در شهر تهران، یک حباب مسکن از سوی رانتجویان شکل بگیرد مانند تابستان سال ٩١ که چنین اقدامی کردند اما ثبات نیافت. به نظر من امسال نیز چنین می‌کنند که بگویند بازار مسکن تکان خورده است اما این ماشین را هرچقدر هل بدهند، باز هم خراب است و دوباره به حالت قبلی خود بازمی‌گردد. احتمالا پس‌اندازهای خارجی به ایران می‌آید و تحرک کوتاه‌مدتی را در بخش مسکن شاهد خواهیم بود.
 


Page Generated in 0/0058 sec