printlogo


کد خبر: 155409تاریخ: 1395/1/15 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد
مدیریت پدیده «ریزگردها» با اقدام و عمل

گروه اجتماعی: این روزها همزمان با آغاز رسمی کار و تلاش در سال 95 مدیران ارشد سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون، برنامه‌های کاری و اولویت‌های خود را در سال 95 برای افکار عمومی جامعه اعلام می‌کنند و با اشاره به کلیات برنامه‌های کاری، به تشریح جزئیات و زمان اجرایی شدن هر برنامه تا پایان سال می‌پردازند.  امسال با توجه به نامگذاری سال به نام «اقتصاد مقاوتی، اقدام و عمل» سازمان‌های گوناگون تلاش می‌کنند برنامه‌های کاری خود را با حال و هوای اقتصاد مقاومتی بویژه اقدام و عمل در راستای سیاست‌های سازمانی خود ترسیم کنند.
 این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس در حوزه اجتماعی، یکی از سازمان‌های مهم و تاثیرگذار که این روزها باید بیش از گذشته با توجه به نامگذاری سال برنامه‌های خود را با چاشنی اقدام و عمل همراهی کند، سازمان «حفاظت محیط‌زیست» است، چرا که این سازمان همواره با مباحث سلامت مردم و سلامت زیست‌محیطی در ارتباط است و به همین دلیل از درجه اهمیت بالاتری نسبت به برخی سازمان‌های دیگر برخوردار است.
انتظار از سازمان محیط‌زیست
انتظار این است که این سازمان با توجه به برخی حاشیه‌ها در سال گذشته در موضوع ریزگردها، آلودگی هوا و خشک شدن برخی دریاچه‌های مهم کشور در سال 95 برای مقابله، مهار، پیشگیری و هر آنچه در حوزه سلامت مردم تعریف می‌شود برنامه‌های خود را با عمل همراه کند تا تاثیرات مثبت آن در سال جاری برای همگان قابل مشاهده باشد. سال گذشته مردم بخش‌هایی از کشور، مشکلات ناشی از کم‌کاری‌ها و سوءمدیریت در مباحث زیست محیطی را با گوشت و پوست لمس کردند. خوزستانی‌ها و ساکنان استان‌های غربی کشور پدیده ریزگردها و هجوم گردوغبار را به دفعات پشت سرگذاشتند و همچنان در انتظار پایان برنامه‌های شعاری و انجام طرح‌های عملیاتی برای مقابله با این موضوع هستند. این موضوعی است که ضرورت ارائه گزارش درباره عملکرد این سازمان را گوشزد می‌کند و کارشناسان بر آن تاکید داشته و دارند. فرهاد معتمدی، کارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه ضمن تایید این موضوع بر ضرورت ارائه گزارش مستمر از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به افکار عمومی تاکید کرده است.
به صورت مستمر گزارش دهید
در همین باره فرهاد معتمدی، کارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه بر این باور است که سازمان محیط‌زیست باید درماه‌های ابتدایی سال 95 اولویت‌های کاری خود را به نمایندگان مجلس، کارشناسان و مردم اعلام کند و پس از اجرای هر برنامه‌ها به صورت مستمر به مردم و افکار عمومی جامعه درباره اقدامات انجام شده در حوزه ریزگردها، آلودگی هوا و موارد متعدد دیگر گزارش دهد تا مردم در عمل اقدامات این سازمان مهم را مشاهده کنند. معتمدی با بیان این مطلب به «وطن‌امروز» می‌افزاید: تمام مشکلات زیست‌محیطی در کشور مهم است اما به نظر می‌رسد با توجه به دغدغه و مطالبه مردم در برخی مناطق کشور مانند مناطق جنوب و جنوب غرب باید اولویت برنامه‌ها مدیریت پدیده ریزگرد‌ها باشد، چرا که با روند افزایش دما در فصل تابستان این احتمال وجود دارد شاهد توفان‌های ناشی از ریزگرد‌ها و گرد و خاک شدید در این مناطق باشیم.  به گفته وی، شایسته است این سازمان در اولین اقدام به بررسی، رصد و تحلیل وضعیت ریزگرد‌ها در این مناطق بپردازد.
مدیریت ریزگردها اولویت محیط‌زیست باشد
این در حالی است که عباس قائدرحمت از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درباره نحوه عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقاد از برنامه‌های شعاری این سازمان خواستار در اولویت قرار گرفتن مدیریت مقابله با ریزگرد‌ها به صورت عملی شده است. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس مصرف بهینه سوخت، افزایش فضای سبز، بهبود کیفیت سوخت و خودروهای داخلی و مدیریت ریزگردها را برای بهبود وضعیت محیط‌زیست کشور الزامی خواند. عباس قائدرحمت، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه توسعه پایدار و حل مشکلات محیط‌زیست کشور باید اولویت مدیران در سال جاری باشد، به خانه ملت عنوان کرد: مدیران در حوزه محیط‌زیست کشور نباید به شعار اکتفا کنند و باید با جدیت در راستای عملیاتی شدن شعار سال 95 گام بردارند.
به گفته وی، از مهم‌ترین مسائلی که محیط‌زیست کشور را تهدید می‌کند وجود ریزگردها است که رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی و رسیدن به استانداردهای لازم در این زمینه نیازمند همکاری و تعامل بیش از پیش دستگاه‌ها و مدیران است. قائدرحمت احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها و جلوگیری از خشکی آنها را امری ضروری و حیاتی دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به منزله تکیه بر توان داخلی است یعنی تمام مدیران و سازمان‌ها باید با تعامل یکدیگر تلاش جدی و موثری برای حفاظت از محیط‌زیست داشته و به این مهم به صورت دقیق و اساسی توجه شود.
همه به فکر محیط‌زیست باشند
وی به این باور است که مردم و دولت باید در کنار هم به فاکتورهای بهبود وضعیت محیط‌زیست توجه داشته و توصیه و هشدارهای زیست‌محیطی را جدی بگیرند. سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، از امحای زباله در جنگل و دریاهای کشور انتقاد کرد و یادآور شد: متاسفانه انباشت زباله در جنگل و دریاهای کشور موجب از بین رفتن جاذبه‌های گردشگری شده است؛ چنانچه مدیران به رفع این معضل توجه نداشته باشند در آینده‌ای نزدیک تمام سطح دریا و جنگل را انباشتی از زباله خواهد پوشاند.


Page Generated in 0/0062 sec