printlogo


کد خبر: 155419تاریخ: 1395/1/15 00:00
اخبار

پرفروش‌‌های کتاب‌ در سال ۹۴
«دختر شینا» در صدر
سال 94 اگر چه باز هم اتفاقی در سرانه مطالعه کشور رخ نداد و اوضاع چندان مناسبی به لحاظ کتابخوانی در کشور ایجاد نشد اما بودند آثاری که هفته‌ها در جدول پرفروش‌ها قرار گرفتند و بازنشر آنها نشان از استقبال اهالی کتابخوان داشت که در این میان صدر جدول فروش از آن کتاب «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی‌زاده شد. در رده دوم رمان «نامیرا» اثر صادق کرمیار قرار گرفت و «آن بیست و سه نفر» اثر تحسین‌شده احمد یوسف‌زاده سوم شد. در رده‌های بعدی کتاب‌های «حاج قاسم» و «خانواده» قرار گرفتند که آثاری برجسته در حوزه کتاب بودند. همچنین در میان آثار قابل توجه و پرمخاطب سال 94 در ادبیات مقاومت و دفاع‌مقدس می‌توان آثار ارزنده‌ای را یافت که از جمله آنها کتاب «من زنده‌ام» نوشته معصومه آباد است که خاطرات 40ماهه اسارتش در زندان‌های رژیم بعثی عراق را در بر می‌گیرد. همچنین کتاب «بازگشت از نیمه راه» به تالیف علی الفت‌پور که به جریان‌شناسی چهره‌های سیاسی می‌پرداخت با  10 بار چاپ و شمارگان 25هزار نسخه جزو آثار پرفروش سال 94 بود. از دیگر آثار مورد توجه در سال 94 باید به کتاب «سلام بر ابراهیم» اشاره کرد که در هفته‌های مختلف در جمع پرفروش‌ها قرار گرفت. همچنین «انسان 250 ساله» کاری از موسسه جهادی(صهبا) نیز یکی دیگر از کتاب‌هایی بود که در سال 94 با اقبال مخاطبان روبه‌رو شد و از دور فروش نیفتاد. امید می‌رود که توجه به کتابخوانی در سال جدید با انتشار آثاری ارزنده در این حوزه افزایش یابد.

انتشار آثاری جدید از ادبیات دفاع‌مقدس
2 کتاب «آخرین باری که زود رسید» و «بچه‌ها دیرتون نشه» از مجموعه روایت‌های زندگی شهدا توسط انتشارات روایت فتح روانه بازار کتاب شد. کتاب «آخرین باری که زود رسید» به مرور زندگی شهید حسن طاهرنژاد به قلم لیلا خجسته‌راد می‌پردازد. در این کتاب از زبان مادر، خواهر، همسر و برخی اقوام و دوستان این شهید فرازهایی از زندگی وی روایت شده است. در انتهای کتاب نیز وصیتنامه این شهید درج شده است. کتاب «بچه‌ها دیرتون نشه» نیز به زندگی شهید مهدی رضایی‌مجد به قلم سیدمیثم موسویان می‌پردازد و در آن نیز نویسنده از زبان مادر؛ پدر، خواهران و برادران و برخی اقوام و نیز دوستان و مربیان این شهید به شرح فرازهایی از زندگی وی پرداخته است.

برگزاری بزرگداشت روز جهانی کتاب کودک
اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به مناسبت بزرگداشت روز جهانی کتاب کودک و دیدار نوروزی، 29 فروردین‌ماه از ساعت 17 تا 20 در خانه هنرمندان گرد هم می‌آیند. در این گردهمایی بنا به سنت این تشکل غیردولتی که هرساله مراسم نکوداشت یکی از پیشکسوتان را برگزار می‌کند از مهدی حجوانی که در زمره بنیانگذاران انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است، تقدیر خواهد شد. دوم آوریل برابر با 14 فروردین روز جهانی کتاب کودک است و دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان می‌کوشد با ترویج این روز به ضرورت کتاب و کتابخوانی و لذت خواندن در کودکان و نوجوانان بپردازد و هرسال یک نویسنده و تصویرگر از یک کشور پیام و پوستر این روز را آماده می‌کنند. در این دوره نیز کشور برزیل عهده‌دار تهیه پیام و پوستر سال 2016 است و لوسیانا سندرونی یکی از نویسنده‌های کودکان در کشور برزیل در پیام خود با عنوان «روزی بود‌، روزگاری بود‌» ماجرای لذت آشنایی یک کودک با کتاب را بیان می‌کند. روز جهانی کتاب کودک به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده مطرح داستان‌های کودکان نام‌گذاری شده‌ است.

شبکه 3 اچ‌دی می‌شود
معاون سیمای رسانه ملی زمان اچ‌دی شدن شبکه 3 سیما را خردادماه یا اوایل تابستان عنوان کرد.  به گزارش مهر، علی‌اصغر پورمحمدی افزود: آقای سرافراز، رئیس صداوسیما پیش از این دستور تبدیل اس‌دی به اچ‌دی شبکه 3 سیما را در یک برنامه زمان‌بندی شده داده بود که با تلاش همکاران فنی این اقدام بزودی انجام خواهد شد.  وی با اشاره به هزینه‌های لازم برای اچ‌دی شدن شبکه‌های سیما یادآور شد: در سراسر دنیا دولت‌ها به صورت یک برنامه ملی سرمایه‌گذاری کرده و بودجه‌هایی را در اختیار قرار می‌دهند تا به ارتقای تکنولوژی رسانه‌ای کمک کنند. ما در این حوزه باید هزینه‌های سرسام‌آوری را متحمل شویم و امیدواریم دولت به ما کمک کند.


Page Generated in 0/0053 sec