printlogo


کد خبر: 155451تاریخ: 1395/1/15 00:00
ترکیه در قالب کمک‌های انسان‌دوستانه برای تروریست‌های داعشی سلاح می‌فرستد
شلیک اردوغان به آوارگان

گروه بین‌الملل: طبق توافق اتحادیه اروپایی و دولت آنکارا قرار است از فردا ترکیه مسؤول پذیرش اولین گروه از مهاجران رانده شده از یونان شود. این در حالی است که بنابر شواهد موجود، هیچ یک از 2 کشور شرایط کافی برای این جابه‌جایی را فراهم نکرده‌اند و بیم آن می‌رود که پناهجویان در ترکیه با سوء‌رفتار مواجه شوند.  طبق توافق موجود میان اتحادیه اروپایی و دولت آنکارا، مهاجرانی که از راه‌های غیرقانونی وارد خاک یونان می‌شوند در صورت عدم احراز صلاحیت یا ارائه درخواست پناهندگی باید از تاریخ چهارم آوریل به کشور ترکیه باز پس فرستاده شوند. در مقابل، ترکیه هم از مزایای مالی و البته سیاسی که شامل تسریع مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپایی است، برخوردار خواهد شد. اما تنها یک روز مانده به اجرای توافق، هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی دولت آنکارا برای پذیرایی از مهاجران مسترد شده وجود ندارد.  یکی از منابع مطلع در اتحادیه اروپایی گفته، آتن قرار است 500 مهاجر را از یونان به ترکیه بازگرداند. این در حالی است که طبق گزارش ارائه شده از سوی سازمان عفو بین‌الملل، ترکیه به طور غیرقانونی هزاران نفر از پناهجویان سوری را به اجبار به کشور خود باز گردانده است.  این گروه حقوق بشری همچنین اعلام کرده تحقیقاتش در جنوب ترکیه نشان می‌دهد ارتش این کشور صدها مهاجر سوری را با آتش مستقیم مجبور کرده به کشورشان بازگردند و بر این باور است ترکیه کشور امنی برای مهاجران نیست.  مدیر عفو بین‌الملل در اروپا و آسیای مرکزی گفته است، رهبران اتحادیه اروپایی با رسیدن به این توافق برخی حقایق را نادیده گرفتند؛ ترکیه کشور امنی برای مهاجران سوری نیست.  ترکیه در حال حاضر مهم‌ترین گذرگاه پناهجویان برای رسیدن به اروپا از طریق مرز یونان است. براساس آمارهای آژانس مرزی اروپا «فرانتکس»، بیش از 83/1 میلیون مهاجر در سال 2015 میلادی وارد مرزهای اروپا شده‌اند. این بحران موجب ایجاد تنش در روابط بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است و پایبندی این کشورها به توافقنامه شنگن را بشدت زیر سوال برده است.  حدود نیمی از این آوارگان و پناهجویان را اتباع سوری تشکیل می‌دهند که از جنگ داخلی این کشور به اروپا پناه آورده‌اند.
مرزهای ترکیه و روسیه مسدود شوند
از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه بر ضرورت مسدود شدن کامل مرز ترکیه- سوریه در تلاش به منظور جلوگیری از نفوذ دوباره تروریست‌های تکفیری به سوریه تأکید کرده است.
لاوروف همچنین خواستار اتخاذ اقدامات فوری بویژه از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حل این مساله شده است. در همین حال ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، جمعه در نامه‌ای به شورای امنیت ترکیه را متهم کرده تامین‌کننده اصلی سلاح و تجهیزات برای گروه تروریستی داعش در سوریه است.  وی همچنین گفته است این تسلیحات زیر نظر دستگاه اطلاعاتی ترکیه و توسط 3 موسسه و نهاد غیردولتی برای داعش در سوریه ارسال شده است.  چورکین تصریح کرده ارسال این کمک‌های نظامی تحت پوشش کاروان‌های کمک‌های انساندوستانه انجام شده است.  وی اضافه کرده است این نهادها مواد منفجره‌ و مواد شیمیایی صنعتی به ارزش بیش از یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در اختیار داعش قرار داده‌اند. چورکین می‌گوید یکی از این موسسه‌های ترک از سال ۲۰۱۱ تاکنون 7 هزار و ۵۰۰ خودرو به همراه تجهیزات مختلف در اختیار داعش قرار داده است.  نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرده است، تجیهزات و تسلیحاتی مانند موشک‌های ضدتانک تاو، آرپی‌جی ۷، خمپاره اندازه ۸۲ میلیمتری، وسایل ارتباطی و مخابراتی از جمله این کمک‌ها بوده‌اند.  در این نامه همچنین تصریح شده است مواد منفجره و مواد شیمیایی صنعتی که برای «گروه‌های تروریستی در سوریه قاچاق می‌شوند» در خاک ترکیه تهیه می‌شوند.  ویتالی چورکین همچنین گفته است محموله‌های بزرگ مواد منفجره اغلب از طریق رودخانه فرات به سوریه قاچاق شده است.  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته دولت ترکیه را به تجارت نفت با داعش متهم کرد اما رجب طیب اردوغان اطمینان داد اگر چنین اتهامی اثبات شود، او از منصب خود استعفا خواهد کرد.
پاکسازی سریع پالمیرا
به گفته منابع نظامی، تیم مهندسی همچنان در حال خنثی‌سازی بمب‌ها و مین‌هایی هستند که داعش در شهر باستانی تدمر و مناطق اطراف آن کار گذاشته است. طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، تاکنون 2 سری از کارشناسان روس متخصص در خنثی‌سازی بمب بنا به درخواست دولت سوریه وارد این کشور شده‌اند تا به تیم مهندسی ارتش برای خنثی‌سازی بمب‌هایی که داعش کار گذاشته، کمک کنند.  به گفته منابع، عملیات خنثی‌سازی بمب‌ها در تدمر احتمالا چند ماه به طول بینجامد. ارتش سوریه و کمیته‌های مردمی ماه گذشته میلادی شهر تدمر را آزاد کردند.
کشف گور دسته‌جمعی در پالمیرا
منابع میدانی در شهر باستانی پالمیرا اعلام کردند در اثنای عملیات پاکسازی شهر توسط تیم مهندسی ارتش و کمیته‌های مردمی، یک گور دسته‌جمعی کشف شد که تا این لحظه جسد 40 تن از کسانی که توسط داعش کشته شده‌اند از آن بیرون آورده شده است در حالی که تعداد زیادی از آنها زن و کودک هستند.  به گفته این منابع، داعش سر برخی از این افراد را از تنشان جدا کرده و برخی را به شکل وحشیانه‌ای شکنجه کرده است. تروریست‌های داعش پیش‌تر دست به جنایتی وحشیانه در شهر تدمر زده و 400 تن را که بیشترشان زن، کودک و سالخورده بودند، اعدام کردند.
 


Page Generated in 0/0057 sec