بیش از 2/3 میلیارد لیتر بنزین به ارزش حدود یک میلیارد دلار در سال ۹۴ وارد کشور شد تا با گذشت یک دهه از آغاز سهمیهبندی بنزین، رکورد جدیدی برای واردات این فرآورده نفتی به ثبت برسد. به گزارش مهر، سال گذشته با وجود افزایش قیمت بنزین به لیتری ۱۰۰۰ تومان اما گران شدن بهای این فرآورده استراتژیک نفتی نه تنها منجر به کاهش مصرف نشد که واردات بنزین ایران را با یک جهش جدید همراه کرد. براساس آمارهای رسمی، سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزین ایران با ثبت رشد حدود 2 درصدی به ۷۱ میلیون لیتر در روز رسید اما با وجود افزایش 2 درصدی مصرف، حجم واردات این محصول پرطرفدار نفتی حدود دو برابر افزایش یافت. سال گذشته به طور متوسط روزانه ۹ میلیون لیتر و در مجموع بالغ بر 3 میلیارد و ۲۸۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شد، این در حالی است که در سال 93 حجم واردات بنزین ایران حدود یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون لیتر بوده است. از سوی دیگر با احتساب هزینه ۳۰ سنتی واردات هر لیتر بنزین با اکتان بالا در مجموع سال گذشته حدود یک میلیارد لیتر بنزین وارد ایران شده که در طول 3 ماه پایانی سال گذشته بخشی از بنزین وارداتی با صادرات نفتخام ایران تهاتر شده است. سیدناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در گفتوگو با مهر درباره دلایل افزایش 2 برابری واردات بنزین ایران در سال گذشته، گفت: رشد مصرف بنزین سال گذشته خیلی بالا نبوده و یکی از دلایل افزایش واردات، بالا بردن ظرفیت ذخیرهسازی این فرآورده نفتی بوده است. این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه با افزایش واردات بنزین در سال گذشته حجم ذخایر استراتژیک این فرآورده نفتی هم افزایش یافته است، تاکید کرد: علاوه بر این، بخشی از واردات بنزین به منظور تامین سوخت نوروزی بوده است. از سوی دیگر برخی مسؤولان شرکت ملی پالایش و پخش نفتی هم اعتقاد دارند یکی از مهمترین دلایل واردات بنزین ایران در سال ۹۴ طولانی شدن دوره تعمیرات اساسی و دورهای برخی پالایشگاههای نفت بویژه پالایشگاه نفت شازند اراک بوده است. در این بین در حالی رکورد واردات بنزین ایران در سال گذشته شکسته شد که هماکنون تکمیل و بهرهبرداری از فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیجفارس مهمترین برنامه وزارت نفت برای توقف واردات بنزین در سال جدید به شمار میرود.