printlogo


کد خبر: 155609تاریخ: 1395/1/18 00:00
ایران تا 18 ماه دیگر هم به شبکه بین‌المللی بانکی متصل نمی‌شود
سوئیفت سرکاری !

گروه اقتصادی: موضوع سوئیفت و اتصال به شبکه بین‌المللی بانکی که از سوی دولتی‌ها به‌عنوان رفع تحریم بانکی مطرح می‌شود یک بحث انحرافی و سرکاری است!
به گزارش «وطن‌امروز»، مسؤولان بانک مرکزی برای اینکه به همه ثابت کنند بانک‌های ایرانی به سوئیفت متصل هستند سند و مدرک رو می‌کنند اما حقیقت این است که هیچ‌کس از این اتصال به سوئیفت سودی نمی‌برد چون عملا قرار نیست ارتباط چندانی از این طریق صورت گیرد.  ظاهرا ما به سوئیفت متصل هستیم اما امکان استفاده از آن را نداریم! جالب اینکه قبل از اجرای برجام نیز همین وضعیت وجود داشت و برجام نتوانست آنچنان که دولتی‌ها دوست داشتند گره مهمی باز کند.
از طرفی فعالان اقتصادی و تاجران اعلام کرده‌اند سوئیفت برقرار نشده و تاکنون هیچ معامله‌ای به وسیله آن صورت نگرفته است.  بانک مرکزی به جای دعوت خبرنگاران باید تاجران را دعوت می‌کرد و در حضور آنها از طریق سوئیفت یک مبادله کامل بانکی صورت می‌داد نه اینکه فقط به چند سند بانکی و چند آمار مبهم بسنده کند.   در این باره رضا انصاری، مدیرکل سابق امور بین‌الملل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر ما فقط باید با بانک‌های کوچک و متوسط آمریکا کار کنیم و بانک‌های بزرگ اروپایی شاید یک سال و نیم دیگر هم حاضر به همکاری با ایران نباشند. رضا انصاری، مدیرکل سابق امور بین‌الملل بانک مرکزی در گفت‌وگو با نسیم آنلاین، درباره انتقادها از عدم اتصال به سوئیفت با وجود گذشت 80 روز از اجرای برجام  گفت: متاسفانه مساله اتصال به سوئیفت از سوی همکاران سابق بنده خوب مدیریت نشده و تبدیل به پاشنه آشیل دولت و برجام شده است.
وی افزود: مسؤولان مذاکره‌کننده هسته‌ای و دستگاه دیپلماسی کشور 2 سال برای به نتیجه رسیدن مذاکرات زحمت کشیده‌اند ولی با مطرح شدن سوئیفت که بی‌ارزش‌ترین مساله بوده و  تنها یک ابزار ارتباطی است و دریافت کد آن فی نفسه مهم نیست، این زحمت‌ها را زیر سوال می‌برند. مهم‌ترین مساله روابط بین بانکی و روابط کارگزاری است که متاسفانه رسانه‌ها به آن نمی‌پردازند. انصاری گفت: سوئیفت مساله چندان مهمی نیست و ما هرچه با سوئیفت کار نکنیم بهتر است، چون آمریکایی‌ها مجوز گرفته‌اند وقتی یک نقل و انتقال پولی از طریق سوئیفت انجام شود، یک نسخه از آن در اختیار آنها قرار گیرد تا سازمان CIA از این طریق متوجه ‌شود ما در حال انجام چه کاری هستیم.
مدیرکل سابق امور بین‌الملل بانک مرکزی به نسیم آنلاین عنوان کرد: باید واقعیت‌ها برای مردم گفته شود و نباید برای مردم و ذی نفعان نگرانی درست کرد. اگر صادقانه به مردم گفته شود آنها این مساله را می‌پذیرند. در دوران تحریم‌ها بانک‌های اروپایی و غیرآمریکایی برای همکاری با بانک‌های ایرانی از سوی آمریکایی‌ها جریمه سنگینی شده‌اند.
انصاری افزود: به همین دلیل بانک‌های اروپایی حاضر به ریسک کردن همکاری با ایران نیستند. بانک و بانکدار معمولا محافظه‌کار هستند و با احتیاط کارها را انجام می‌دهند تا پول سپرده‌گذار را از بین نبرند بنابراین این بانک‌ها نمی‌خواهند به دلیل همکاری با ایران جریمه شوند. وی خاطرنشان کرد: دست دولت و وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فشار به ایران باز است و از طریق فشار بر بانک‌های آمریکایی غیرمستقیم به بانک‌های اروپایی برای همکاری نکردن با ایران فشار می‌آورند.
مدیرکل امور بین‌الملل سابق بانک مرکزی اظهار کرد: هر بانک آمریکایی که با شریک اروپایی بانک‌های ایرانی همکاری کند، تحت فشار قرار می‌گیرد. آمریکایی‌ها زنجیره‌ای هوشمند برای فشار بر بانک‌های ایرانی ایجاد کرده‌اند بنابراین هر بانکی در اروپا، آسیا، آمریکای لاتین یا حتی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نگران است اگر با بانک‌های ایرانی همکاری کند، حساب دلاری‌اش نزد کارگزار آمریکایی مسدود شده و ترید دلارش را از دست بدهد. انصاری گفت: به عنوان مثال بانک اقتصاد نوین به همراه 8 بانک دیگر در 8 سال تحریم‌ها با سوئیفت ارتباط داشت تا همین چند وقت اخیر با ورژن 6 نرم‌افزار سوئیفت به این ابزار بین بانکی وصل می‌شدند ولی اخیرا ورژن 7 آن را هم دریافت کرده‌اند. وی درباره تحریم دلاری سوئیفت عنوان کرد: بانک‌های تسویه‌کننده برای نقل‌وانتقال دلار از طریق سوئیفت در نیویورک و برای یورو در اروپا قرار دارند. تعداد این بانک‌ها در دنیا کم است زیرا بانک‌های قدرتمندی هم هستند. این بانک‌ها به دلیل دستورالعمل‌هایی که دارند اجازه ندارند با ایران معامله دلاری انجام دهند. وی افزود: بنابراین سوئیفت اجازه ندارد برای ایرانیان خدمات دلاری بدهد اما خدمات مربوط به نقل‌وانتقال یورو در حال حاضر برقرار است. تحریم ارتباط با سوئیفت از طریق دلار مربوط به فشارهایی بوده که خود آمریکایی‌ها مستقیما به کشور ما وارد کرده‌اند. مدیرکل سابق امور بین‌الملل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک‌های بزرگ اروپایی که اغلب خصوصی هستند به دلیل ترس از جرایم آمریکا حاضر نیستند از طریق روابط کارگزاری با بانک‌های ما ارتباط برقرار کنند. در حال حاضر ما فقط باید با بانک‌های کوچک و متوسط اروپایی کار کنیم و بانک‌های بزرگ اروپایی شاید یک سال و نیم دیگر هم حاضر به همکاری با ایران نباشند. انصاری گفت: ارتباطات بانکی یک پروسه حقوقی دارد که باید طی شود و بانک‌های اروپایی به نقطه‌ای برسند که مطمئن شوند همکاری با ایران هیچ خطری برای سرمایه‌شان نداشته باشد. به‌عنوان مثال بعید می‌دانم بانک‌های ژاپنی برای همکاری با بانک‌های ما پیشقدم شوند زیرا بسیار محتاط هستند.
وی با انتقاد از بزرگنمایی برخی مسؤولان دولت درباره توفیقات بانکی برجام تصریح کرد: مسؤولان باید به مردم می‌گفتند امروز با اجرای برجام قدم‌هایی برداشته شد ولی روابط بین بانکی بحثی زمانبر است و مقدمات حقوقی و بین‌المللی آن باید انجام شود و یک روزه
برطرف نمی‌شود.
 


Page Generated in 0/0094 sec